اخبار داغ

جمعه بازار یا حلبی آباد؛

حادثه پلاسکو در کمین جمعه بازار یاسوج/هشدار شهردار و بی نتیجه ماندن اخطارها+تصاویر

حادثه پلاسکو در کمین جمعه بازار یاسوج/هشدار شهردار و بی نتیجه ماندن اخطارها+تصاویر
جمعه بازار یاسوج دارای مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی و حتی غیرمترقبه نیست و امروز به محلی مرموز در برابر حوادث احتمالی تبدیل شده که برخی از مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبر،ساختمان پلاسکو نامی غمناک و یاد آور شهادت آتش نشانان قهرمان است ، پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران است که قدمت 53 ساله داشته که در آتش سوزی صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار حریق گسترده شد و بر اثر بار زیاد و عمر طولانی خود فرو ریخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر,

 این ساختمان که در 53سال پیش به دستور هویدا نخست وزیر وهابی دربار شاهنشاهی پهلوی برای داد وستد از طرف برخی کشورهای بلوک غرب احداث و در حال حاضر به عنوان قطب صنعت اقتصادی تهران بزرگ آن یاد می شد دارای  17 طبقه بود که به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

,

حادثه پلاسکو در کمین پایتخت طبیعت ایران

, حادثه پلاسکو در کمین پایتخت طبیعت ایران,

اما شاید حادثه پلاسکو اولین و آخرین حادثه دردناکی نباشد که در کشور به وقوع خواهد پیوست و شاید ساختمانهای مستهلک دیگری هم وجود داشته باشند که به این درد دچار خواهند شد.

,

, ,

یاسوج یا همان مرکز کهگیلویه وبویراحمد که همه آن را به نام پایتخت طبیعت می شناسند شاید عمری کمتر از پلاسکو داشته باشد و امسال 51سالگی مرکز شدن خودش را تجربه کند، اما در پشت پرده،مشاهدات نشان از ساختمان هایی ناایمن زیادی در این شهر می دهد که می توان به "حلبی آباد یا همان جمعه بازار" اشاره کرد که خدای نکرده وجود حادثه ای همانند پلاسکو یا بشدت کمتر از آن در این منطقه می تواند عواقب ناگواری را به همراه داشته باشد.

,

جمعه بازار یاسوج که بازار عمده فروشان یا همان قشر پایین دست جامعه نیز محسوب شده حدود 10سال پیش به دستور شهردار اسبق استان در منطقه بنسجان یاسوج برای رفاه حال مردم شهر یاسوج احداث شد.

,

پلاسکو در کمین بازارجمعه یاسوج

,

این مجتمع که دارای مقاومت بالایی در برابر حوادث طبیعی و حتی غیرمترقبه نیست امروز به محلی مرموز در برابر برخی از حوادث احتمالی تبدیل شده که برخی از مسئولان نسبت به آن هشدار جدی داده اند.

,

در این مکان بیش از 903 کسبه و فروشند و دست فروش به کار خود مشغول بوده که نمی توان امنیتی کامل را برای آن پیش بینی کرد و از طرفی دیگر نبود کپسول های آتش نشانی و اطفای حریق مزید بر علت شده که این مکان نتواند آنچنان که باید وشاید در امنیت جانی شهروندان جوابگو باشد.

,

, ,

این مکان که به عنوان یکی از بازارهای مهم و اصلی مرکز استان از آن یاد می شود ساختی کامل غیره معمول داشته و بیشتر مغازه های آن به وسیله داربست و ورقه های گالوانیزه و میل گرد که به حلبی اباد مشهور است بنا نهاده شده و از امینی بالایی برخودار نیست و در زمان بارندگی و بلاهای طبیعی نیز نتوانسته مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

,

جمعه بازار شهر یاسوج که در ابتدا با همین نام در زمینی خالی در حاشیه شهر یاسوج آغاز به فعالیت کرد بعد از استقبال مردم از آن بدون تغییر در ساختار آن به بازار روز تغییر نام داده به طوری که طبق گفته جاوید شهردار یاسوج در حال حاضر تعداد 903 واحد صنفی در این مکان مشغول به عرضه کالا هستند.

,

مکان و جانمایی در نظر گرفته شده برای این بازار در ابتدا و طبق گفته نگین تاجی شهردار پیشین شهر یاسوج قرار بود که با برنامه ریزی و طراحی منظم مانند بازارهای سرپوشیده برخی از استان های کشور ساخته شود اما نه تنها این امر تا کنون محقق نشده بلکه وجود این بازار روز باعث ایجاد بی نظمی در ورودی شهر یاسوج از سمت جاده اصفهان و ترافیک سنگین شده و از طرفی دیگر نبود امنیت کامکل در این مکان آن را به منطقه ای مخوف تبدیل کرده است.

,
, ,

شلوغی بیش از حد، بی نظمی و طرح زشت و حلی آباد گونه این منطقه، نبود پارکینگ جهت پارک خودروی مشتریان و بازدیدکنندگان و همچنین وجود خودروهای میوه فروش سیار در بلوارشهید قرنی در ضلع جنوبی این مکان و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از دیگر مشکلات وجود این بازار به غیر امنیت در برابر حوادث احتمالی است.

,

تذکرات بی نتیجه شهردار یاسوج

,

شهردار یاسوج در جلسات متعددی نسبت به این موضوع تذکرات لازمی را داده و نسبت به وقوع حوادث غیر مترقبه در این محل نیز ابراز نگرانی کرده است.

,

محمد علی جاوید در دیدار خود با مسئولان اصناف استان تعامل دوسویه شهرداری و اصناف یاسوج را در توسعه بازار این شهر مهم دانست و گفت: 903 واحد فروش در جمعه بازار یاسوج فعالیت دارند که متأسفانه چهره زشتی از این منطقه به نمایش می‌گذارند.

,

با بحرانی بزرگ روبه رو هستیم

,

وی به وقوع حوادث ناگوار در این بازارچه هشدار داد و گفت: برای ساماندهی جمعه بازار باید از هم اکنون چاره‌اندیشی شود در غیر اینصورت در آینده‌ای نه چندان دور با بحرانی بزرگی روبرو خواهیم شد که قابل کنترل نخواهد بود.

,

, ,

شهردار یاسوج همچنین خیابان عمده فروشی شهر یاسوج را یکی از مشکلات پیش‌رو این شهر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم که شرایط و بسترهای لازم برای انتقال واحدهای صنفی عمده فروشان را به مناطق دیگر فراهم کنیم.

,

پایتخت طبیعت همچنان مظلوم

,

مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج نیز در مراسم یاد بود شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو به ناایمن بودن مناطق زیادی از مرکز استان از جمله جمعه بازار و خیابان 13آبان یا همان عمده فروشان تذکر داد و گفت: اگر برای این موضوع به زودی چاره جویی نشود حادثه اسفبارتر از پلاسکو در انتظار مرکز استان خواهد بود.

,

رستمی بیان کرد: جمعه بازار یاسوج از امنیت کامل در برابر حوادث غیرمترقبه برخودار نیست و وجود یک حادثه کوچک در این منطقه می تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد.

,

, ,

وی ازدیاد جمعیت و ناهموار بودن کسبه در این بازارچه را یکی از دلایل این موضوع دانست و گفت: هیچ کدام از مغازه های این بازارچه ایمنی لازم در برابر حوادث را ندارند و نمی توانند مقاومتی از خود در برابر حوادث نشان دهند.

,

علاج حادثه باید پیش از وقوع کرد

,

همچین فرماندار بویراحمد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حادثه ناگواری که در ساختمان پلاسکو تهران رخ داده، در شهر یاسوج هم باید حداقل نکات ایمنی رعایت شود ودر جاهایی مثل جمعه بازار شهر، پیش بینی های لازم صورت بگیرد.

,

سید محمد کاظم نظری با اشاره به برنامه و خط و مشی دولت در اجرای حقوق شهروندی گفت: پاسخگویی به مردم و رعایت حقوق شهروندی در ادارات به صورت مستمر از طریق کارشناسان ارزیاب این فرمانداری مورد رسیدگی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

,

امنیت صفر در جمعه بازار یاسوج

,

یکی از کسبه این بازار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: به عنوان یکی از کسبه ها و فروشند هایی که بیش از 5 سال است در این بازارچه به فعالیت مشغول هستم با جدیت می گویم که امنیت در این مکان بسیار کم است.

,

, ,

مومنی یکی از دلایل این موضوع را رعایت نکردن نکات ایمنی در این بازارچه دانست و افزود: برخی فقط به دنبال سود و منفت خود هستند و به حرف های کسبه گوش نمی دهند.

,

وی ساماندهی نشدن و نبود یک مکان مناسب برای کسبه این بازارچه را یکی از دلایل ناایمن بودن این مکان دانست و ابراز کرد: مسئولین باید برای این موضوع چاره جویی کرده وبا احداث بازارچه های دائمی این موضوع را حل و فصل کنند.

,

به کجا برویم؟

,

این فروشنده جمعه بازار یاسوج بیان کرد: کسانی که در این بازار چه مشغول هستند تنها درآمد زندگیشان از این موضوع بدست می آید و اگر بخواهند جلوی آن را بگیرند آنها از کار بی بیکار خواهند شد.

,

, ,

یکی دیگر از فروشنده های جمعه بازار نیز به کمبود امکانات در این بازارچه اشاره کرد و گفت: قریب 6سال است که در این مکان هستیم از امنیت خوبی برخوردار نیستیم که یکی از این دلایل نبود بازارچه مناسب دائمی و زیرساخت های مهم در مرکز استان است.

,

چاره کار کجاست؟!

,

مسیح پور نبود زیرساخت برای احداث بازارچه های دائمی را یکی ازدلایل نا ایمن بودن جمعه بازار دانست و گفت: بیش از 90درصد خرید مردم مرکز استان از این بازارچه بوده و اگر به خوبی مدیریت نشود مردم در تهیه مایحتاج خود بلاتکلیف خواهند ماند.

,

وی ارزانی اجناس و در دسترس بودن را یکی از دلایل احداث جمعه بازار دانست و گفت: اگر مسئولان می خواهند از عواقب خطرناکی همچمون پلاسکو در این مکان جلوگیری کنند اول از همه باید زیرساختهای این بازارچه را فراهم کنند.

,

چرا برخی همه چیز را سیاسی می کنند؟!

,

باید چنین تصور کرد؛ شایدباید حوادثی همانند پلاسکو پیش بیایدتا مسئولان از عواقبی همچون آن در یاسوج و حتی دیگر مناطق باخبر شوند.

,

, ,

حادثه پلاسکو شاید تا سالها از ذهن مردم ایران و جهان پاک نشود اما آن چیزی که باید به آن توجه داشت امنیت مردم و جلوگیری از دیگر عواقب نگران کننده است که نباید به چشم سیاسی به آن نگریست ،ولی متأسفانه دیده می شود برخی که فقط بر طبل سیاسی گری خود می کوبند می خواهند از هر آب گل آلودی ماهی بگیرند و برای رسیدن به مقاصد شوم سیاسی خود چنین حوادثی را سیاسی جلوه داده و به عواقب بعد آن نمی نگرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه