اخبار داغ

رییس سازمان اتش نشانی: 90درصد ساختمان های پایش شده همدان ناایمن است/عضو شورای شهر : نبود تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان های مرتفع

رییس سازمان اتش نشانی: 90درصد ساختمان های پایش شده همدان ناایمن است/عضو شورای شهر : نبود تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان های مرتفع
مدیرعامل سازمان اتش نشانی همدان با اشاره به اینکه تاکنون 161 مورد پایش ساختمان داشته اند، 90 درصد این ساختمانها را ناایمن دانست و گفت: برخی از امکانات سازمان آتش نشانی مربوط به 20 سال پیش است که این خود ضعف بزرگی است و این موضوع را در کشور هم داریم زیرا اصلا به آتش نشانیها توجه نمیشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند؛ این بار جرقه ای از آتش جهنمی به پا کرد که هیچ ذهنی حتی گمان نمیکرد آتشی خرد پلاسکو را تبدیل به تلی از خاکستر کند که به دنبال آن چشمان مردانی قهرمان زیر آوار برای همیشه تاریخ بسته و کام ملتی تلخ شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح الوند,

 

,

اینبار پلاسکو سپر بلایی شد برای ساختمانهایی همچون خودش و فرو ریخت و بهمراه آن مجاهدان جبهه آتش از زیر آوار به آسمان پرکشیدند.

,

 

,

آن روز گذشت اما هنوز قلب همگان داغدار آن صبح است، آتشی که با فروپاشی پلاسکو به قلب مردم و مسئولین افتاد شاید متولیان امر را به تکاپو بیندازد تا جلوی تکرار حادثه ای چنین تلخ را بگیرند اما آیا اتفاقی هم به دنبال این تکاپو خواهد افتاد؟

,

 

,

یا با جمع شدن آوار پلاسکو همه چیز به حالت قبلش برخواهد گشت؟ یا انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته است و آبی از آب تکان نخورده!!!

,

 

,

آیا فروریختن پلاسکو و سوختن مردان مرد درس عبرتی برای متولیان امر شده است؟

,

 

,

تنها کافی است نگاهی حتی سطحی به بافتهای فرسوده بازارها و برخی ساختمانهای تجاری شهر خودمان کنیم تا متوجه ناایمن بودن بسیاری از آنها بشویم.

,

 

,

در همین رابطه گفت و گویی با رییس کمیسون خدمات شهری شهرداری شهر همدان ترتیب داده ایم  که در ادامه به آن اشاره شده است.

,

 

,

عضو شورای شهر همدان: حداکثر زمان رسیدن به حادثه در همدان 5 دقیقه است

,

کامران گردان ضمن عرض تسلیت و قدر دانی از زحمات تمامی آتش نشانان اظهار داشت: همدان دارای یکی از مراکز آتش نشانی بسیار قوی در سراسر کشور است که دارای تجهیزاتی به روز است.

,

 

,

وی افزود: ما احساس خطر برای ساختمانهای سطح شهر نداریم و با توجه به آمار و ارقام زمان رسیدن به حادثه بسیار پایین آمده است و حداکثر زمان 5 دقیقه است.

,

 

,

گردان ادامه داد: این کاهش زمان بر اثر آموزش به شهروندان و خودروها و آمادگی جسمانی آتش نشانان بوده است.

,

 

,

* تجهیزات آتش نشانی برای ساختمانهای بلند مرتبه ناکافیست

,

رییس کمیسون خدمات شهری شهرداری شهر همدان گفت: در بحث بلندمرتبه سازی، تجهیزات ما تا حدودی اجازه اطفاء حریق را میدهد اما در ساختمانهای 52 متر و بالاتر تقریبا برای اطفاء حریق به نرده بان احتیاج داریم که شورای شهر همدان این موضوع را جزء اولویت کار خود قرار داده است و برای خرید این خوردوها بودجه ای مصوب نمود اما به علت اینکه شهرداری نتوانست این بودجه را محقق کند این اتفاق نیفتاد.

,

 

,

, ,

 

,

گردان اظهارکرد :خرید این خودرو ها نیازمند 5 میلیارد تومان اعتبار است.

,

 

,

وی  بیان داشت: مهر ماه سال جاری مصوبه ای دادیم و به دلیل اینکه شهرداری میگوید باید 50 درصد هزینه خرید این خودرو را سازمان شهرداری کشور تامین کند که در حال حاضر این امر رخ نداده است.

,

 

,

عضو شورای شهر همدان ادامه داد: ما به دنبال خریداین خوردو هستیم و اگربتوانیم سیستم خود اطفائی را در ساختمانها نهادینه کنیم بهترین روش قبل از گسترش حریق است.

,

 

,

*اصناف مدتهاست توجهی به تاییدیه ایمنی واحدهای تجاری نداشته است

,

رییس کمیسون خدمات شهری شهرداری شهر همدان بیان داشت: یکی از مسائلی که از قبل وجود داشته است گرفتن تاییدیه از سازمان آتش نشانی برای مناطق مسکونی و تجاری بوده است که در مناطق مسکونی با توجه به اینکه برای گرفتن پایانکار مراجعه میکنند این تاییدیه ها لحاظ میشود، اما در بحث ساختمانهای تجاری مدتهاست که اصناف توجهی به این موضوع نداشته یا حتی کاهش تاییدیه ها را هم درسالهای اخیر داشته ایم که در این رابطه اتاق اصناف که ارتباط مستقیم با اصناف دارد به ویژه اصنافی که در بافتهای فرسوده مستقرهستند باید ورود پیدا کند وآنها را ملزم کند که این تاییدیه را دریافت کرده و اشکالات رفع شود تا در آینده چنین اتفاقاتی دوباره تکرار نگردد.

,

 

,

 

,


 

, ,
,

رییس سازمان آتش نشانی: تجهیزات آتش نشانی تنها برای انجام عملیات های معمولی است

,

 

,

در ادامه مدیر عامل سازمان آتش نشانی همدان ضمن عرض تسلیت به جامعه ی رسانه، هم وطنان و خانواده شهداء فاجعه پلاسکو گفت: در بافت قدیمی و سنتی بازار همدان در مغازه های تک واحدی و مجتمع های کوچک 90 درصد آنها ناایمن است چون اصلا برای ایمنی به ما مراجعه نمی کنند.

,

 

,

محمدرضا بیاناتی در ادامه بیان داشت: یک سری از ساختمانهایی همچون اداری دولتی، مراکز آموزشی و درمانی، بیمارستانی و مساجد و امثال آن هستند که توسط دستگاههای اداری ساخته میشوند که متاسفانه کمترین بحث ایمن سازی را توجه کرده اند و دنبال پایان کار هم نمی روند پس ایمن سازی اینها در حداقل امکانات است.

,

 

,

وی در ادامه گفت: از ابتدای سال تا حال 161 مورد پایش ساختمانها را داشته ایم که به قوت میتوان گفت 90 درصد اینها ناایمن هستند.

,

 

,

, ,

 

,

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی همدان اظهار داشت: ما در سازمان آتش نشانی همدان امکانات و تجهیزاتمان فقط برای انجام عملیات های معمولی بوده و برای عملیاتهای ویژه و در حوادثی که در بلند مرتبه ها یا بافتهای سنتی غیر ایمن اتفاق میافتد تجهیزات و امکانات بروز نداریم.

,

 

,

*برخی امکانات آتش نشانی مربوط به 20 سال پیش است

,

وی افزود: برخی از امکانات سازمان آتش نشانی مربوط به 20 سال پیش است که این خود ضعف بزرگی است و این موضوع در کشور هم داریم چون اصلا به آتش نشانیها توجه نمیشود.

,

 

,

بیاناتی خواستار اختصاص منابع اعتباری برای امداد رسانی بهتر از سوی دولت شد.

,

 

,

 

,

 مدیر عامل سازمان آتش نشانی همدان عنوان کرد: نیازهای سازمان آتش نشانی همدان که در مرداد ماه سال جاری به صورت کتبی به استاندار و شهردار اعلام کرده ایم به شرح زیر است:

,

 

,

حداقل 2  دستگاه خوردوی اطفاء حریق خودرو آتش نشاتی فوماتیک، حداقل 2 الی 3 دستگاه خودروی پیش رو برای بافت بازار و معابر تنگ، یک دستگاه خودرو امداد و نجات ویژه، یک دستگاه خودروی پشتیبانی، یک دستگاه نردبان هیدرولیکی 34 متری، دو دستگاه نردبان هیدرولیکی 54 متری، دو دستگاه تانکر 32 هزار لیتری مخزن آب، یک دستگاه تانکر 18 هزار لیتری ذخیره آب، یک دستگاه جرثقیل 30 تنی الزاما برای آوار برداری، یک دستگاه خودروی ویژه مراتع و کوهستان.

,

 

,

, ,

 

,

*خواستاریم خانواده شهداء و مصدومان آتش نشان زیر نظر بنیاد شهید بروند

,

مدیر عامل سازمان آتش نشانی همدان ابراز کرد: لازم است یک مطالبه گری مردمی راه بیفتد تا مصدومین و متوفیان آتش نشانی در عملیات ها جزء شهدا حساب شوند.

,

 

,

وی افزود: یک آتش نشان ممکن است با یک عملیات جان تعداد زیادی از انسانها را نجات دهد در حالی که بنیاد شهید میگوید بخشنامه ای در رابطه با شهید یا جانباز حساب کردن آتش نشان نداریم اما مجلس که میتواند طرحی مصوب کند که خانواده های شهداء آتش نشان علاوه بر مستمری از مزایای خانواده شهید در بنیاد شهید برخوردار شوند.

,

 

,

در پایان میتوان اینگونه گفت: با رخ دادن چنین حادثه ای صدای تند شدن ضربان قلب بافتهای فرسوده و شاید باستانی همدان هم شنیده می شود و این سوال را باید مطرح کرد که چرا نباید علاج واقعه را پیش از وقوع کرد؟؟؟

,

 

,

امید است و باز هم امید است با رسیدگی بر بازار و ساختمانهای تجاری فرسوده این شهر و تمامی استانها دیگر بار شاهد رخ داد چنین حوادث تلخی نباشیم چرا که سازمان آتش نشانی همدان حتی امکانات چندان بروزی هم در اختیار ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه