اخبار داغ

ابهام در ماهیت برنامه‌های صدا وسیما؛

سیاستِ 90!

سیاستِ 90!
به نظر می‌رسد فردوسی‌پور یک برنامه ورزشی را تبدیل به برنامه‌ای سیاسی کرده است و با نگاهی جانب‌دارانه، از عده‌ای حمایت و گروه دیگری را مورد نقد قرار می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، امروز، جذابیت فوتبال نزد مردم بسیار بالاست و به تبع آن اخبار و برنامه‌‌های تخصصی در این  زمینه نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این بین، برنامه "نود" با درک درستی از نیازهای مخاطب هر هفته به بررسی اخبار و حواشی مسابقات فوتبال کشور می‌پردازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

نگاه کارشناسانه و داشتن دغدغه حقیقت و صداقت، دو شاخصه اصلی اعتماد مردم به این برنامه است و زمینه‌ی مرجعیت این برنامه برای تیم‌ها و مردم در عرصه فوتبال گردیده است.

,

صاحب نود، پس از اقبال مردم در سال‌‌های اولیه، رفته رفته مواضع سیاسی خود را به برنامه اضافه کرده و هر از چندگاهی در مناسبت‌ها و رویدادهای مهم به مسایل سیاسی نیز نظر کارشناسی می‌دهد و دقیقا زیرکی فردوسی پور آنجایی نمایان می‌شود که با افزودن میان برنامه‌‌هایی از این دست، با وجود ایرادات فنی و حقوقی فراوان علیه این برنامه، مجال نقد فنی و تصمیم‌گیری برای این برنامه را از کارشناسان گرفته و هر تصمیم مخالف با رویکرد فعلی برنامه 90 را در دید مخاطب ناشی از عدم تحمل مسئولین ذی‌ربط برای شنیدن برخی حرف‌های انتقادی القا می‌کند.

,

البته بی‌‌انصافی است که از ورود فردوسی پور به برخی موضوعات چالشی فوتبال کشور چشم پوشی کنیم اما گویی اهداف برنامه در اصلی و فرعی نمودن موضوعات در سال‌‌های اخیر مفقود شده است. اگر امروز مخاطبان 90 بدون هرگونه ذهنیت قبلی به آن نگاه کنند، بی‌‌شک تصورشان از برنامه، تلفیقی از مسایل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ورزشی خواهد بود که در آن فرصت برای پرداخت به تمام موضوعات خواهد بود.

,

ورود فردوسی پور به مسایل سیاسی و فرهنگی با سوءاستفاده از مخاطبان ورزشی برنامه در حالی صورت می‌گیرد که بارها خود در حضور مهمانان، از عدم دخالت سیاست در فوتبال سخن به میان آورده و درواقع این امر یکی از شعارهای پرتکرار فردوسی پور است اما تناقض حرف و عمل وی بارها مورد انتقاد مخالفین و موافقین قرار گرفته است.

,

ورای نفوذ مسایل سیاسی و اجتماعی در برنامه نود که به خودی خود با ذات برنامه در تضاد است، نوع برخورد فردوسی پور با این مسایل مهم است. شواهد چند سال اخیر حاکی از نگاه جانبدارانه فردوسی پور به مسایل سیاسی است و این ادعا از مصاحبه با اشخاص و کنایه‌‌های وی قابل اثبات است.

,

در فقره اخیر نیز اختصاص بیش از نیم ساعت از برنامه ورزشی به "نقد حادثه پلاسکو و کمبود امکانات آتش نشانی" و همچنین کنایه‌‌های وی در خصوص استعفا و مسایلی از این دست گواه این جانبداری است. برای مثال در حادثه قطار تبریز-مشهد از آنجایی که یک طرف دعوا، دولت بود، فردوسی‌پور هیچ میان‌برنامه‌ای را برای تحلیل و بررسی حادثه در نظر نگرفت و نگفت اگر این حادثه اگر در کشور ایکس رخ می‌داد، وزیر راه آن استعفاء می‌داد.

,

البته غرض، مقایسه این دو حادثه و محکوم کردن 90 به اینکه چرا به حادثه قطار پرداختی نکرده، نیست، بلکه مقصود نوع نگرش فردوسی‌پور و برنامه نود در گزینشی و سیاسی کردن مسایل است.

,

عملکرد برنامه 90 در سال‌های اخیر و در نبود نظارت دقیق صداو سیما باعث شده نقش آن در ذهن مخاطب عوض شود و به جای بررسی مسایل ورزشی تبدیل به پایگاه رسانه‌‌ای نقاد نسبت به سیاست‌‌ها و رویکرد های معمول گردد. بی‌‌تردید خروج از مسیر قانونی با توجیه داشتن مخاطب بسیار، زمینه بی‌قانونی های مختلف چه در عرصه رسانه‌‌ای و چه در عرصه‌های دیگر برای تمامی افراد خواهد بود که اگر هم اکنون به صورت منطقی با این پدیده برخورد نشود باعث بسیاری از حواشی و ناامنی ها در آینده نزدیک خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه