اخبار داغ

معاون پژوهشی سازمان بسیج علمی کشور مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت عظیم بسیج در عرصه جهاد علمی/ بسیج برای تجاری‌سازی اختراعات طرح‌های حمایتی دارد

استفاده از ظرفیت عظیم بسیج در عرصه جهاد علمی/ بسیج برای تجاری‌سازی اختراعات طرح‌های حمایتی دارد
معاون پژوهشی سازمان بسیج علمی کشور گفت: استفاده از ظرفیت عظیم بسیج در عرصه جهاد علمی می تواند به رشد علمی و تجاری سازی اختراعات کمک کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اصغر شهبازی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری در خصوص جهاد علمی در بسیج با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اظهار داشت: رهبرانقلاب می فرمایند جهاد علمی در واقع ناظر بر یک جبهه علمی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: این جبهه قطعاً عناصری دارد که اولین عنصر شناخت همدیگر است تا بتوانند یک عملیات مشترک انجام دهند.

,

معاون پژوهشی سازمان بسیج علمی کشور لازمه عملیات مشترک را فرماندهی واحد دانست و گفت: متأسفانه در حوزه جبهه علمی شاید علیرغم این که عناصر مقدسی در این جبهه هستند شاید یک انسجام و هم افزایی که بتواند مسائل را رصد و نسبت به آن ها راهکار ارائه دهد، وجود ندارد.

,

اهداف ایجاد قرارگاه جهاد علمی است

, اهداف ایجاد قرارگاه جهاد علمی است,

وی تصریح کرد: قرارگاه جهاد علمی می تواند یک فرماندهی وحدت ایجاد کند و با یک نگاه بالا به پائین می تواند عناصر را شناسایی و برای آن ها نقش تعریف کند تا در راستای یک هدف واحد که آن هم تعالی در این حوزه است دسترسی پیدا کند.

,

شهبازی ادامه داد: با توجه به نقشه علمی کشور و سند چشم انداز بیست ساله نظام با آن نگاه بلند رهبر انقلاب در حوزه های علمی، می طلبد ما یک کار منسجم و یکپارچه داشته باشیم و از همه منابع چه سرمایه انسانی،سخت افزاری و نرم افزاری به صورت یکپارچه استفاده کنیم.

,

وی مهمترین منابع در کشور را سرمایه انسانی عنوان کرد و بیان داشت: اگر وحدت و فرماندهی در این حوزه ایجاد شود می تواند در شناخت صحیح ظرفیت ها مؤثر باشد.

,

مردمی شدن قرارگاه جهاد علمی

, مردمی شدن قرارگاه جهاد علمی,

معاون پژوهشی سازمان بسیج علمی کشور ابراز داشت: قرارگاه جهاد علمی می تواند اشراف روی داشته ها،نداشته ها،دانسته ها و ندانسته ها داشته باشد و طبیعی است می توان ظرفیت ها را در درون سازمان و قرارگاه ایجاد کرد و اگر این قرارگاه پایه مردمی داشته باشد می تواند بیشتر به شناسایی ظرفیت ها کمک کند.

,

ظرفیت عظیم بسیج در عرصه جهاد علمی

, ظرفیت عظیم بسیج در عرصه جهاد علمی,

وی بسیج را دارای گستردگی کامل در کشور دانست و افزود:این مجموعه که پایه های مردمی دارد، می تواند استعدادها را شناسایی، سازماندهی و افرادی را که مسئول هستند به کار گیری کند و مهمترین کار که همان اشراف در مسائل است را مدیریت کند.

,

طرح های حمایتی بسیج از تجاری سازی اختراعات

, طرح های حمایتی بسیج از تجاری سازی اختراعات,

شهبازی در پاسخ به این سئوال که برای تجاری سازی طرح هایی که گواهی ثبت اختراع دارند و نمونه اولیه آن ها ساخته شده از طرف بسیج چه حمایتی هایی صورت می گیرد، گفت:در برنامه های امسال بسیج صندوق مهر یا همان صندوق حمایت از نوآوران از طرح ها ایجاد شد که در آینده نزدیک یعنی قبل از اتمام سال بحث حمایت از طرح هایی که توجیح اقتصادی دارند در برنامه گنجانده شده که حمایت مالی صورت بگیرد.

,

وی یادآور شد: رقم مشخصی برای حمایت از طرح های استانی در نظر نگرفتیم ولی آنچه که حداقل امکان آن را فراهم می کند که فرد بتواند طرح تجاری سازی را انجام دهد در نظر گرفته شده است البته به صورت متمرکز که بتوانیم معیارها و شاخص های واحدی را ارزیابی کنیم و یک قیاس بین طرح های استانی هم داشته باشیم.

,

شهبازی تصریح کرد: محدودیتی برای استان ها در زمینه سقف اعتبارات قائل نشدیم ولی چون منابع مالی محدود هستند بیشتر دنبال طرح خوب هستیم که بتواند یک مسئله و مشکل را حل کند.

,

معاون پژوهشی سازمان بسیج علمی کشور تأکید کرد : به هر حال بسیج به عنوان امتداد مردمی باید حوزه تجاری سازی را قدری پررنگ تر کند لازمه آن این است که دستگاه های دیگر نیز کمک کنند.

,

وی ادامه داد: بسیج یک بخش کوچکی را به میدان می آورد به این منظور که بتواند آن پیش برندگی را که مقام معظم رهبری از آن انتظار دارد را به نوعی تحقق ببخشد.

,

شهبازی در پاسخ به این سئوال که برخی از مخترعین از روند بررسی داوری ها در مراکز استان ها گلایه مند هستند و برای بهتر و سریع تر شدن همکاری بین مراکز رشد چه کارهایی باید صورت بگیرد، ابراز کرد: در کار اجرایی همیشه مخاطب به نوعی انتظارات تام دارد و این دلیل نمی شود که بگویم ما در سیستم ارزیابی طرح ها دچار اشکال نیستیم. به هر حال ما سیستمی طراحی کردیم که تمام مراحل ارزیابی از دادن اعتبار تا نتیجه را به نمایش می گذارد.

,

وی خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک مشکل در پیاده سازی نرم افزار رفع خواهد شد و از این به بعد در زمان مشخص و کوتاهی که به استان ها وعده دادیم پاسخ طره ها چه مثبت و چه منفی ارائه داده خواهند شد.

,

ارائه تسهیلات به استانها تا سقف ۵ میلیون تومان

, ارائه تسهیلات به استانها تا سقف ۵ میلیون تومان,

شهبازی اضافه کرد: چون تعدد و تنوع طرح ها زیاد است تا سقف ۵میلیون تومان به استانها اختصاص داده شده و مبلغ بالاتر ازاین به مرکز و واحدهای صنعتی و دانشگاهی که کارکرد گروه های ما را تشکیل می دهند، اختصاص می یابد.

,

این مسئول بیان کرد: در صورتی که طرح ها به تعداد معینی برسند مرکز حمایت تمام تلاش خود را در کمترین زمان برای ارائه اطلاعات به مخترعین و مبتکرین انجام می دهد، البته برخی از مواقع اطلاعات ناقص و کمبودهایی دارند که برای تکمیل زمان بر است و داورها باید نظر بدهند و مخترعین چنانچه باد همکاری نمی کنند.

,

وی در پایان تعداد مراکز رشد استان ها را ۵۰ مرکز عنوان کرد و گفت:در برخی از استان ها دو تا سه مرکز رشد برای مخترعین و علاقه مندان به حوزه های علمی و فناوری وجود دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه