اخبار داغ

​معماری خانه های قدیم آمیزه هنر و غیرت دینی/مهندسی غربی الگوی ساختمان سازی مدرن

​معماری خانه های قدیم آمیزه هنر و غیرت دینی/مهندسی غربی الگوی ساختمان سازی مدرن
معماری سنتی با آثار، ایده های خاص و متفاوت با طراحی امروز یا همان مدرن که در خود دارد به عقیده اکثر صاحب نظران جزو بی نقص ترین طراحی ها بوده است طوری که طراحان آینده هم از آن الهام خواهند گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بام ایران خبر ؛ معماری سنتی همان طور که از نامش پیداست آثار،  ایده های خاص و کاملا متفاوت با طراحی امروزی یا همان مدرن در خود دارد که به عقیده ی اکثر صاحب نظران جزو بی نقص ترین طراحی ها بوده است چرا که بدون هیچ ابزار پیشرفته ای با این همه ریز بینی خانه هایی ساخته می شد که طراحان آینده هم از آن الهام خواهند گرفت.

معمارهای سنتی تمام هم و غمشان معطوف به داخل خانه بود و نمای خانه چندان اهمیتی برایشان نداشت.

متنوع ترین و پرکارترین قسمت خانه اندرونی بود تا ساکنان خانه احساس خستگی و تکرار نکنند.

حیاط اندرون هیچ راهی به جز راهروی ورودی نداشت که آن هم پیچ و تاب می خورد تا ساکنان خانه از چشم دور نگه داشته شوند.

همه اینها باعث شده که معماری خانه های سنتی ایران را یک معماری درونگرا بنامند.

اتاق ها در یک خانه سنتی براساس اهمیت و کاربردشان دور تا دور حیاط چیده می شدند.

اتاق های تابستانی معمولا روی ضلع جنوبی قرار می گرفتند تا در طول روزهای تابستان، کمتر در معرض آفتاب باشند و اتاق های زمستان نشین، روبه روی اتاق های تابستانی و دقیقا روی ضلعی می نشستند که در طول روز، بیشترین آفتاب به آنها بتابد. باقی فضاها هم مثل انبار، آشپزخانه و اصطبل در ردیف دوم و پشت اتاق ها جا می گرفتند


 

خانه ها و حیاط های بزرگ خانه های قدیمی، همیشه طوری ساخته می شدند تا از بهترین جهت تابش نور خورشید استفاده کنند، از بادهای نامناسب و توفان های منطقه ای در امان باشند و رو به سمت بادهای مطبوع داشته باشند
 
حیاط خانه های مناطق کویری، حداقل نیم متری پایین تر از سطح کوچه بود. در بعضی خانه ها حتی وسط حیاط اصلی هم می توانید یک حیاط عمیق تر به نام «گودال باغچه» ببینید. تمام این تمهید ها برای عمیق کردن حیاط و سایه گیر بودن و خنک شدن خانه است.

توی یک خانه ایرانی تفکیک فضاهای زنانه و مردانه از همان دم در شروع می شد. مهمان خانه سنتی اگر یک زن بود حلقه با صدای زیر را می زد تا خانم خانه در را برایش باز کند واگر مرد بود کوبه مردانه را می زد تا وقتی صدای بم آن از توی خانه به گوش می رسید، مرد صاحبخانه بیایید و به مهمان خانه خوشامد بگوید.

معماری سنتی؛  هنری که ریشه در فرهنگ ایران دارد

سیامک سلیمانی دشتکی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: معماری سنتی میراث فرهنگ گذشتگان و نیاکام ما است.

وی افزود: معماری سنتی ریشه در سنت و تاریخ فرهنگ داشته و لازم است پیشینه ایران در این زمینه و در تمام ادوار حفظ شود.

سلیمانش دشتکی به نداشتن مطابقت ساختمان های جدید با معماری سنتی اشاره و تصریح کرد: برای حفظ و احیای فرهنگ معماری سنتی باید در نقاطی از هر استان بافت تاریخ و سنتی ایجاد کرد.

وی یادآور شد: امید است در سال های آتی سبک و سیاق معماری سنتی در شأن و فرهنگ اسلامی حفظ شود.



 
ضرورت حفظ میراث فرهنگی و تاریخ معماری و شهرسازی در چهار محال و بختیاری

مصطفی هادی پور معاون میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری اظهار کرد: منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان‌شناسی- معماری و شهرسازی، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس وحوزه‌های فرهنگی طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی را از محورهای این کنگره برشمرد.

وی با اشاره به تخریب بسیاری از بافت‌های تاریخی ارزشمند کشور و استان، تصریح کرد: باید همواره برای برای احیا  بافت‌های تاریخی و نگه‌داشت هویت و ریشه معماری سنتی تلاش کرد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, معماری سنتی؛  هنری که ریشه در فرهنگ ایران دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
, ضرورت حفظ میراث فرهنگی و تاریخ معماری و شهرسازی در چهار محال و بختیاری ,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه