اخبار داغ

تهیه کننده و کارگردان تبریزی در گفت‌و‌گو با آناج؛

فیلم‌سازان دچار افراط و تفریط شده‌اند/ سریال‌های ایرانی و اسپانسرهایی که سر از زندان در می‌آورند

فیلم‌سازان دچار افراط و تفریط شده‌اند/ سریال‌های ایرانی و اسپانسرهایی که سر از زندان در می‌آورند
زینال خیری گفت: همه‌ی فقرا بدبخت و همه اشراف خوشبخت لزوما خوشبخت نیستند بلکه سینما و تلویزیون ما دچار افراط و تفریط شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آرش زینال خیری در گفت‌وگو با آناج با اشاره بر نبود تعادل در سینما جهت پرداختن به اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: فیلم‌سازان و سینماگران ایرانی معمولا در پرداختن به قشر اشرافی دچار افراط و تفریط می‌شوند و هنگامی هم که می‌خواهند به قشر ضعیف و فقیر بپردازند در سیاه‌نمایی کامل آنها را بدبخت و بیچاره معرفی می‌‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج ,

وی افزود: در واقع محور اصلی فیلم‌های امرو سینما و تلویزیون ما پول است و اشراف به دلیل اینکه پول دارند خوشبختند و فقرا به دلیل بی‌پولی بدبخت شده‌‌اند در حالی که واقعیت جامعه را می‌توان از منظرهای متعددی مورد بررسی قرار داد.

,

وی کلیشه سازی‌های منفی را یکی از آفت‌های فیلم‌های ایرانی دانست و گفت: چنان نشان می‌دهند که گویا هر کس فقیر باشد حتما درگیر اعتیاد و بزهکاری و امثال آن است و زن محجبه هم بدبختی است که شوهر یا فرزند معتاد دارد در حالی که این کلیشه سازی درست نیست و ممکن است همین فضا در بالا شهر نیز وجود داشته باشد.

,

این کارگردان ادامه داد: اگر بنا باشد حقایق زندگی مردم را نشان بدهیم اولا می‌توان حد تعادل را پیدا کرد و دچار افراط و تفریط نشد؛ دوما اگر معتادان پایین شهر هروئین مصرف می‌کنند، معتادان بالا شهری شیشه می‌کشند و ادکلن می‌زنند و چهره‌شان پشت لباس‌های شیک‌شان پنهان می‌ماند.

,

, ,

وی بی‌سیاستی و ول انگاری مسئولین فرهنگی هنری را یکی از عوامل بروز چنین وضعیتی در سینما و تلوزیون کشور دانست و خاطرنشان کرد: وقتی فردی یا مرکزی، اسپانسر تولید فیلمی می‌‌شود، قطعا انتظار دارد سیاست‌‌های او در آن فیلم پیاده شود اما عدم تدبیر مسئولین فرهنگی هنری منجر به تولید فیلم هایی به هر قیمت ممکن می‌‌‌شود؛ زیرا برای برخی فقط تولید اثر مهم است ولو بدون تحقیق و بررسی.

,

این فعال سینمایی یادآور شد: ما نمونه‌‌های زیادی چون "شهرزاد" و "ماه تی تی" داریم که اسپانسرهای آنها در زندان به سر می‌‌برند و فیلم‌هایشان با وجود هزینه‌‌های فراوانی که برای اموری چون دکور شده بود، کنسل شده‌‌اند.

,

وی تاکید کرد: مسئولین وقتی می‌بینند نفری 20 میلیارد تومان به مجموعه‌‌ای تزریق می‌‌کند باید برای یشان جای سوال باشد که کدام هدف قرار است در این اثر دنبال شود! هرچند که گاه علاوه بر این هزینه‌‌های خارج از چهارچوب به نویسنده فیلمنامه یا کارگردان و سایر عوامل می‌‌پردازند تا سکانس‌‌های بیشتری برای تبلیغ امر مورد نظر اسپانسر صرف شود.

,

زینال خیری در پایان راهکار اصلی را ورود هوشمندانه و کارشناسانه نهادهای فرهنگی و دولتی دانست و افزود: ما از نظر فرهنگسازی در سینما به قدری خوب عمل نکرده‌ایم که بخواهیم آن را به بخش خصوص واگذار کنیم و شبکه‌های خصوصی هم نداریم لذا دولت باید با دید فرهنگی و فارغ از منافع سیاسی و جناحی در تولید آثار همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی، ورود کند.

,

گفتنی است؛ آرش زینال خیری در کارنامه‌ی هنری 20 ساله‌ی خود فیلم سینمایی شهریار و همچنین تله فیلم دلشوره و کارهای استانی چون میراث، دوز چورک، راه دوم و رنگ‌های زندگی را دارد.

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه