اخبار داغ

سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان:

بیشترین مشغله ذهنی ما مربوط به مطالبات مالی ادوار گذشته است

بیشترین مشغله ذهنی ما مربوط به مطالبات مالی ادوار گذشته است
سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان گفت: در ادوار گذشته، هزینه ها با درآمدهای سازمان متناسب نبوده و پرداخت مطالبات را به مشکل بزرگی برای این سازمان تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیرهوشنگ باهنر سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان در بازدید از دفتر شبکه اطلاع رسانی مرآت ضمن اطلاع از نحوه تولید و انتشار خبر، با خبرنگار این شبکه به گفتگو پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرآت,

باهنر در این گفتگو پیرامون موضوعات مختلف فرهنگی و مسائل شهری اظهار نظر کرده است.

,

متن کامل گفتگوی مرآت با سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان را در ادامه می خوانید:

, مرآت,

مرآت- ماموریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان چیست؟

, مرآت- ماموریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان چیست؟ ,

باهنر- در سالهای 88 و 89 دوستان شهرداری سمنان به این نتیجه رسیدند سازمانی را با رویکرد نگاه تخصصی به حوزه های فرهنگی و ورزشی در شهرداری تاسیس کنند که این امر در سال 89 یا 90 نهایی شد و سازمان تشکیل شد. خوشبختانه این سازمان از آن دسته سازمانهایی است که مصوبه وزارت کشور را نیز به همراه دارد. با همه این وجود در ساختار اداری و چارت سازمانی نواقصی وجود دارد که نیازمند بازنگری است. در حال حاضر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری با اساسنامه مستقل از مجموعه سازمانهای تابعه شهرداری سمنان است که تحت مدیریت یک هیئت مدیره اداره می شود. در حال حاضر نیز بنده به عنوان سرپرست این سازمان در حال خدمت هستم.

,

مرآت- نحوه انتخاب یا انتصاب شما در این سازمان چگونه بوده است؟

, مرآت- نحوه انتخاب یا انتصاب شما در این سازمان چگونه بوده است؟,

باهنر- انتخاب سرپرست یا مدیرعامل در شورای سازمان که فراتر از هیئت مدیره قرار دارد صورت می گیرد و ریاست آن برعهده شهردار است که نمایندگانی از شورای شهر، استانداری و دو عزیز دیگر از متخصصان فعالیتهای فرهنگی ورزشی در آن حضور دارند واین شورا برای مدیرعامل اظهار نظر می کند. در خصوص انتخاب بنده نیز به همین صورت بود و من در آن شورا حضور یافتم و برنامه های خود را ارائه دادم.

,

, ,

مرآت- مهمترین اولویت شما در برنامه های فرهنگی شهری چیست؟

, مرآت- مهمترین اولویت شما در برنامه های فرهنگی شهری چیست؟,

باهنر- توجه دارید که در حال حاضر نمی توان به تشکیلات فرهنگی تک بعدی و بخشی نگاه کرد لذا از چند منظر برنامه های خود را با اولویت بندی ارائه دادم. بررسی وضعیت موجود، چشم انداز سازمان، پیش بینی الزامات و نیازها از برنامه های اصلی من بود. یکی از مباحث اصلی که مدنظر دارم بحث چابک سازی سازمان است. قطعا مطلع هستید که این چابک سازی نیازمند بررسی های دقیق در حوزه های مختلف سازمان است و بر اساس ماموریت های محوله برنامه ریزی کنیم و اگر اشکالی در کار وجود دارد آنرا رفع کنیم.

,

مرآت- در خصوص چابک سازی سازمان خود توضیح دهید.

, مرآت- در خصوص چابک سازی سازمان خود توضیح دهید.,

باهنر- معتقدم پست های سازمانی باید بر اساس نیازها ایجاد شود و اتفاقا در برخی موارد نیاز به پستی وجود نداشته اما در سازمان هست در حالیکه برای برخی حوزه ها پستی پیش بینی نشده است. به عنوان مثال بحث گردشگری شهری یک بخش بسیار مهم است که خوشبختانه با رویکرد مثبتی در کشور دنبال می شود لذا با توجه به خلاء این حوزه در شهرداری باید آنرا جدی تر دنبال کنیم. وقتی در شهر سمنان مراکز متعدد تاریخی وجود دارد و در اختیار شهرداری نیز هست باید با نظارت، برنامه ریزی و مدیریت از آنها بهره بیشتری برد. این موضوع در سازمان باید به صورت مستقل پیگیری شود که خوشبختانه با موافقت شهردار محترم این حوزه در سازمان راه اندازی خواهد شد.

,

در موردی دیگر در سازمان بخشی با نام باشگاه ورزشی وجود داشت که با مشکلات مختلف قانونی، مالی و اداری همراه بود. تمام این موارد را بررسی کردیم و بخش ورزش سازمان را که بال سازمان فرهنگی ورزشی است با ساز و کاری منظم همراه کردیم تا ورزش قهرمانی، همگانی و عمومی شهروندان را در کنار یکدیگر داشته باشیم. روند تشکیل باشگاه هم در حال پیگیری است تا مشکلات قانونی را مرتفع کنیم.

,

از سویی دیگر چارت سازمانی خاصی در سازمان وجود ندارد و چارت فعلی پیشنهادی بوده لذا در حال نهایی کردن چارت جدید سازمان هستیم تا مراحل اخذ مجوز آنرا نیز طی کنیم.

,

در مجموع امیدوارم بتوانیم ریل گذاری مناسبی برای سازمان هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اداری صورت دهیم.

,

مرآت- توجه شما به محتوای فرهنگی بومی چگونه خواهد بود؟

, مرآت- توجه شما به محتوای فرهنگی بومی چگونه خواهد بود؟,

باهنر- معتقدم در حوزه های فرهنگی باید از ظرفیت های موجود استفاده شود. لذا در فراخوانی از تشکل ها، سمن ها، هیئت ها و انجمن های فرهنگی ورزشی دعوت کردیم تا انسجام فرهنگی ورزشی داشته باشیم و جزیره ای عمل نکنیم. خوشبختانه در 6 ماه گذشته در بخش های مختلف ورزشی این اتفاق افتاده و مشارکت خوبی صورت گرفته است. در واقع معتقدم در حالی که ظرفیت های ساختاری مناسبی موجود است نباید مجددا ساختار جدید و زائد ایجاد کنیم. به عنوان نمونه ای دیگر در حوزه گویش های محلی و زبان سمنانی برنامه های خوبی انجام شده است که در آینده هم ادامه خواهد یافت.

,

, ,

مرآت- شعار "سمنان شهر اخلاق" بر اساس چه ذهنیتی و با چه هدفی انتخاب شده است؟

, مرآت- شعار "سمنان شهر اخلاق" بر اساس چه ذهنیتی و با چه هدفی انتخاب شده است؟,

باهنر- اتفاقا این سوال در ذهن من هم ایجاد شده است که ما بر اساس چه عواملی به این جمع بندی رسیده ایم که سمنان شهر اخلاق است. خوب هر شهری شعاری دارد و نفس کار برای آنکه به چشم انداز و برنامه ریزی مناسبی منتهی شود کار بسیار خوبی بوده اما اینکه چرا شعار اخلاق برای شهر سمنان انتخاب شده و مثلا ایثار، دانش و ...انتخاب نشده اند نیازمند بررسی است. من بارها عرض کرده ام کار فرهنگی و انتخاب واژگان بحثی بسیار دقیق و مهم است. عامیانه آن این است که ما ایرانی ها خیلی خوب ادا در می آوریم. مثلا در زمینه کتاب و کتابخوانی همه ما خودمان را کتابخوان نشان می دهیم و تبلیغات خوبی می کنیم اما در سرانه مطالعه کتاب وضع بسیار تاسف برانگیزی داریم. اگر کتب درسی و یا ادعیه را جدا کنیم واقعا جای خالی مطالعه آزاد کتاب در زندگی ما احساس می شود. ببینید از لحاظ شکلی کتابخانه های خوبی داریم اما آیا وجود این امکانات و ظرفیت ها به وضع مطالعه مطلوب در جامعه ختم می شود؟ تردید نکنید تا در این کشور به ارتقای سطح مطالعه نپردازیم و به آن کمک نکنیم کشور توسعه یافته ای نخواهیم داشت. لذا در کنار کارهای شکلی باید کارهای محتوایی هم صورت گیرد که این نسبت در حال حاضر در جامعه ما کافی نیست. در مسائل فرهنگی هم ظرف باید درست باشد هم مظروف، هم شکل باید درست باشد هم محتوا. مشکل ما به روز سازی محتوای غنی ایرانی اسلامی موجود برای جامعه است.

,

در حال حاضر طرحی با عنوان انتخاب سالانه پایتخت کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است که اگر برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد در سالهای آینده ما نیز می توانیم به عنوان یکی از نامزدهای آن انتخاب شویم.

,

البته بیان این نکته را ضروری می دانم که انصافا مردم سمنان مردمی نجیب و اخلاق محور هستند و سمنان شهری ارزشی و فرهنگی است. اما ما مسئولان برای ارتقای وضع این شعار در شهر سمنان همه باید تلاش کنند چرا که اگر کوچکترین اتفاقی در این شهر رخ دهد شعار شهر زیر سوال خواهد رفت لذا همه مردم و مسئولان باهم باید به آن توجه کنند.

,

, ,

مرآت- به مسائل مالی و بودجه ای بپردازیم. وضعیت عمومی اعتبارات شما چگونه است؟ اینکه گفته می شود در ادوار قبلی هزینه هایی صورت گرفته که پرداخت ان به دوره شما منتقل شده درست است؟

, مرآت- به مسائل مالی و بودجه ای بپردازیم. وضعیت عمومی اعتبارات شما چگونه است؟ اینکه گفته می شود در ادوار قبلی هزینه هایی صورت گرفته که پرداخت ان به دوره شما منتقل شده درست است؟,

باهنر- مسائل مالی تا اندازی ای محرمانه است اما چون درآمدهای شهرداری به دولت وابسته نیست و شهرداری ها به صورت خودگردان اداره می شوند طبیعتا درآمدهای ما نیز در چرخه اقتصادی فعلی کاهش یافته است چرا که درآمدهای شهرداری باتوجه به رکود ساخت و ساز کاهش ملموسی داشته است. از سویی دیگر هزینه ها ثابت نمانده و با تورم افزایش یافته است.

,

بله، بخشی از مشغله های ذهنی سازمان ما مربوط به مطالبات مالی گذشته است و حتی می توانم بگویم به صورت روزانه افرادی به ما مراجعه می کنند که مطالبات خود را می خواهند. این مطالبات به ادوار مختلف مربوط است که تمام آن در سیستم های اداری دچار پیچیدگی های خاص می شود. مهمتر آنکه هزینه ها در هر سازمانی باید براساس طاقت مالی آن مجموعه صورت گیرد، طبیعی است باید بین هزینه ها و درآمد ها نسبت منطقی وجود داشته باشد. اما متاسفانه در دوره های قبل نسبت مناسبی بین درآمدها و هزینه ها وجود نداشته که ما را دچار مشکلاتی کرده است. از سویی دیگر اتفاق بدتر انکه درآمدهای پیش بینی شده هم محقق نشد و شاید در ده ماه نخست امسال نهایتا یک سوم درآمدها پیش بینی شده محقق شد.

,

مرآت- به حوزه درآمدزایی هم ورود کرده اید؟

, مرآت- به حوزه درآمدزایی هم ورود کرده اید؟,

باهنر- بله، یکی از اقدامات ما ایجاد کمیته درآمدزایی بود که جلسات متعددی نیز در این خصوص برگزار کرده ایم و مسائل ریز مالی سازمان را در آن رصد و برای آنها برنامه ریزی می کنیم.

,

مرآت- در خصوص اِلمان های شهری و نماسازی های عمومی چه اقدامی انجام شده است؟

, مرآت- در خصوص اِلمان های شهری و نماسازی های عمومی چه اقدامی انجام شده است؟,

باهنر-  اِلمان های شهری هم در کمیته تخصصی ساماندهی نمادهای شهری و تبلیغات محیطی دنبال می شود که یک گروه 12 نفره متخصص در آن حضور دارند. قطعا نمادهای شهری باید روح داشته باشند و مفاهیم را به بهترین شکل به بیننده منتقل کند. این نکته را هم عرض کنم که در شهر کویری مثل سمنان باید در محورهایی نمادسازی صورت گیرد که با اقلیم شهر مرتبط باشند. مثلا سمنان نیازمند آب و فضای سبز است که باید به آن توجه شود. دومین مورد آن شبهای کویر است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه روشنایی و نورپردازی مناسبی در فضاهای عمومی آن وجود ندارد. البته اقدامات بسیار مناسبی در این حوزه ها صورت گرفته اما کافی نیست. نکته بعد آنکه به رنگ متناسب با سمنان هم باید در فضاهای شهری توجه کرد. همانطور که عرض کردم سمنان شهری کویری است که خاک و رنگ خاک می تواند به عنوان مبنای تبلیغات و نقاشی های دیواری قرار گیرد.

,

, ,

مرآت- در حوزه ساماندهی تبلیغات شهری چه برنامه ای دارید؟

, مرآت- در حوزه ساماندهی تبلیغات شهری چه برنامه ای دارید؟,

باهنر- یک اتفاق خوب در سازمان رخ داده و آن برنامه ای نرم افزاری است که برای تبلیغات محیطی ایجاد شده است. در چند ماه گذشته تابلوها و سازه های تبلیغاتی ساماندهی شده اند و امروز کمتر شاهد خالی بودن و یا قدیمی بودن سازه های تبلیغاتی هستیم. یک اتاق محتوا هم در سازمان ایجاد شده است تا محتوایی که قرار است نمایش داده شود تنظیم و بررسی شود.

,

مرآت- در خصوص نامگذاری معابر و خیابان ها نقش ایفا می کنید؟

, مرآت- در خصوص نامگذاری معابر و خیابان ها نقش ایفا می کنید؟,

باهنر- نامگذاری در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر دنبال می شود که البته من هم عضوی از آن هستم. تمام اماکنی که بدون نام هستند مشخص شده اند تا نسبت به نامگذاری آنها اقدام شود. مثلا خیابانهای وادی السلام و برخی دیگر از مناطق شهر نامگذاری شدند.

,

مرآت- ورزش شهری و تجهیزات ورزشی فضاهای تفریحی را چطور ارزیابی می کنید؟

, مرآت- ورزش شهری و تجهیزات ورزشی فضاهای تفریحی را چطور ارزیابی می کنید؟,

باهنر- در اینجا باید به موضوعی اشاره کنم که اهمیت زیادی دارد و آن هم اینکه سهم مردم و شهروندان سمنانی از خدمات شهری در حوزه فرهنگ و ورزش چقدر است؟ معتقدم مردم سمنان شایسته توجه بیشتری هستند و پتانسیل آن نیز وجود دارد که خدمات و امکانات فرهنگی ورزشی بیشتری به مردم داده شود. این امر نیازمند نگاه جدی تری است و مجموعه شهرداری و شورای شهر باید به همان اندازه که به سخت افزاری نظیر مسائل عمرانی اهمیت می دهند به مسائل نرم افزاری و فکری اهمیت دهند. این یک نگرانی و دغدغه بسیار مهم است که واقعا چقدر برای فعالیت های فرهنگی و محتوایی و ورزشی هزینه می شود؟ بنده در نظر دارم اعتبارات و امکانات ورزشی را به جای آنکه در یک گروه خاص و یا تیم خاص هزینه کنیم به محله های شهر ببرم تا بجای یک تیم ورزشی خاص ده ها تیم محله ای ورزشی داشته باشیم. به واقع سهم اهالی شهرک ها و مناطق مختلف سمنان بویژه مسکن مهر از بودجه های ورزشی شهری چقدر است؟ بانوان چقدر سهم دارند؟

,

مرآت- در خصوص جاده سلامت یا پارک کوهستان برنامه خاصی دارید؟

, مرآت- در خصوص جاده سلامت یا پارک کوهستان برنامه خاصی دارید؟,

باهنر- قطعا این پروژه نیز نیازمند پیوست فرهنگی است. لذا در نقطه پایانی آن مجموعه فضایی دیده شده است تا سکویی برای برگزاری همایش ها و گردهمایی های عمومی ساخته شود. شخصا برنامه ای برای افرادی که از آن مجموعه استفاده می کنند دارم که با همکاری مردم و مسئولان آن محله اجرایی خواهد شد. مثلا برای افرادی که صبح ها پیاده روی می روند مسجد شهرک روزیه تجهیز شود تا پیاده روی های عمومی روزانه پس از نماز جماعت در آن و با حالتی منظم آغاز شود. همچنین در نظر داریم در طول مسیر شعارها و پیام های ارزشی و فرهنگی نصب شود.

,

مرآت- از اینکه وقتتان را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.

, مرآت- از اینکه وقتتان را در اختیار مرآت قرار دادید ممنونم.,

باهنر- من هم از شما و همکارانتان در رسانه مرآت تشکر می کنم.

,

, ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه