اخبار داغ

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

پیش از توسعه رسانه‌های غربی جنگ و کشتاری میان مسلمانان نبود/ پیروان مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشتند

پیش از توسعه رسانه‌های غربی جنگ و کشتاری میان مسلمانان نبود/ پیروان مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشتند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش از توسعه رسانه‌های غربی، این چنین جنگ‌ها و کشتارهایی در جهان اسلام وجود نداشت و پیروان مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشتند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته در سلسله نشست‌های «بینات» با موضوع «امت اسلامی؛ وحدت شیعه وسنی» که در حسینیه آیت‌الله سیدجوادخامنه‌ای(ره) برگزار شد، سیاست‌های فریبکارانه آمریکا و غرب را در اختلاف‌افکنی در جهان اسلام مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: نباید با جریانی همراه و هم‌سو شویم که از جبهه دشمن هدایت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه‌های غربی را عامل اصلی ترویج و تشدید اختلاف میان شیعه و سنی و یا دیگر مذاهب اسلامی عنوان کرد و متذکر شد: پیش از آنکه این رسانه‌ها، توسعه یابند و به شئون زندگی افراد راه پیدا کنند، این چنین جنگ‌ها و کشتارهایی در جهان اسلام وجود نداشت و پیروان مذاهب زندگی مسالمت آمیزی داشتند و حتی خانواده‌هایی بودند که نیمی اهل سنت و بخش دیگری شیعه‌مذهب بودند.

,

 

,

وی بر شفاف‌سازی اختلافات جریان‌های مذهبی در بستر گفتمان و منطق تأکید کرد و یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص)، در معاشرت با منکرین به بحث و استدلال می‌پرداختند و از برهان برای تبیین گفتار خود بهره می‌جستند و این گواه آن است که مسلمان در مواجهه با سایر مذاهب و ادیان و حتی مشرکین و کفار نیز باید اهل منطق باشد، اهل‌بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) در منش رفتاری خود نشان دادند که فحش، توهین و لعن باورهای اعتقادی مخالفان، اشتباه است حتی در میدان جنگ و کارزار؛ در مجموع در این بحث باید به بزرگان دین خود اقتدا کنیم.

,

 

,

وی متذکر شد: آن کسی که به ادعای خود برای حمایت از مذهب شیعه، دست به تخریب و توهین می‌زند، اگر به واسطه عمل او، صدمه و خسارتی از سوی جریان مقابل به شیعیان وارد آید، او نیز در این بحث مقصر است و سهم دارد.

,

 

,

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: وحدت شیعه و سنی به معنای عدول از ارزش‌ها و مبانی تشیع نیست، اختلافات اعتقادی ما بر جای خود باقی است اما قرار نیست بابت آن جنجالی صورت گیرد و جامعه اسلامی دچار خسران و شکاف شود، این جنس مباحث را می‌توان در مجالس علمی و منطقی مورد بحث قرار داد، یادمان باشد که بعضی اقدامات تخریبی، گاه بسترساز جنگ و خونریزی می‌شوند.

,

 

,

وی با تأکید بر ضرورت افزایش و ارتقای آگاهی جامعه و تلاش افراد در جهت کسب اطلاع در خصوص جریان‌های منحرف در جهان اسلام نظیر وهابیون و تکفیری‌ها، گفت: وهابیت، جریانی منحرف و جدا از اهل سنت است، بسیاری از برادران و خواهران اهل تسنن ما محب اهل‌بیت(ع) هستند و حتی روایات ایشان را نقل می‌کنند.

,

 

,

وی یادآور شد: بعضی از علمای اهل سنت، در نوشته‌ها و کتب خود وهابیون را تکفیر کرده و تأکید داشته‌اند که این افراد ریشه دین را می‌زنند.

,

 

,

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: جریان وهابیت چهره و نیات واقعی خود را آشکار نمی‌کند که اگر چنین شود، جهان اسلام تماماً علیه این افراد موضع گرفته و با آن‌ها به مقابله می‌پردازند.

,

 

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آحاد جامعه را به کمک برای وحدت جهان اسلام دعوت کرد و گفت: کسی نگفته و مانع نمی‌شود که اصلِ تاریخ اسلام و به ویژه وقایع بعد از رحلت رسول خدا(ص) نقل شود، چه بسا که بسیاری از منابع اهل تسنن نیز عدله شیعیان را تصدیق می‌کنند اما تأکید بر آن است که تاریخ نقل شود اما منطقی و نیازی به جنجال و جنگ‌افروزی نیست چرا که بهره‌برداری از این جنس منازعات برای جریان‌های غربی خواهد بود.

,

 

,

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بحث درباره افراط و تفریط پرداخت و از رسوخ این جنس رویکردها حتی در بنیادی‌ترین باورهای آدمی نیز سخن به میان آورد و گفت: مصداق این بحث را در موضوع جبر و اختیار شاهدیم. عده‌ای مدعی‌اند که خداوند آدمی را خلق کرده اما کاری به اعمال او ندارد و از این بابت وی را به حال خویش رها ساخته است در مقابل گروه دیگری معتقدند که اگر گناهی رخ می‌دهد، در آن اراده خداوندی هم وجود داشته است.

,

 

,

رحیم‌پور ازغدی با تقبیح باورهای این دو جبهه عنوان کرد: عدالت خدا فراتر از آن است که بخواهد آدمی گناهی را مرتکب شود و بعد از بابت همان هم او را مجازات کند، توامان پروردگار حکیم‌تر و قادرتر از آن است که انسان را با آن اهداف عظیم خلق کند و او را به حال خود واگذارد، حقیقت آن است که هیچ‌کس با زور مطیع خدا نمی‌شود و هیچ انسانی هم به واسطه ارتکاب معصیتی بر قدرت آفریدگارش غلبه نمی‌یابد.

,

 

,

وی متذکر شد: خدا انسان را در اطاعت پذیری از فرمان خود آزاد گذاشته و حق انتخاب به او داده است و توامان هم بستر هدایتش را فراهم کرده و هم به او یادآور شده که باید بابت جدایی‌اش از حق و تصمیماتش پاسخگو باشد، براین اساس انسان مسؤولیتی دارد و به هر میزان که نعمات بر او بیشتر نازل شود، در آخرت باید بیشتر پاسخگوی اعمال و تصمیمات و داشته‌هایش باشد.

,

 

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه