اخبار داغ

بررسی حوادث کار به بهانه فاجعه پلاسکو؛

افزایش آمار حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های کشور/ غرامت 500 میلیارد تومانی دولت در سال 94

افزایش آمار حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های کشور/ غرامت 500 میلیارد تومانی دولت در سال 94
افزایش آمار حوادث ناشی از کار در حالی در کارگاه های کشور رقم می خورد که به گفته معاون وزیر کار دولت فقط در سال 94 به علت وقوع حوادث ناشی از کار ۵۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری«رازق»، سیاست های دولت نقش مستقیمی بر روی جامعه می گذارد یکی از این نوع تصمیمات، تصمیم در حوزه کار در کشور است یکی از عواملی که تبعات اجتماعی سنگینی بر جامعه می گذارد آسیب دیدن کارگران و کارمندان در حین کار است. مخصوصا در شرایطی که کارفرمایان دولتی و خصوصی از انجام تعهدات خود مخصوصا بیمه سر باز می زنند و حاضربه ادای کمترین حقوق خود به کارگران و کارمندان نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبری«رازق»,

حوادث در حین کار که عمدتا فرد را معلول و یا به تیغ مرگ می سپارد باعث آسیب دیدن خانواده های بسیاری در کشور می شود. علاوه بر این هر حادثه هزینه های زیادی را بر گردن دولت و نظام بیمه ای کشور می گذارد که این هزینه بسیار بیشتر از پیشگیری ایمنی کار برای دولت تمام می شود به طوری که به گفته مسئولان وزارت کار در سال ۹۴ به علت وقوع حوادث ناشی از کار، پنج هزار میلیارد ریال پرداخت غرامت از جیب دولت به حادثه دیدگان پرداخت شده است؛  به نوعی اعمال جنبه‌های پیشگیری از حوادث صرف هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری مستقیم است.

, .,

در این سه سال از عمر دولت یازدهم حوادث کارگاهی رشد عجیبی داشته است در جدیدترین ورژن این نوع حادثه را در فاجعه پلاسکو شاهد بودیم ولی در دولت یازدهم حوادث دیگری در حین کار نیز عده ای را داغدار کرد نمونه بارز آن را می توان به فاجعه برخورد دوقطار و از دست رفتن پرسنل خدوم راه آهن اشاره کرد .

,

امر دیگری که  تاسف را بیشتر می کند ایجاد حادثه در مشاغل سختی چون آتش نشانی، راه آهن، معدن، کارگران ساختمانی است که بعضی از این نوع مشاغل حقوق و مزایای درست و خوبی هم ندارند.

,

** ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان است

, ** ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان است,

در همین رابطه محمد اصابتی، مدیر کل بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در همایش تبیین قانون کارگران ساختمانی و کاهش حوادث ناشی از کار که در دی ماه سال گذشته برگزار شد گفته بود: «به طور متوسط ۴۵ درصد حوادث ناشی از کار کشور در بخش ساختمان است این در حالی است که این آمار در بسیاری از کشورهای پیشرفته حدود ۱۷ درصد است.»

, .,

اصابتی با بیان اینکه این آمار نگران کننده است و با تاکید بر اینکه باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه صورت بگیرد گفت: ترسیم نقشه راه کاربردی و کار‌شناسانه در این زمینه، اولویت اصلی است.

, .,

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در بهمن ماه سال 93 گفته بود: در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار حادثه ناشی از کار در کشور رخ داد که نیمی از آن مربوط به کارگران ساختمانی بود که این آمار نشان می دهد این گروه در معرض آسیب های جدی قرار دارند.

, رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور در بهمن ماه سال 93 گفته بود: در سال گذشته بیش از ۳۰ هزار حادثه ناشی از کار در کشور رخ داد که نیمی از آن مربوط به کارگران ساختمانی بود که این آمار نشان می دهد این گروه در معرض آسیب های جدی قرار دارند.,

وی تصریح کرد: در حوادث ناشی از کار در مناطق مختلف کشور یک هزار و ۹۷۳ نفر جان خود را از دست دادند و به طور میانگین در هر حادثه نیز یک نفر مجروح شد که این آمار نگران کننده است و هزینه های جبران ناپذیری برای این گروه تحمیل می کند

, وی تصریح کرد: در حوادث ناشی از کار در مناطق مختلف کشور یک هزار و ۹۷۳ نفر جان خود را از دست دادند و به طور میانگین در هر حادثه نیز یک نفر مجروح شد که این آمار نگران کننده است و هزینه های جبران ناپذیری برای این گروه تحمیل می کند,

شوکت اظهارداشت: بیشترین حوادث ناشی از کار به دلایل مختلف از جمله عدم آموزش کارگران، کارفرمایان و مهندسان ساختمانی با مهارتهای ساختمانی و ایمنی، بی توجهی به رعایت نکات ایمنی در کار، عدم نظارت بخشهای مختلف دولت در اجبار کارفرمایان در رعایت مسائل ایمنی است.

, شوکت اظهارداشت: بیشترین حوادث ناشی از کار به دلایل مختلف از جمله عدم آموزش کارگران، کارفرمایان و مهندسان ساختمانی با مهارتهای ساختمانی و ایمنی، بی توجهی به رعایت نکات ایمنی در کار، عدم نظارت بخشهای مختلف دولت در اجبار کارفرمایان در رعایت مسائل ایمنی است.,

, ,

ورژن دیگر، حادثه در کار معدن است سه شنبه ( 13مهر ماه) پنج کارگر  معدن سنگ آهن شهرستان بردسکن در عمق  زمین دچار حادثه شده‌اند.

,

برپایه این اطلاعات تونل معدن سنگ آهن بردسکن بر اثر ضربه های وارده ناشی ازعملیات حفاری ریزش کرده است.

,

از قرار معلوم 5 کارگر حادثه دیده که  که در عین حال  محبوس شده بودند ساعاتی بعد از وقوع حادثه توسط عوامل امداد ونجات به  بیرون هدایت می شوند که متاسفانه دو نفر از آنها در جا کشته شده‌اند ومابقی مجروح می شوند.

,

در پنجم آذرماه نیز کارگر 27ساله معادن اقماری گل گهر بر اثر برخورد قطعه رینگ لاستیک تراک (ماشین های غول پیکر معدن ) در هنگام تعمیر، جان خود را از دست داد.

,

ظاهرا کارگر 27 ساله در حال تعمیر لاستیک یک دستگاه تراک بوده است که قطعه رینگ تراک به سرش برخورد می کند و 20 متر وی را به عقب پرتاب می کند.

,

با تلاش تیم های امدادی حاضر در محل، فرد حادثه دیده که به طور شدیدی از ناحیه سر دچار آسیب شده بود تحت نظر قرار گرفت که متاسفانه جان خود را از دست داد.

,

اما امار دقیق تری در رابطه با حادثه معدن منتشر نشده است و تعداد جانباختگان در این شغل بیشتر از این میزان اعلامی در رسانه هاست.

,

**حوادث  کار چقدر به اقتصاد کشور ضرر وارد می کند؟

, **حوادث  کار چقدر به اقتصاد کشور ضرر وارد می کند؟,

حسن هفده تن معاون وزیر کار در بیست مهرماه سال جاری با بیان اینکه حوادث ناشی از کار ۶۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه برای کشور دارد، گفته بود: در سال ۹۴ به علت وقوع حوادث ناشی از کار، ۵۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شد.

, حسن هفده تن معاون وزیر کار در بیست مهرماه سال جاری با بیان اینکه حوادث ناشی از کار ۶۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه برای کشور دارد، گفته بود: در سال ۹۴ به علت وقوع حوادث ناشی از کار، ۵۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شد.,

وی با بیان اینکه «ایمنی» زیرساخت امنیت کشور است گفت: اگر اشتباهات گذشته تکرار نشود، کشور به سمت رشد فراگیر خواهد رفت و تاثیر آن در زندگی و معیشت مردم دیده خواهد شد.

, وی با بیان اینکه «ایمنی» زیرساخت امنیت کشور است گفت: اگر اشتباهات گذشته تکرار نشود، کشور به سمت رشد فراگیر خواهد رفت و تاثیر آن در زندگی و معیشت مردم دیده خواهد شد.,

معاون  وزیر کار گفت: هزینه ای که به واسطه حوادث ناشی از کار به کشور وارد می شود رقمی معادل ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است و امروز ۳۸ درصد پرداختی های صندوق تامین اجتماعی مربوط به این حوزه است که با رعایت ایمنی می توانیم این صندوق را به پایداری کامل برسانیم.

, معاون  وزیر کار گفت: هزینه ای که به واسطه حوادث ناشی از کار به کشور وارد می شود رقمی معادل ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است و امروز ۳۸ درصد پرداختی های صندوق تامین اجتماعی مربوط به این حوزه است که با رعایت ایمنی می توانیم این صندوق را به پایداری کامل برسانیم.,

معاون وزیر کار با بیان اینکه باید برای منابع انسانی ارزش زیادی قائل شویم اظهار کرد: به واسطه قطع انگشت یک کارگر، شادمانی و نشاط از خانوادی وی گرفته می شود و لازم است فرهنگ ایمنی را از مدارس شروع کنیم.

, معاون وزیر کار با بیان اینکه باید برای منابع انسانی ارزش زیادی قائل شویم اظهار کرد: به واسطه قطع انگشت یک کارگر، شادمانی و نشاط از خانوادی وی گرفته می شود و لازم است فرهنگ ایمنی را از مدارس شروع کنیم.,

هفده تن افزود: کارفرمایان باید نسبت به ایمنی کار حساس شوند چرا که خون کارگری که به زمین ریخته می شود، یک مطالبه اجتماعی است.

, هفده تن افزود: کارفرمایان باید نسبت به ایمنی کار حساس شوند چرا که خون کارگری که به زمین ریخته می شود، یک مطالبه اجتماعی است.,

کارشناسان اقتصادی می گویند  اصلی ترین ماموریت اقتصاد این است که انسان هایی سالم در حوزه کار کشور داشته باشیم و زمینه را طوری فراهم کنیم که از نیروی کار صیانت شود باید در هر کارگاه یک مسئول ایمنی مستقر شود و قبل از وقوع حادثه مسائل مربوط به پیشگیری را انجام دهیم.

, کارشناسان اقتصادی می گویند  اصلی ترین ماموریت اقتصاد این است که انسان هایی سالم در حوزه کار کشور داشته باشیم و زمینه را طوری فراهم کنیم که از نیروی کار صیانت شود باید در هر کارگاه یک مسئول ایمنی مستقر شود و قبل از وقوع حادثه مسائل مربوط به پیشگیری را انجام دهیم.,

باید کارگر و کارفرما نسبت به ایمنی حساس شد و در این راستا آموزش یکی از کارهای اساسی بوده و از ظرفیتی که در تشکل های کارگری وجود دارد، بهره برد و آموزش ها را انجام داد.

, باید کارگر و کارفرما نسبت به ایمنی حساس شد و در این راستا آموزش یکی از کارهای اساسی بوده و از ظرفیتی که در تشکل های کارگری وجود دارد، بهره برد و آموزش ها را انجام داد.,

کارشناسان تاکید می کنند هریک واحد آموزش به میزان چهار درصد در بازگشت سرمایه موثر است وبا ارتقای بازرسی در  سیستم و با استقرار مسئولان ایمنی، رصد را به کارفرمایان واگذار کرد.

, کارشناسان تاکید می کنند هریک واحد آموزش به میزان چهار درصد در بازگشت سرمایه موثر است وبا ارتقای بازرسی در  سیستم و با استقرار مسئولان ایمنی، رصد را به کارفرمایان واگذار کرد.,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه