اخبار داغ

گفتگو با تولید کننده کاشانی زعفران؛

مهاجرت معکوس به روستا با رونق بخش کشاورزی/ کیفیت زعفران روستای علوی کاشان از قائنات هم بالاتر است

مهاجرت معکوس به روستا با رونق بخش کشاورزی/ کیفیت زعفران روستای علوی کاشان از قائنات هم بالاتر است
تولیدکننده نمونه زعفران می گوید: امروز به دلیل نبود زیرساخت­های عرضه و فروش زعفران، ما محصول خود را به دلال می‌­دهیم که کار توزیع را در تهران انجام دهد و این وسط سهم قابل توجهی را برمی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، طرح مباحثی در زمینه کشاورزی کاشان، کشت محصولات کم‌آب‌بر و الزامات و موانع توسعه کسب و کار گیاهان دارویی را با مصاحبه با دکتر ابراهیم آبادی، رئیس سابق پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان و عضو هیئت علمی این دانشگاه(+) آغاز کردیم و سپس به سراغ رئیس اداره جهاد کشاورزی کاشان، مهندس کافی زاده رفتیم و از آنچه مربوط به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی کاشان و برنامه ریزی برای کشت محصولات کم آب‌بر می شد، پرسیدیم.(+)
پرونده کشت‌های کم آب‌بر را در ادامه با انجام گفتگویی با تولیدکننده نمونه زعفران در روستای علوی کاشان پی گرفتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول, +,
,

علوی روستایی از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان است که در ۴۰ کیلومتری کاشان واقع شده و بیش از 700 سال قدمت و حدود هزار نفر جمعیت دارد. وحیدرضا رمضانی، کشاورز نمونه این روستاست که همه قیل و قال ها را در ترازوی اقدام و عمل آورده و گام در عرصه تولید نهاده است. عرصه ای که غالباً عطای آن را به لقایش می‌بخشند و وارد میدان های جایگزین نظیر تجارت و دلالی و کارمندی می‌شوند.

,

photo_2017-01-23_01-41-49

, photo_2017-01-23_01-41-49, photo_2017-01-23_01-41-49,

زعفران چگونه وارد دایره محصولاتی شد که در روستای علوی کشت می کنند؟ وضعیت حال حاضر کشت این محصول چگونه است؟

,

حدود 20 سال پیش، ریشه زعفران از نطنز به روستای علوی آورده و از همان زمان کشت زعفران شروع شد. ولی هیچ وقت به اندازه این دو سه سال اخیر تولید و محصول نداشته ­ایم. الان در کاشان 60 هکتار زمین زیر کشت زعفران است. در خود روستای علوی 20 هکتار است و 50 کشاورز مشغول آن هستند. سالی که گذشت در علوی 120 کیلو زعفران برداشت شد. گذشته از این که به دلیل سرمای شدید و ناگهانی، 30% سوء برداشت داشتیم. کیفیت زعفران اینجا به نقل از برخی از متخصصان حتی از زعفران قائنات بهتر است. کشت هم کاملاً ارگانیک است. به علت اینکه زمین اینجا مناسب­تر است.

,

ویژگی کشت و تولید زعفران چیست و کشت آن چقدر کار و هزینه می برد؟

,

کاشت زعفران در شهریور ماه است. حدوداً در هر هکتار سه تن پیاز زعفران استفاده می­ شود که هزینه آن حدود 20 میلیون تومان است. بعد از هفت سال این پیازها تکثیر می ­شود. از شهریور تا آبان، اوج کار برای زعفران است. گیاهی است که نیاز بسیار کمی به آب دارد و برای منطقه ما که با خشکسالی مواجهیم، مناسب است. زعفران در بهار و تابستان آب نمی­ خواهد. فقط یک یا دو نوبت در مهر و آبان نیاز به آب دارد. از سال دوم محصول می ­دهد. اوج محصول آن در سال چهارم و پنجم است. برداشت آن از 20 مهر تا 20 آبان است. مهمتر از همه اینکه تخصص خاصی نیاز ندارد. هرچند برداشت آن کمی سخت است. برای خشک کردن آن به طور مستقیم نباید آفتاب بخورد و در هوای باز خشک شود.

,

مشکلات و چالش‌های تولید و فروش محصول در روستای علوی چیست؟

,

یکی از مشکلاتی که داریم این است که تعاونی نداریم. لذا برای فروش زعفران تولیدی، بعضاً مشکل داریم. ولی اگر تولیدکنندگان ذیل تعاونی همکاری کنند، بسیاری از مشکلات حل می ­شود. یکی از اقداماتی که قرار است برای سال آینده پیگیری کنیم، برگزاری جشنواره زعفران است که از طریق آن امکان عرضه و بازاریابی هم وجود خواهد داشت.

,

مسأله دیگر اینکه برای فروش، نیازمند کد بهداشتی هستیم. بسته‌ بندی هم بسیار ساده و در پلاستیک انجام می­ شود. الان به دلیل نبود این زیرساخت­ها، ما محصول خود را به دلال می‌­دهیم که کار توزیع آن را در تهران انجام دهد. دلال، سود قابل توجهی را برای خودش جذب می‌­کند. هنوز برای فروش در بازار خارجی ورود پیدا نکرده­‌ایم ولی اگر باشد امکان عرضه داریم.

,

یکی از مشکلات دیگر، خرده ­مالکی است. یعنی زمین­ ها تکه تکه است. یکپارچه نیست و صرفه اقتصادی ندارد. لذا باز هم ضرورت ایجاد تعاونی مشخص می­ شود. برای این موضوع از اداره تعاون پیگیری ­هایی داشته­ ایم.

,

photo_2017-01-23_01-41-41

, photo_2017-01-23_01-41-41, photo_2017-01-23_01-41-41,

مزیت­ های مستقیم و غیرمستقیم رونق تولید زعفران چیست؟

,

زعفران علاوه بر اینکه تولیدش به صرفه و دارای مزیت است، باعث حرکت و حیات زنبور عسل می ­شود که از شهد گل آن استفاده می­ کنند. از علوفه زعفران هم برای دام استفاده می­ شود.

,

از طرف دیگر در این روستا نه تنها کسی به شهر مهاجرت نکرده، بلکه مهاجرت معکوس به روستا داشته ­ایم.

,

جهاد کشاورزی کارگاه ­های آموزش کشت و تولید زعفران را برگزار کرده که تا حدی مفید بوده است. برای صادرات به ما کمک خاصی نکرده است. قرار است بیمه کشاورزی هم برای ما از طرف جهاد انجام شود.

,

شبکه مستند، برنامه «همسفر» را از زعفران‌کاری در علوی طی دو قسمت مستند تهیه کرده­ است. به غیر از زعفران، تولید گلاب هم در این روستا انجام می شود.

,

ما برای کشت برخی محصولات دیگر هم پیگیری کرده ایم؛ از جمله «کلزا» ولی موفق نبود.

,

فروش زعفران در حال حاضر به چه قیمتی است؟

,

هر مثقال زعفران (معادل 4.6 گرم) 32 هزار تومان به صورت خرده فروشی و  30 هزار تومان به صورت عمده فروشی خرید و فروش می شود. پیاز زعفران هم کیلویی هفت هزار تومان است.

,

برای شما آرزوی موفقیت، رونق و برکت بیش از پیش داریم.

,

9-14-560x373

, 9-14-560x373, 9-14-560x373,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه