اخبار داغ

با اختراع جوان بسیجی

پرورش آبزیان آب شور در آب شیرین ممکن شد

پرورش آبزیان آب شور در آب شیرین ممکن شد
دانشجوی مخترع دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با اضافه کردن پمپی اتومات به دستگاه تولید اکسیژن مواد غذایی و دارویی علاوه بر تولید آگار، در مدت سه ماه آب را در دستگاه به چرخش در می‌آورد و باعث خواهد شد که آبزیان آب شور با آب شیرین سازگاری پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از خراسان رضوی، مهرداد چاجی، مخترع دستگاه تولید اکسیژن مواد غذایی و دارویی متولد سال ۱۳۷۲ بیرجند است، از دوران ابتدایی به موضوعات زیست‌محیطی علاقه داشته تا جایی که در دوران دبیرستان چند اختراع در این زمینه را به ثبت رسانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص این اختراع خود، گفت: از دوره دبیرستان بدنبال راهکاری بودم که آبزیان آب شور را وارد محوطه آب شیرین کنیم که بالاخره بعد از هفت سال آزمایشات مختلف در سال ۹۴ توانستم این دستگاه را به ثبت برسانم.

,

این دانشجوی مخترع دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: مهمترین ویژگی این دستگاه این است که با یکسری از جلبک‌های دریایی راه‌اندازی شده است،این جلبک‌ها ماده موثری به نام اگار دارند که در صنعت، دندان‌پزشکی، برخی وسایل آزمایشات زیست شناسی و میکروبیولوژی که محیط کشتشان به اگار نیاز دارد، استفاده می‌شود.

,

چاجی بیان داشت: بعد از دو سال به این نتیجه رسیدم که پمپی اتومات به دستگاه اضافه کنیم که علاوه بر تولید اگار، آبزیان آب شور را نیز سازگار کند، این پمپ به صورتی طراحی شد که در مدت سه ماه  آب را  در دستگاه به چرخش در می‌آورد و باعث خواهد شد که آبزیان آب شور با آب شیرین سازگاری پیدا کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: بعد از این‌که سازگاری آبزیان را به وسیله این دستگاه انجام دادم، دیدم که خیلی از این گونه‌ها در آب شیرین سازگار شدند و در کنار سایر گونه‌های آب شیرین توانسته‌اند دوام بیاورند و زندگی کنند.

,

این دانشجوی مخترع دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه ساخت این دستگاه در کاهش هزینه‌ها و تولید آگار موثر بوده است، گفت: هر کیلو گرم اگار حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد که اگاری که ما با این روش تولید می‌کنیم، سه برابربازدهی بیشتر دارد و چنانچه این دستگاه را به مرحله اجرایی برسانیم، بسیاری از هزینه پرورش‌دهندگان آبزیان آب شور را کاهش می‌دهد.

,

وی در ادامه سخنان خود تولید اکسیژن را یکی دیگر از ویژگیهای دستگاه تولید اکسیژن و مواد غذایی دانست و ابراز کرد: این دستگاه بر اساس روند فتوسنتز ساخته شده است و، اکسیژن تولید می‌کند؛ اما این اکسیژن در حد بسیار وسیع نیست که قابل استفاده در صنعت باشد.

,

این دانشجوی مخترع با تاکید بر این نکته که این جلبک‌ها همچنین از نظر ماده غذایی مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: در آنالیزها متوجه شدیم که پروتئین جلبک برابری با پروتئین گوشت می‌کند که می‌توانیم در مواد غذایی دام، طیور و آبزیان به دلیل پروتئین بالا، فیبر کم و کالری بالایی که دارد، استفاده کرد.

,

وی تاکید کرد: چنانچه این دستگاه به تولید انبوه برسد، قادر است جلوی واردات شرکت خارجی در این زمینه را بگیریم و جایگزین آنها شود، و این خود صرفه اقتصادی به همراه دارد.

,

این دانشجویی فعال دانشگاه فردوسی با بیان این مطلب که این طرح اشتغال‌زا نیز می‌باشد، خاطرنشان کرد: چناچنه تمام اهداف مربوط به طرح به سرانجام برسد، یعنی علاوه بر تولید اگار این دستگاه در صنایع و شرکت‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان نیز مورد استفاده قرار بگیرد و بالای ۶ هکتار زیر سطح کشت برسد تقربیا برای ۷۰ تا ۱۰۰۰نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه