اخبار داغ

گزارشی از وضعیت رسانه‌های ترکیه در 3 ماه گذشته؛

روزنامه نگاری در محاصره حکومت و سیستم قضایی/ 131 خبرنگار در زندان به سر می‌برند

روزنامه نگاری در محاصره حکومت و سیستم قضایی/ 131 خبرنگار در زندان به سر می‌برند
شکبه ارتباطی مستقل، گزارشی از وضعیت رسانه‌های ترکیه، در سه ماه گذشته، تهیه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، شبکه ارتباطی مستقل موسوم به «بیا»، طی گزارشی وضعیت رسانه‌‌های ترکیه در ماه‌‌های اکتبر، نوامبر و  دسامبر سال گذشته میلادی را تشریح نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بر اساس این گزارش، در اول ژانویه 2017 میلادی، 131 روزنامه نگار در زندان بودند که 7 روزنامه نگار متهم به «توهین» هستند و اموال 54 خبرنگار نیز مصادره گردیده، 24 سازمان رسانه‌‌ای، با حکم قانونی تعطیل شده و بزرگترین مشکل خبرنگاران حکومت و دادگاه قضایی عنوان گشته است.

,

, ,

این گزارش با اشاره به سیاست‌‌های مخرب حکومت در ارتباط با پیشه خبرنگاری، اعلام کرده: "در 6 ماه گذشته تا کنون هیچ رای مثبتی به نفع دفاع از حقوق روزنامه نگاران و آزادی بیان، از سوی دادگاه‌‌های ترکیه که تبدیل به بزرگترین زندان خبرنگاران شده، صادر نگردیده است"

,

همچنین 131 روزنامه نگار زندانی، 81 نفر به جرم ارتباط با جماعت گولن و 31 نفر نیز به علت تبدیل شدن به تریبون کردها، بازداشت گردیده‌‌اند که از این افراد، 18 نفر محکوم گشته، 7 نفر در حال محاکمه می‌‌باشند و 106 نفر دیگر بازجویی شده‌‌اند.

,

علاوه بر این، حداقل 8 روزنامه نگار و 1 مرکز تحریریه روزنامه، مورد حمله قرار گرفته‌‌اند!

,

12 حکم ممنوعیت انتشار

,

41 نفر از خبرنگاران مشغول به کار در 24 گروه رسانه‌‌ای که با فرمان قانونی تعطیل شده‌‌اند، بازداشت گردیده‌‌اند که از این تعداد 4 نفر از آن ‌‌ا نمایندگان بین المللی رسانه‌‌ها بودند.

,

در مدت مورد مطالعه، حداقل 12 حکم ممنوعیت نشر دائم و یا موقت در دادگاه‌‌ها صادر گشته، 8 سایت خبری سانسور شده و اموال 54 روزنامه نگار مشغول به کار در 24 گروه رسانه‌‌ای تعطیل شده، مصادره گردیده است.

,

, ,

در این میان، به 2 نفر خبرنگار بین المللی اجازه ورود به ترکیه داده نشده و کارت خبرنگاری دائم یک روزنامه نگار تمدید نگشته و کارت خبرنگاری 2 تن نیز ابطال شده است.

,

این گزارش که به عدم پیشروی پرونده‌‌های روزنامه نگارن مورد هجوم قرار گرفته نیز اشاره دارد، اعلام نموده است که این پرونده‌‌ها به دلایل مختلف ساکن مانده و یا با حکم برائت به مهاجمان به انجام رسیده‌‌اند.

,

بعد از کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه، دولت ترکیه به بهانه مبارزه با جماعت گولن که به عنوان عامل کودتا معرفی شده، به قلع و قمع رسانه‌‌های مخالف پرداخته و تعداد زیادی از خبرنگاران که قلمی مخالف با دولت داشته‌‌اند را زندانی و یا خلع سلاح نموده و برخی از شبکه‌‌های تلویزیونی و رادیویی را تعطیل کرده و برای تعدادی دیگر نیز با صدور حکم قیومیت، مدیریت‌‌ها و خط مشی‌‌هایی مطابق میل خود تعیین کرده است و این رفتار تا جایی مشهود بوده که برخی این کودتا را ساختگی و وسیله‌‌ای برای بهانه تراشی دولت ترکیه برای از میان برداشتن مخالفان دانسته‌‌اند.

,

, ,

طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان‌‌های بین المللی، ترکیه از لحاظ نقض آزادی بیان و به زندان انداختن روزنانه نگاران، در سال گذشته، رتبه نخست را از آنِ خود کرده سعی بر تشکیل رسانه حکومت محور دارد.

,

در روزهای گذشته نیز شاهد خارج کردن کانال‌‌های «ON4» و «12»، دو تا از شبکه‌‌های منتسب به شیعیان ترکیه از ماهواره «تورکست» بودیم، در حالی که هر دو از حامیان پراپاقرص حزب عدالت و توسعه و به خصوص اردوغان بودند و با توجه به رویکرد ظاهری اسلام‌گرایش، وی را منجی ترکیه معرفی می‌‌کردند اما، اردوغان با توجه به فاصله جعیتی زیاد سنی‌‌ها از شیعیان ترکیه، ترجیح داد از آن‌‌ها، برای گرفتن برگ برنده‌‌ای در رفراندوم پیش رو، از سوی سنی‌‌های جامعه که شیعیان را چنان که باید نشناخته‌‌اند و از آن‌‌ها، به علت تصور رفتارهای افراطی، بیم دارند، به منظور تغییر قانون اساسی و همچنین رسیدن به اهداف دیکتاتور مآبانه خود در تغییر سیستم حکومتی، استفاده نماید  و این کانال‌‌ها را طعمه قرار داده و خود را بالا بکشد و علاوه بر آن ثابت کند که این مبارزه حتی با قیمت کنار گذاشتن مؤتلفین نیز ادامه خواهد یافت!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه