اخبار داغ

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی:

شهرداری ها تخلفات ساختمانی را منبع درآمد خود می دانند/ این تخلفات باید به عنوان جرم کیفری مطرح شود/ آمادگی و تجهیزات ایمنی شهرداری ضعیف است

شهرداری ها تخلفات ساختمانی را منبع درآمد خود می دانند/ این تخلفات باید به عنوان جرم کیفری مطرح شود/ آمادگی و تجهیزات ایمنی شهرداری ضعیف است
معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی گفت: برخی از شهرداری های سطح کشور و بالتبع آن شهرداری های سطح استان، تخلفات ساختمانی را به عنوان منبع درآمدی می دانند و در واقع امروز تخلف فروشی باب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همایون نخعی نژاد معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان؛ اظهارکرد: خراسان جنوبی بلحاظ بلایای طبیعی وضعیت مناسبی ندارد و باید در ساخت و ساز اماکن توجه بیشتری وجود داشته باشد که در این خصوص هم باید مهندسین ناظر و هم شهرداری ها نظارت بیشتر و برخورد قاطع تر و دقیق تری داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان؛,

 

,

وی افزود: برخی از شهرداری های سطح کشور و بالتبع آن شهرداری های سطح استان، تخلفات ساختمانی را به عنوان منبع درآمدی می دانند و در واقع امروز تخلف فروشی باب شده است و این خطر بزرگی است که امروز جامعه ما را تهدید می کند.

,

 

,

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی گفت: در خصوص تامین ایمنی ابتدا باید دستگاه های اجرایی بخصوص شهرداری ها و شوراها نظارت بیشتری در ساخت و سازها داشته باشند و سپس دستگاه های دیگر از جمله دستگاه های قضایی و نیروی انتظامی هم باید شهرداری ها را در بحث نظارت بر ساخت و سازها همراهی و کمک کنند تا ساخت و سازهای مطمئن تری داشته باشند.

,

 

,

نخعی نژاد تصریح کرد: همچنین در استان به دلیل کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی در دشت های استان با پدیده فرونشست زمین مواجه هستیم که این موضوع می تواند مناطق روستایی و شهری اطراف را مورد تهدید قرار دهد که خطر بسیار بزرگی است.

,

 

,

وی با شاره به اینکه همه باید در بحث ساخت و سازها عالمانه برخورد کنیم بیان کرد: امروز زلزله به عنوان بزرگترین خطر نیست چرا که کشور ژاپن بیشترین زلزله را دارد ولی چون مدیریت می کنند کمترین آسیب را می بینند.

,

 

,

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خصوص ایمنی ابتدا  باید مردم مطالبه گر باشند و دستگاه های ذیربط و مهندسین هم باید در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشند گفت: رسانه ها هم باید در این خصوص کار تبلیغی انجام دهند و مداوم تذکر دهند که دستگاه ها نظارت داشته باشند و اگر جایی ساختمانی مقاوم ساخته نمی شود و ایمن نیست به عنوان یک کار غیرقابل قبول و خلاف اخلاق پیگیری شود.

,

 

,

نخعی نژاد افزود: در بحث امداد و نجات، شوراها و شهرداری ها طی سال های قبل اقداماتی را انجام داده اند اما این اقدامات هنوز در سطح استاندارد و قابل قبول نیست و باید نیروهایی که مسئول امداد و نجات هستند هم به لحاظ تجهیزات، نفرات و آموزش های تخصصی دوره و آموزش های مستمر ببینند و با مواد قابل اشتعال روز دنیا آشنا باشند چرا که هر ماده ای با آب خاموش نمی شود.

,

 

,

وی ادامه داد: اما علی رغم کارهایی که در این زمینه در استان انجام شده است، در بحث امداد و نجات ضعیف هستیم و شوراها و شهرداری ها باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند که در این خصوص دولت و سازمان شهرداری ها هم اعتبارات و تخفیفات خوبی را برای شهرداری ها قرارداده اند ولی استفاده از این ظرفیت ها نیاز به همت و پیگیری شهرداری ها دارد.

,

 

,

 معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه امروز شهرداری ها مسئول مدیریت بحران شهری هستند و آمادگی ها بلحاظ تجهیزات، نیروی انسانی، آموزش و ... را برعهده دارند گفت: در این بخش که حدود دو سال است به شهرداری ها واگذار شده است در استان ضعیف هستیم و باید کار ویژه و بیشتری در این خصوص صورت بگیرد که همه دستگاه ها باید کمک کنند.

,

 

,

نخعی نژاد تصریح کرد: متاسفانه در خصوص ایمنی مشکلات قانونی هم وجود دارد و تخلفات ساختمانی در کشور ما جرم نیست و ممکن است ساختمانی بدون رعایت اصول ایمنی ساخته شود و خانواده هایی در آن ساکن شوند؛ اما بر اثر هر حادثه ای چندین خانواده از بین می روند که این چالشی است که با آن روبرو هستیم.

,

 

,

وی با اشاره به حادثه پلاسکو اظهارکرد: امیدواریم که این حادثه تلنگری برای مسئولان کشور باشد و از این پس تخلفات ساختمانی و عدم رعایت ایمنی به عنوان جرم تلقی شود و پیگرد کیفری داشته باشد.

,

 

,

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: متاسفانه تخلفات ساختمانی به عنوان یک تخلف در کمیسیون ماده 100 مطرح شود و چون اعضای شورا هم به دنبال رأی جمع کردن هستند و نماینده دادگستری و دولت هم برای اجرای قانون و جلوگیری از تنش حضور دارند، سبب شده تخلفات زیاد شود که امرورز در اکثر شهرداری ها تخلفات ساختمانی به عنوان یک منبع درآمدی است و شهرداری های استان هم از این موضوع مستثنی نیستند.

,

 

,

نخعی نژاد بیان کرد: اگر آمار پروانه های ساختمانی و آمار پایان کارهای ساختمانی شهرداری ها ملاحظه شود می بینیم که 90 درصد ساختمان ها تخلف دارند، چرا شهرداری ها به موقع جلوی تخلفات را نمی گیرند، یا اگر شهرداری ها برخورد می کنند چرا دستگاه های دیگر برخورد نمی کنند؟

,

 

,

وی افزود: در استان ما هم باید شوراها اعتبارات ویژه ای را برای شهرداری ها قرار دهند و هم تجهیزات خوبی برای آتشنشانی ها تامین شود و آموزش که بحث اصلی است برای پرسنل و مردم انجام شود و رسانه ها هم اطلاع رسانی داشته باشند.

,

 

,

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی گفت: چرا امروز که حادثه پلاسکو پیش آمده همه حضور یافته اند تا کمک کنند، اما قبلا کجا بوده اند؟ چرا بقیه دستگاه ها که امروز در محل حادثه حاضر شده اند، قبلا برای جلوگیری از تخلف نیامده اند؟ وقتی حادثه ای پیش می آید همه نگران می شوند و در غیر اینصورت کسی به فکر نیست، حتی رسانه ها، رسانه هایی که الان بیدار شده اند قبلا کجا بوده اند؟ چرا دستگاه های دیگر پای کار نیامده اند که این قانون شکنی ها انجام شده است؟ وقتی که قانون رعایت نشود خشت روی خشت بند نمی شود و جامعه به قهقرایی فرو می رود.

,

 

,

نخعی نژاد اظهارکرد: چرا دستگاه های قضایی و انتظامی برای جلوگیری از تخلفات پشتیبانی نمی کنند؟ همه ما اعم از رسانه ها و دستگاه های اجرایی و نظارتی در افزایش تخلفات و وقوع حوادث مقصریم.

,

 

,

وی تاکید کرد: به نظر من باید تخلفات ساختمانی هم به عنوان جرم محسوب شود چرا که اگر حادثه ای پیش بیاید به حقوق همه شهروندان تجاوز می شود در حالی که کسی حق ندارد چنین کاری انجام دهد.

,

 

,

معاون عمرانی سابق استانداری خراسان جنوبی گفت: مردم، دستگاه های اجرایی و نظارتی همه مسئول هستند و باید اگر کسی تخلفی انجام می دهد با او برخورد شود و نباید اجازه داد که حوادث این چنینی ایجاد شود و بعد از آن موجی ایجاد شود و دوباره به فراموشی سپرده شود.

,

 

,

نخعی نژاد بیان کرد: هم اکنون در اطراف بازار بیرجند بسیاری از منازل و املاک کاربرد انبار دارد و ممکن است حادثه ای رخ دهد که باید صاحبان کالا قبل از اینکه این مکامها را انبار بدانند، هم برای حفظ اموال خودشان و هم منافع عمومی موارد ایمنی را مورد توجه قرار دهند چرا که هزینه هایی که سازمان آتشنشانی انجام می دهد از هزینه های مردم است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه