اخبار داغ

زیر آسمان شهر چه می گذرد؟

نگاهی به آلودگی های پنهان اطراف شهر برازجان

نگاهی به آلودگی های پنهان اطراف شهر برازجان
با پیدایش آلودگی و ریزگردها در منطقه و وجود کارخانه های صنعتی در منطقه هر روز مشکلات آلایندگی در اطراف شهر برازجان بیشتر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از"ناصرون " بدون شک هر موجود زنده برای ادامه حیات خود به آب، غذا و هوا ضرورت دارد، که در این میان نقش هوا از اهمیت خاص بر خوردار است و زندگی و ادامه حیات بدون هوا امکان پذیر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "ناصرون " ,

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشکلات متعدد دیگری نیز بوجود آمده است که آلودگی هوا و تغییر زیستگاه زندگی انسان ها بیش از پیش خطر آفرین و به خط قرمز خود رسیده است.

,

همانگونه که مشخص است در کشور ایران چندسالی است که گردوخاک میهمان ناخوانده استان های جنوبی بخصوص استان خوزستان شده است که استان بوشهر به عنوان استان ساحلی و همجوار با خوزستان از این قائله مستثنی نیست و اگر بخواهیم محیط پیرامون خود را یعنی دشتستان و شهر برازجان را از لحاظ آلودگی هوا مقایسه کنیم به طور نامحسوس در آینده نزدیک احتمال دارد به یک مشکل چالشی برسیم.

,

شهر برازجان به دلیل مجاورت با کوههای استوار گیسکان از یک طرف به کوهستان وصل شده است و سه قسمت این شهر تاثیرگذار را دشت های وسیع در برگرفته است.

,

, ,

 

,

چند سالی است که شهر برازجان قدم به قدم به سمت آلودگی هوا به خاطر وجود سنگ شکن های متعدد و  وجود کارخانه بزرگ سیمان پیش می رود که این مسئله برای مردم روستاهای در مسیر برازجان تا دالکی بسیار خطر آفرین است.

,

نکته دیگر قبل اشاره برای وضعیت آلایندگی نامحسوس در منطقه خشک سالی و نبود باران است که سدهای و رودخانه های منطقه بسیار کم آب شده اند که این علت سبب شده است تا خاک نیز فرسوده شود و کمک حال گردوخاک و ریزگردها بشود.

,

در همین راستا با رییس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان مصاحبه ای در خصوص علت آلودگی ها اطراف شهر برازجان انجام دادیم که وی در جواب به سوال خبرنگار پایگاه خبری ناصرون بخاطر علت ریزگردهای زیاد در اطراف شهر برازجان این چنین اظهار داشت: علت اصلی وجود گرد غبار ها و ریزگردها در آسمان شهر برازجان و روستاهای اطراف وجود سنگ شکن های زیاد و کارخانه سیمان است.

,

صادق پورسالم در ادامه صحبت های اضافه کرد: در حال حاضر آلایندگی حاصل از سنگ شکن های مستقر در منطقه بسیار زیادتر از کارخانه سیمان  است و بارها مورد تذکر قرار گرفته اند ولی تاکنون تعدادی مشکل را برطرف و چندتا از سنگ شکن ها نیز پلمپ شدند.

, صادق پورسالم ,

, ,

وی بیان داشت: میزان آلایندگی کارخانه سیمان در حال حاضر مورد تایید است ولی وجود سنگ شکن ها مردم را بر این باور وا داشته است که شرکت سیمان آلایندگی ایجاد می کند ولی آلودگی حاصل سنگ شکن ها بیشتر از کارخانه سیمان است.

,

پورسالم علت تولید گردخاک از سنگ شکن ها را این چنین بیان داشت: در یک معدن سنگ شکن در چند مرحله ایجاد گردوخاک می شود و در حین برداشت و خالی کردن سنگ یا خاک، هنگام نقاله، و در حین خرد کردن همگی منجر به تولید گرد خاک می شود که سرانجام ریزگردها و آلودگی های زیادی را به همراه خواهد داشت.

, پورسالم ,

رییس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان همچنین به وجود کارخانه های آسفالت اشاره کرد و خاطرنشان شد: وجود دودهای حاصل از کارخانه های آسفالت نیز به مشکل دامن می زند ولی درقبال این آلودگی ها بعضی از صاحبان کارخانه های آسفالت با نصب فیلتر های مطلوب از روند آلودگی بیشتر جلوگیری می کنند که یکی از این کارخانه ها، کارخانه آسفالت صادقی است.

,

البته با رشد وسایل نقلیه  در جامعه آلایندگی حاصل از دود همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند که با نظاره کوتاهی در سطح شهرمان متوجه این موضوع به وضوح می شویم که باید برای این معضل اجتماعی تدابیری اتخاذ شود.

,

, ,

 

,

البته باید این نکته را در نظر داشت که در فصل زمستان با باراندگی ها منطقه میزان آلاندگی بسیار کم می باشد و با دشتستان با داشتن تابستان طویل و چندسال خشکسالی و نبود آب بسیار مورد تهدید خواهد بود.

,

یکی از اهالی روستای راهدار درباره وضعیت آلایندگی هوا اظهار داشت: سنگ شکن ها روستای راهدار را محاصره کرده است و با طلوع آفتاب در اول صبح به راحتی وضعیت آلودگی هوا منطقه مشخص است ولی چاره ای نداریم.

,

این سرپرست خانواده بیان داشت: لا اقل باید منطقه درختکاری فراوان بشود تا از ریزگردهای کم بشود یا هر راهکار دیگری که بتوان این وضعیت را بهتر کنند انجام دهند.

,

این فرد که نخواست نامش ذکر شود تصریح کرد: ما دیگر عمری را سپری کرده ایم ولی باید فکری به حال فرزندانمان کنیم زیرا این گردخاک و ریز گردها بسیار در تنفس فرزندانمان تاثیر می گذارد.

,

در هوای آلوده چه بخوریم؟

متخصصین تغذیه برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کنند. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گرد، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند. البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید. علاوه بر این ویتامین‌ها، مصرف غذاهایی را توصیه می‌کنند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

, در هوای آلوده چه بخوریم؟,
,
, E , D , . ,
,
, E , D , E , D , . ,
,
, C , . ,
,
, .,

گزارش :عبدالرحمن مشایخ
انتهای پیام/.

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه