اخبار داغ

اصلاح طلبان پس از هاشمی به کجا می روند؟

اصلاح طلبان پس از هاشمی به کجا می روند؟
نیروهای سیاسی که طی سال های اخیر روی هاشمی به اجماع رسیده بودند حالا پس از درگذشت وی مسیرهای متفاوت و مجزایی را پیش رو دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ارومیه، ثبات، همواره حلقه مفقوده بسیاری از جریان های سیاسی کشور بوده و تغییر منافع و اقتضائات زمان، بارها چنان جهت گیری این نیروها را دگرگون ساخته که دشمنان خونی سال های نه چندان دور را به متحدین استراتژیکشان تبدیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای ارومیه,

اصلاح طلبان سال 76 با روی کار آمدن خاتمی، شمشیر را برای تخریب هاشمی رفسنجانی از رو بستند و هر آن چه که در توان داشتند برای هجمه به او به خط کردند. دلیل اصلی تخریب ها این بود که آنان هاشمی را یکی از حافظین نظام می دانستند و بنا به تحلیل آن روزشان وی را مانعی برای تحقق آن ساختار سیاسی می دانستند که قصد داشتند از دل اصلاحات بر آورند.

,

اما 12 سال بعد، پس از فتنه 88 رویکرد این جریان در قبال هاشمی دچار دگروگونی شد. آنان وجود هاشمی را "لازم" می دانستند و معتقد بودند که می توان از با او سر منافع مشترک به اتحادی استراتژیک دست یافت.

,

حالا پس از فوت هاشمی، اصلاح طلبان و به طور کلی تمام نیروهای سیاسی که حول او به اجماع رسیده بودند به دنبال جایگزینی دیگر می گردند.

,

عده ای خاتمی را برای این امر مناسب می دانند. جایگزینی که البته بخش عمده ای با آن موافق نیستند و حتی اگر راغب باشند نیز با توجه به زاویه ای که از انقلاب اسلامی پیدا کرده و نقش محوری اش در فتنه وی را فاقد اثرگذاری لازم در فضای سیاسی کشور می دانند.

,

برخی دیگر نیز از سر اضطرار به روحانی می اندیشند.

,

اما در میان طیفی از اصلاحات که از مدت ها پیش رغبت خود را برای بازبینی در رویه شان و ادامه فعالیت تحت رهبری حضرت آقا اعلام کرده اند، به این سو بازخواهند گشت. برخی اعلام مواضع هفته های گذشته نیز گواهی بر این مدعا است.

,

این را البته نمی توان به معنی تجدیدنظر در عقاید و باورهای تمام این نیروها استنباط کرد، بلکه اگر بگوییم شرایط زمان و موقعیت فعلی برایشان ایجاب کرده به همان ماهیت سال های دهه 60 تا پیش از 76 باز گردند، به واقعیت نزدیک تر است.

,

اتفاقی که مرزبندی های سیاسی کشور را همانگونه که پیشتر نیز پیش بینی شده بود دگرگون ساخته و با بر هم زدن دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا، نیروهای مومن و معتقد در هر دو جریان را در کنار جریان های نوظهور دیگر در دایره انقلابیون تعریف می کند.

,

این رویه و به تعبیر دیگر بازگشت به "چپ اسلامی" سال های نه چندان دور به شرط مرزبندی پررنگ با اصحاب فتنه و منحرفینی که خود را از دایره انقلابیون جدا ساخته اند، می تواند اصلاحات را به جریانی پویا در عرصه سیاست کشور تبدیل کرده و آینده روشن تری را پیش روی آنان ترسیم کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه