اخبار داغ

گزارشی میدانی از کارتن خواب های شهر برازجان؛

کارتن خوابی آخرین ایستگاه شهروندی+تصاویر

کارتن خوابی آخرین ایستگاه شهروندی+تصاویر
کارتن‌خوابی، معضلی اجتماعی است که به صورت زنجیروار، در پی کاستی‌های دیگری از جمله عوامل اجتماعی و فردی به وجود آمده است و به تدریج مقدمه بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی بعدی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "ناصرون " کارتن خوابی پدیده ای نو ظهور در شهرها می باشد و در جامعه بی خانمان ها یا کارتن خواب به کسی می گویند که موقتا یا بطور دایم زندگی و حتی خوابیدن در محیط پرتنش و خشن خیابان و در جمع همنوایانی چون خود را آرامش بخش تر از خانه و یا خانواده ای که به آن تعلق داشته است می داند. یعنی حاضر است در خیابان و زیر سقف مقوایی که برای خود فراهم کرده بسر برد اما به خانه برنگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "ناصرون " , .,

کسانی که معمولا برچسب خورده و از نظر اجتماعی و اقتصادی کنترل کمی بر زندگی خویش دارند. برخلاف آنچه اغلب می پندارند همیشه فقر مالی باعث کارتن خوابی یا بی خانمانی نمی گردد بلکه احساس ناامنی و طردشدگی از طرف خانواده می تواند دلیل بی خانمانی و کارتن خوابی و در صورت تداوم منجر به فقر و بزهکاری و دیگر آسیب های اجتماعی گردد.

, .,

, ,

از سوی دیگر در مدتی است کارتن خوابی در شهر برازجان روبه پیشرفت است و شهروندان را به خاطر این موضوع بسیار ناراحت کرده است که در این گزارش به این موضوع می پردازیم:

,

وقتی روانه محلات پایین شهر برازجان می شویم متوجه حضور کارتن خوابها در بعضی از محل ها می شویم که این تحرکات از سوی بعضی از افراد باعث نارضایتی شده است که یکی از شهروندان درباره این موضوع به خبرنگار ناصرون اظهار داشت:

,

مدتی است که چند کارتن خواب در پارک محله ما استقرار یافته اند و که چهره محل را بسیار زشت و نا امن کرده اند.

,

, ,

این شهروند ادامه داد: وقتی هوا تاریک می شود فضای پارک نا امن می شود و همه نوع افراد در این محل حاضر می شود و خانواده های مجاور پارک آساییش ندارند.

,

وی همچنین درباره برخورد قانونی با این افراد بیان داشت: بارها با آنان برخورد شده است ولی فایده ای ندارد و بازهم می آیند.

,

این شهروند اضافه کرد: متاسفانه این کارتن خواب ها زن هستند و همه آنان اعتیاد دارند و که از سوی دیگر در طول روز کسانی دیگری که اعتیاد دارند به این محل می آیند و با پاتوق می کنند که وضعیت بهداشتی آنان بسیار بد است.

,

در این گزارش به چند بند حقوق شهروندی از طرف رییس جمهور مبنی برای زندگی شهروندی اشاره می شود:

,

بند الف ماده 2

, بند الف ماده 2, بند الف ماده 2,

شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روزو استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

,

بند ب ماده 7

, بند ب ماده 7, بند ب ماده 7,

 شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی‌ شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

,

بند س ماده 73

, بند س ماده 73, بند س ماده 73,
حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خود و خانواده‌شان بهره‌مند شوند. دولت بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات زمینه استیفای این حق را فراهم می‌نماید.
,

بند ض ماده 86

, بند ض ماده 86, بند ض ماده 86,
حق هر شهروند است که از رفاه عمومی و تأمین اجتماعی و خدمات امدادی بهره‌مند شود.
,
 
,
در موارد فوق به چند بند از حقوق شهروندی نسبت به شهروندان اشاره شد که این حق و حقوق شهروندی در کجای مسئله کارتن خواب ها قرار گرفته است؟! و دلیل عدم اجرای این منشور شهروندی در سطح جامعه  چیست؟ چه کسانی متولی اجرای آن می باشد؟
, در موارد فوق به چند بند از حقوق شهروندی نسبت به شهروندان اشاره شد که این حق و حقوق شهروندی در کجای مسئله کارتن خواب ها قرار گرفته است؟! و دلیل عدم اجرای این منشور شهروندی در سطح جامعه  چیست؟ چه کسانی متولی اجرای آن می باشد؟ , در موارد فوق به چند بند از حقوق شهروندی نسبت به شهروندان اشاره شد که این حق و حقوق شهروندی در کجای مسئله کارتن خواب ها قرار گرفته است؟! و دلیل عدم اجرای این منشور شهروندی در سطح جامعه  چیست؟ چه کسانی متولی اجرای آن می باشد؟ ,
 
,
از سوی دیگر میدان ورودی شهر برازجان یعنی میدان شهید صادق گنجی یکی دیگر از مکان های کارتن خواب ها می باشد که در بازدید از این مکان شخص کارتن خوابی را ندیدم و علت را از مامور شهرداری حاضر در آن جان بود سوال کردیم که اینگونه جواب داد: با سرد شدن هوا کمتر به این مکان می آیند و ولی چندتایی از آنان گهگاهی حضور پیدا می کنند و اغلب به مکانی می روند که سقفی داشته باشد تا در برابر سرما و باران در امان باشند.
,

,

, ,

وی افزود: البته مدتی است که محلی خوب برای کارتن خواب ها در خیابان بهداشت تهیه شده است ولی بعضی از کارتن خواب ها آزادی بیرون و سرما را به جای گرم و خوب ترجیح می دهند و علت آن این است که اغلب آنان اعتیاد دارند و در استراحت گاه راحت نیستند.

,

این مامور شهرداری بیان داشت: بعضیی از شب ها اینجا محلی برای معتادان و کارتن خواب ها است و من هم هر روز باید جای آتش و استعمالشان را تمیز کنم که حتی یکی از کارتن خواب ها اینجا برای خود جای خوبی محیا کرده بود و برق کشی و مجهز که شهرداری برخورد باهاش کرد.

,

یکی از مغازه داران مستقر در میدان شهید گنجی گفت: چندتا ار این کارتن خواب ها که معتاد هستند ما را بسیار اذیت می کنند و وضعیت لباس و جسمانی انان بسیار آلوده است .

,

, ,

وی بیان داشت: بارها شده که مسافران را اذیت می کنند و این میدان به عنوان ورودی شهر برازجان بجای اینکه بهترین فضا را برای مسافران محیا شود ولی از سوی دیگر با افرادی با تیپ و وضعیت نامطلوبی همراه می شوند.

,

در بررسی علل و عوامل کارتن خوابی به دو مولفه عمده می توان اشاره کرد  که عوامل فردی و عوامل اجتماعی بسیار تاثیر گذار در پیدایش کارتن خواب در جامعه است و عوامل فردی را عواملی مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل و فقر و ترس و ناامنی و نداشتن شبکه حمایتی خانوادگی برشمرده اند و عوامل اجتماعی را در وضعیت نامناسب اقتصادی و بیکاری و بهم ریختگی هنجارها و ارزش های اخلاقی و نبود و یاناکارآمدی نظام بیمه و تامین رفاه اجتماعی دیده اند.

,

 اغلب پدیده کارتن خوابی را به مساله فردی محدود کرده و پدیده کارتن خوابی را به بیماری کارتن خوابی تقلیل می دهند و در چنین رویکردی به جای پرداختن به ریشه های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کارتن خوابان و یا اسکان آن ها در پناهگاه ها و گرمخانه ها تمرکز می شود.

, .,

, , , , , , , ,

گزارش :عبدالرحمن مشایخ

, گزارش :عبدالرحمن مشایخ,

انتهای پیام/.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه