اخبار داغ

گزارشی از لزوم بازنگری در شیوه‌های مهارت‌افزایی و کارایی در مراکز آموزشی

فرسنگ‌ها راه نرفته از صنعت تا دانشگاه

فرسنگ‌ها راه نرفته از صنعت تا دانشگاه
سالهاست که رابطه صنعت و دانشگاه با چالش های جدی روبه رو است و این دو ساختار نتوانسته اند ارتباطی پویا در راستای اهداف یکدیگر داشته باشند. دانشگاه‌ها از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی جایگاه خوبی را یافته‌اند و اغلب در مرزهای دانش قرار دارند که می توانند مزیتی برای صنعت محسوب شود و موتور محرک صنعت باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، سالهاست که رابطه صنعت و دانشگاه با چالش های جدی روبه رو است و این دو ساختار نتوانسته اند ارتباطی پویا در راستای اهداف یکدیگر داشته باشند. دانشگاه‌ها از لحاظ رشد علمی و کیفیت آموزشی جایگاه خوبی را یافته‌اند و اغلب در مرزهای دانش قرار دارند که می توانند مزیتی برای صنعت محسوب شود و موتور محرک صنعت باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان لرستان، ,

اما مسائلی چون اعتماد نکردن صنعت برای سرمایه گذاری در دانشگاه، نبود نهادهایی که این دو ساختار را پیوند دهد از مسائلی از این دست چالش هایی بر سر راه این دو نهاد قرار داده است.

,

نباید موضوع رابطه دولت، صنعت و دانشگاه تنها به ضعف سیستم آموزشی کشور به عنوان تنها مشکل و عامل اصلی مورد اشاره قرار داد، بلکه در صنعت کشور نیز با توجه به شرایط و تنگناهای ناشی از جنگ تحمیلی و نیز تحریم ها، به روز رسانی فناوری و روش ها چندان صورت نگرفته و تنها با ابزار و ماشین آلات فرسوده و فناوری های قدیمی چرخ صنعت در حال حرکت است.

,

اگر در گذشته نیازى به برقرارى رابطه بین این دو نهاد جامعه احساس نمی‌شده ولى امروز الزام ایجاد چنین ارتباط و تعاملى بین این دو نهاد، بیش از پیش آشکار شده است.

,

محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر فاصله میان دانشگاه‌ها و صنعت، گفت: ماموریت نسل اول دانشگاه‌ها صرفا آموزش و تعلیم بود، نسل دوم؛ آموزش و پژوهش و اکنون نسل سوم دانشگاه‌ها افزایش مهارت و کارایی به منظور کسب درآمد را مدنظر دارند.

,

لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه/ دانشگاههای نسل سوم راه پژوهش را جدی بگیرند

, لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه/ دانشگاههای نسل سوم راه پژوهش را جدی بگیرند,

وی افزود: اگرچه درآمدزایی در نسل دوم دانشگاه‌ها نیز تاحدودی حائز اهمیت بود اما در فاز بعدی گفته شد دانشگاه‌ها علاوه بر درآمدزایی باید با شرکت‌ها و موسسات صنعتی و علمی ارتباط موثرتری برقرار کنند.

,

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران جهش قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه پژوهش داشته و جایگاه ویژه‌ای در این خصوص در جهان دارد،  بیان کرد: انتظار است دانشگاه‌های نسل سوم با جدی گرفتن راه پژوهش بتوانند ارتباط موثری با صنعت پیدا کرده و به درآمدزایی برسند.

,

وی به موانع بر سر راه نزدیکی صنعت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: اصلی‌ترین مانع از نوع نگاه به صنعت و دانشگاه نشات می‌گیرد چراکه هنوز بسیاری از افراد ضرورت افزایش رابطه این دو را درک نکرده و همچنان «آموزش» را تنها ماموریت دانشگاه می‌دانند و اعتماد نکردن صنعت به دانشگاه برای سرمایه‌گذاری و نبود نهادهایی که این دو ساختار را پیوند دهد از دیگر چالش‌هایی بر سر راه این دو نهاد است.

,

بیرانوندی با اشاره به اینکه موانع اعتباری نیز باید از سر راه دانشگاه و صنعت برداشته شوند، گفت: بودجه در نظر گرفته برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت در برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ افزایش داشته است.

,

وی تصریح کرد: نبایستی موضوع رابطه صنعت و دانشگاه را تنها به ضعف سیستم آموزشی کشور منوط کرد، چراکه در صنعت کشور نیز با توجه به تنگناهای ناشی از تحریم‌ها، به‌روزرسانی فناوری چندان صورت نگرفته و چرخ صنعت با ماشین‌آلات فرسوده و فناوری‌های قدیمی در حال حرکت است بنا براین در برخی موارد سیستم آموزشی بسیار جلوتر و به روزتر از صنعت است.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لازم است تشکل‌های برخواسته از نخبگان، کارآفرینان و فرهیختگان در قالب برگزاری همایش‌ها در زمینه باز تعریف نظام ارتباط بین صنعت و دانشگاه نقش خود را ایفا کنند و نقشه راه ارائه هند.

,

ارائه پایان نامه های کاربردی عامل  رفع عدم ارتباط صنعت و دانشگاه

, ارائه پایان نامه های کاربردی عامل  رفع عدم ارتباط صنعت و دانشگاه,

رضا میردریکوند، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خرم‌آباد نیز با بیان اینکه پایان‌نامه‌هایی که درباره مسائل بنیادی نگارش می‌شوند نقشی در حل مشکلات صنعت، خدمات، اقتصاد و… ندارند، عنوان کرد: این پایان‌نامه‌های کاربردی هستند که در ارتباط با صنعت می‌توانند معضلات موجود در این حوزه را حل کنند.

,

پژوهش و پایان‌نامه‌ کاربردی برای رفع مشکلات موجود نوشته نمی‌شوند

, پژوهش و پایان‌نامه‌ کاربردی برای رفع مشکلات موجود, نوشته نمی‌شوند,

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر بسیاری از پایان‌نامه‌های کاربردی تکراری هستند و صرفاً جهت رفع تکلیف نوشته می‌شوند، گفت: سیاست‌گذاری‌ها در سطح کلان به نحوی است که پژوهش و پایان‌نامه‌ کاربردی برای رفع مشکلات موجود نگارش نمی‌شوند.

,

میردریکوند با اشاره به اینکه اگر مدیران برای رفع معضلات موجود در سازمان‌ها یا جامعه از پژوهش‌های دانشگاهی استفاده کنند، خروجی کار بهتر خواهد بود، بیان کرد: مدیران ما احساس نیاز به پژوهش نمی‌کنند و به همین خاطر بدون پژوهش و کارعلمی تصمیم‌گیری می‌کنند که این قضیه در نهایت مسئله‌ساز می‌شود.

,

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خرم‌آباد تصریح کرد: اگر ایده پژوهش‌ها از یک نیاز برخواسته شود می‌توان در مرور زمان آن را تجاری‌سازی کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه