اخبار داغ

گزارشی از آسمان آبی؛ زمین گِلی؛

معضل آبگرفتگی معابر خاش و قصه تکراری روزهای بارانی/ وقتی خیابان های خاش به استخر تبدیل می شود

معضل آبگرفتگی معابر خاش و قصه تکراری روزهای بارانی/ وقتی خیابان های خاش به استخر تبدیل می شود
بارش باران، ایجاد ترافیک سنگین و آبگرفتگی معابر و خیابان های خاش حکایت امروز و دیروز نیست بلکه حکایتی غریبی است که رنگ سال ها به خود دیده و معرکه ای که شهروندان را همیشه گرفتار و سردرگم کرده و مردم نیز به این قصه تکراری عادت کرده‌اند و این سناریو با هر بارش دوباره بازخوانی می‌شود و در یک چشم برهم زدن برخی از خیابان‌های پرتردد خاش تبدیل به استخر شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، هرگاه آسمان آبی شهرستان خاش ابری شد و پیش بینی های اداره هواشناسی نوید بارندگی را داد عده ای خوشحال شدند و بعضی از شهروندان این شهرستان نگران مسئله ای می شوند که با اندک بارانی نیز به وقوع می پیوندد و خیابان ها و معابر خاش با بارش باران های زمستانی هرساله دچار آبگرفتی شده و مشکلات بسیاری را برای عابران پیاده ایجاد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

بارش باران سبب آبگرفتگی بسیاری از خیابان های اصلی و فرعی خاش شد و حتی بعضی از مغازها و اصناف را هم آب فرا گرفت و تردد خودروها و عابران را با کندی مواجه کرد و حتی حجم آب گرفتگی به اندازه ای بود که بعضی از وسایل نقلیه را مجبور به  توقف کرد.

,

بارش باران در این شهرستان تا حدی پیش رفت که مدارس را نیز به تعطیلی کشاند و شهروندان نیز برای عبور از خیابان ها مجبور بودند پاچه های خود را بال بزنند و از عرض خیابان عبور کنند و حتی تاکسی نیز در این شهر حکم کیمیا را پیدا کرده و نایاب شده بود و آبگرفتگی بسیاری از معابر تا حدی بود که دیگر بسیاری از مردم جوی های آب را نمی دیدند و در آنها سقوط می کردند.

,

بسیاری از پل های زیرگذر تا نیمه در آب غرق شده و رودخانه های فصلی این شهرستان نیز تغیان کرده و به هیچ وجه امکان عبور و مرور وجود ندارد و شبکه های اجتماعی نیز امروز مملو از تصاویری است که مردم از پل های و خیابان ها با مشکلات بسیار عبور و مرور می کردند و در بعضی از پلها تنها دهانه پل بیرون مانده بود و آب حاصل از باران از هر طرف به سمت شیب پل ها سرازیر شده بود و در نهایت گودالی مملو از آب را برجای گذاشته است.

,

 

,

, ,

 

,

علی ای حال این آبگرفتگی های همیشگی برای برخی از خودرها نیز نقص فنی را در پی داشته و در زیرگذرها، پل ها و خیابان ها موجب خاموش شدن خودروها و به راه افتادن ترافیک بسیار سنگین در سطح شهر شده است.

,

خاکهای که در بسیاری از محلات خاش روی هم انباشته شده بود با بارش باران حجمی از گل و لای را ایجاد کرده بود و عبور و مرور مردم را با مشکل مواجه کرده به گونه ای که بسیاری از شهروندان با لباس های گل آلود در حال تردد بودند.

,

 

,

, ,

 

,

طبق مشاهدات خبرنگار تفتان ما در بسیاری از پل های زیرگذر خاش اغلب تدبیری جهت تخلیه آب اندیشیده نشده بود و یا اگر هم راه آبی بود به دلیل جمع شدن زباله در اثر وزش باد، مسدود شده و اقدامی از طرف شهرداری خاش برای پاکسازی آنها صورت نگرفته بود.

, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

مسئولان باید برای ساماندهی رودخانه های پنج انگشت و مهران در سطح شهر و جمع آوری آب رودخانه های فصلی خروشان، ذخیره آب در پشت بندهای خاکی و بندسارها و سدسازی در گزو، ایرندگان، گوهرکوه، چاشهی، کارواندر و غیره برنامه ریزی کنند تا بخش اعظمی از مشکلات بی آبی منطقه حل شود و مردم نیز کمتر خسارات ببینند.

,

فی الواقع باران آمده تا لطافت خاصی به شهر ببخشد ولی متاسفانه همواره باران یادآور خاطرات خوب و خوش نیست و بارش باران در شهرخاش هیشه سبب غافلگیری خیابان ها و شهروندان شده که در یک چشم به هم زدن شهر را تبدیل به استخر می کند.

,

اگر سری به شهر خاش بزنیم به این موضوع به خوبی پی میبریم که در هر نقطه از شهر معرکه ای جالب به راه افتاده و در این میان سردرگمی شهروندان خاشی به خصوص بانوان برای تردد از خیابان های آب گرفته هرکسی به هرطریقی شده کمک می کند ولی برخی از رانندگان نیز با کمی شیطنت چنان از عرض خیابان عبور می کنند که آب جمع شده چندین متر به این طرف و آن طرف پخش می شود و شهروندان را از سرتا پا غرق آب می کند و دستش به جای بند نیست و این است حال و روز شهر خاش در روزهای بارانی.

,

 

,

, ,

 

,

بارش باران و آبگرفتگی معابر خاش حکایت امروز و دیروز نیست بلکه حکایتی تلخ است که رنگ سالها به خود دیده و به رغم تلاش نیروهای مسئول روی دیگری از بی تدبیری مسئولان را نشان می دهد و خیلی شنیده ایم که مدیریت آب های سطحی در  حال انجام است اما انجام این مسئله مهم و ضروری گویا در هیاهوی پروژه های عمرانی گم شده است.

,

شاید آن روزهای که بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر خاش نصب می شد مسئولین شهرداری هرگز فکر نمی کردند که روز امتحان فرا برسد و مدیریت شهری باید در میدان عمل ادعاهای خود را به عرصه ظهور بگذارد.

,

علی ای حال بارش باران و نزول رحمت الهی به جای اینکه طراوت و شادابی را برای کویر تفتیده خاش به دنبال داشته باشد اما با بی تدبیری بعضی از دستگاه ها نه تنها مردم را دچار زحمت و مشقت نکرده بلکه چهره شهر را نیز مملو از گل و لای کرده است.

,

* هروقت باران می بارد، تن ما می لرزد

, * هروقت باران می بارد، تن ما می لرزد, * هروقت باران می بارد، تن ما می لرزد,

یکی از شهروندان خاشی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: هروقت که هواشناسی برای شهرستان خاش بارندگی پیش بینی می کند تن ما می لرزد چرا که به محض آغاز بارندگی بسیاری از معابر و خیابان های خاش دچار آبگرفتگی می شود عبور و مرور را با مشکل مواجه می کند.

, ما , ما , ما , ما ,

 

,

, ,

 

,

ناصر جمالزهی با بیان اینکه فریاد اعتراض ما به جای نمیرسد، تصریح کرد: در بسیاری از اوقات مردم خاش خودشان برای برطرف کردن مشکل آبگرفتگی معابر دست به کار شده و آستین ها را بالا می زنند و با سطل و جارو آب ها را پخش میکنند تا سریعتر خشک و مشکل تردد حل شود.

,

* زیرساخت ها و شیب خیابان های خاش نامناسب است

, * زیرساخت ها و شیب خیابان های خاش نامناسب است, * زیرساخت ها و شیب خیابان های خاش نامناسب است,

یکی دیگر از شهروندان نیز که در حال عبور از عرض خیابان پر از آب بود به خبرنگار ما گفت: با کوچکترین بارندگی، حجم بسیاری از آب در خیابان های شهرستان خاش جمع می شود و سبب گلایه و ناراحتی شهروندان می شود.

, ما , ما , ما , ما ,

 

,

, ,

 

,

منیره پیری بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از خیابان ها زیرساخت ها و شیب بندی ها مناسب نیست و باید مسئولان فکری به حال این شهر بکنند.

,

* از آبگرفتگی های معابر و خیابان های خاش خسته شده ایم

, * از آبگرفتگی های معابر و خیابان های خاش خسته شده ایم, * از آبگرفتگی های معابر و خیابان های خاش خسته شده ایم,

یکی دیگر از شهروندان خاشی که تمام لباس هایش گل و لای بود و از این وضعیت شاکی بود، به خبرنگار ما گفت: باور کنید دیگر از جمع شدن آب بارش درب مغازه و کوچه ها خسته شدم و هر باری که باران می بارد حجم بسیاری از آب جمع می شود و هیچ تدبیری نیست.

, ما , ما , ما , ما ,

 

,

, ,

 

,

محمد کردی بیان کرد: همه از پروردگار متعال طلب باران می کنند تا فضای شهر لطیف شود ولی با این شرایط و وضعیت ما دیگر از خداوند باران نمی خواهیم چرا که شهر خاش در حال حاضر تبدیل به استخر شده است.

,

* نیروهای ستاد بحران شهرداری خاش در آماده باش کامل هستند

, * نیروهای ستاد بحران شهرداری خاش در آماده باش کامل هستند, * نیروهای ستاد بحران شهرداری خاش در آماده باش کامل هستند,

شهردار خاش نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که رحمت الهی در شهرستان خاش شروع به بارش کرده و امیدواریم که این بارش ها بتواند مشکلات کم آبی را کمتر کند و وضعیت بهتر شود.

, تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما , تفتان ما ,

عبدالمجید تمندانی با اشاره به آبگرفتگی برخی از معابر سطح شهر، تصریح کرد: چندین جلسه ستاد بحران در محل شهرداری خاش در خصوص آبگرفتگی معابر برگزار شده است.

,

وی ادامه داد: از لحظه شروع بارندگی کلیه پرسنل و نیروهای شهرداری خاش در حالت آماده باش کامل هستند و تمامی عوامل امدادی در سطح شهر خاش حضور دارند و مشکلات آبگرفتگی را حل و معابر را بازگشایی می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

تمندانی با اشاره به اعتراضات شهروندان خاشی، بیان کرد: اعتراضات مردم جهت آبگرفتگی معابر به حق بوده ولی کلیه نیروهای شهرداری نیز در حال انجام وظیفه هستند و بسیاری از زیرساخت ها سالهای گذشته خراب است و تا تعمیر و بازسازی کامل زمان می برد.

,

وی با بیان اینکه در معابر و خیابان های تازه تاسیس خاش مشکل آبگرفتگی نداریم، گفت: برای حل شیب بندی مناسب در برخی از خیابان های سطح شهر خاش نیاز به اعتبارات داریم.

,

شهردار خاش خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه های برطرف کردن معضل آبگرفتگی، ایجاد زهکش و لوله گذاری در خیابان ها است که این هم به اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد.

,

تمندانی با بیان اینکه از لحظات ابتدایی آغاز بارش باران در خاش بسیاری از نهرها و جداول پاکسازی شده و مسیرهای عبور آب بازگشایی شده است، افزود: شهروندان نیز باید با نیروهای شهرداری همکاری کنند و از تخلیه پسامندهای ساختمانی در نهرها و زیرگذرها خودداری کنند تا در هنگام بارش رحمت الهی موجب آبگرفتگی معابر و خیابان ها نشود.

,

 

,

, ,

 

,

وی گفت: نیروهای شهرداری از تمامی واحدها با کلیه امکانات و وسائل در نقاط مختلف شهر در حال گشت زنی و خدمات رسانی هستند و خوشبختانه امسال خدمات بسیار خوبی جهت جمع آوری و هدایت آبهای روان در خاش انجام شده است.

,

شهردار خاش با بیان اینکه متاسفانه در برخی از منازل آب فراوانی وارد شده است، تصریح کرد: در جهت روانسازی جریان آب ناشی از بارش کار لایروبی رودخانه مهران با دستگاه های امدادی و لایروبی کانال های دفع آبهای سطحی و خروجی انجام شده است و تجهیزات و امکانات و پمپ های تخلیه آب و پاکسازی دهانه از یک ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است.

,

وی با بیان اینکه تیم های امدادی شهرداری خاش در هفت نقطه از شهر حضور فعال دارند، گفت: در محلات اسلام آباد، آبترش، محمدآباد و حیدرآباد شرایط بسیار بحرانی و حساس است.

,

تمندانی خاطرنشان کرد: 4 کارگروه در ستاد مدیریت بحران شهرداری خاش تشکیل شده تا هشدارهای به موقع در شرایط عادی انجام شود و این کارگروه ها زیر مجموعه این ستاد در 4 مرحله پیشگیری، آمادگی ، مقابله و بازتوانی، تخصصی می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

وی ایجاد ساختار سازمانی کارگروه ها و بهره گیری از نظرات را از وظائف این ستاد برشمرد و گفت: ارائه برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح بزرگ  و بارندگی و سیل در شهر  از دیگر اقدامات کارگروه های شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرداری خاش  است.

,

شهردار خاش اظهار کرد: کلیه پرسنل و نیروهای خدماتی و امدادی شهرداری خاش تا پایان شرایط ناپایداری جوی در آماده باش کامل هستند و از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه