اخبار داغ

یادداشت

نظارت و حضور آگاهانه مردم مانع مهم فساد کارگزاران

نظارت و حضور آگاهانه مردم مانع مهم فساد کارگزاران
جمع بندی اولیه این است که نه تنها نباید از طرح مسائل و مسئولیت ها برای مردم اجتناب کرد بلکه اگر بخواهیم جامعه اصلاح شود و مردم در آسایش و رفاه بهتری قرار گیرند راهی جز اطلاع آنها و به میدان آمدنشان نیست. مردم باید خودشان در پی خواسته های خودشان بلند شوند. در صحنه حاضر بمانند تا مسئولان مجبور به عمل شوند و پاسخگو بمانند و این میسّر نمی شود مگر با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، این روز ها وقتی صحبت از تهدیدها و خطرات حول نظام مقدس جمهوری اسلامی به میان می آید و یا زمانی که به وظایف و مسئولیتهای عمومی اشاره می شود، هستند کسانی که موافق بیان این حرف ها نیستند و تلقی آنها این است که؛ "مردم کوتاهی نکرده اند و همه جا به وظیفه خودشان عمل کرده اند و لذا نباید دردها را با مردم گفت. مسئولان باید پاسخگو باشند، آنها به وظیفه خود عمل نمی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 آنها حقوق نجومی می گیرند و از همه مهمتر در یک چنین وضعیتی کاری از دست مردم بر نمی آید و ..." برای پاسخ به این مطلب و قضاوت پیرامون درستی و نادرستی نظر این عده باید گفت ما هم بر همین عقیده هستیم که قاطبه مردم خوب کشور ما ایران عمدتاً درست عمل کرده اند و از وظایف مربوط به خود چیزی کم نگذاشته اند و همین حقیقت است که تا بحال دشمنان را ناکام گذاشته و بحمدالله سبب حفظ انقلاب و پیشرفت خیره کننده آن شده اند.

,  آنها حقوق نجومی می گیرند و از همه مهمتر در یک چنین وضعیتی کاری از دست مردم بر نمی آید و ..." برای پاسخ به این مطلب و قضاوت پیرامون درستی و نادرستی نظر این عده باید گفت ما هم بر همین عقیده هستیم که قاطبه مردم خوب کشور ما ایران عمدتاً درست عمل کرده اند و از وظایف مربوط به خود چیزی کم نگذاشته اند و همین حقیقت است که تا بحال دشمنان را ناکام گذاشته و بحمدالله سبب حفظ انقلاب و پیشرفت خیره کننده آن شده اند.,

 لذا هم نظر با دوستان می گوییم؛ نباید طرح مسائل و نوع بیان به گونه ای باشد که مردم متهم شوند و مسئولان تبرئه گردند یا آنکه نباید به گونه ای مسائل مطرح شود که باعث التهاب در جامعه و تضعیف روحیه مردم  و ایجاد نومیدی در جامعه باشد و ... فلذا تا اینجای بحث با هم، هم نظریم و حرفی نیست اما نکات دیگری هم در ارتباط با نظر مطرح شده (این که نباید دردها را به مردم گفت و...) وجود دارد که نمی توان از آنها غفلت کرد زیرا؛

,

 اولاً مردم در مسائل مربوط به کشور غریبه نیستند و باید در جریان امور باشند. صاحب اصلی انقلاب مردمند و اطلاع داشتن آنها جزء حقوق اولیه آنها است. و با به شرط رعایت مصالح کلی انقلاب باید در جریان همه امور باشند.

,

ثانیاً خیلی از اوقات باید مردم از خطرات و اشکالات جامع و کامل اطلاع داشته باشند تا با حفظ آمادگی و هوشیاری، مجال موفقیت به دشمنان و بدخواهان ندهند. بی اطلاعی مردم و در جهل نگهداشتن آنها اغلب خواست دشمنان است.

,

ثالثاً خیلی از دردها به گونه ای است که اگر مردم مطلع شوند و به میدان بیایند و کارها مردمی شود، مسئله مرتفع و گره ها باز می شود. حل خیلی از مسائل در حوزه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع بند به حضور عمومی مردم است که اگر واقع شود، دیگر نیاز به کارهای دولتی و کلان نظام نیست.

,

 رابعاً همانجا هایی که کار متوجه مسئولان است بازهم آگاهی مردم و مطالبه آنهاست که می تواند فشار به مسئولان بیاورد تا آنها خود را موظف به اجرا بدانند و یا در صورتی که می خواهند ولی شرایط برای آنها مهیا نیست، پشتوانه مردمی برای آنها شرایط ایجاد نماید.

,

خامساً در کلان کشور همین مردمند که در مقاطع انتخابات مسئولین را انتخاب می کنند و بی واسطه یا با واسطه دیگر مسئولان همه منتخب آنهایند لذا؛ اطلاع داشتن از وضع و حال کشور و نحوه عملکرد مسئولان می تواند شناخت درستی باشد برای انتخاب مجدد آنها و به تصمیم گیری آنها کمک خواهد کرد.

,

سادساً مسئولیت اصلی و همیشگی مردم در تمام دوران، مسئولیت نظارت و کنترل عملکرد مسئولان است که باید به طرق مختلف صورت گیرد و در غالب های یادآوری، بیان اولویت ها، تذکر، مطالبه گری و امر به معروف و نهی از منکر عملی و اجرایی شود. بطور کلی مردم نمی توانند به سرنوشت خود و جامعه بی تفاوت باشند و بی تفاوت نبودن مستلزم اطلاع و آگاهی است.

,

پس با توجه به مباحث فوق جمع بندی اولیه این است که نه تنها نباید از طرح مسائل و مسئولیت ها برای مردم اجتناب کرد بلکه اگر بخواهیم جامعه اصلاح شود و مردم در آسایش و رفاه بهتری قرار گیرند راهی جز اطلاع آنها و به میدان آمدنشان نیست. مردم باید خودشان در پی خواسته های خودشان بلند شوند. در صحنه حاضر بمانند تا مسئولان مجبور به عمل شوند و پاسخگو بمانند و این میسّر نمی شود مگر با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی.

, پس با توجه به مباحث فوق جمع بندی اولیه این است که نه تنها نباید از طرح مسائل و مسئولیت ها برای مردم اجتناب کرد بلکه اگر بخواهیم جامعه اصلاح شود و مردم در آسایش و رفاه بهتری قرار گیرند راهی جز اطلاع آنها و به میدان آمدنشان نیست. مردم باید خودشان در پی خواسته های خودشان بلند شوند. در صحنه حاضر بمانند تا مسئولان مجبور به عمل شوند و پاسخگو بمانند و این میسّر نمی شود مگر با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی.,

مطلب دیگر این است که حتی با فرض حضور مردم در صحنه و انتخاب درست مسئولیتها، چرب و شیرین مسئولیت ها به گونه ای است که اگر فرد تقوی را رعایت نکند و نظارت عمومی بر او نباشد، امکان انحراف فراهم می گردد و لذا نمی توان امید داشت مسئولان خاطی خودشان، خودشان را اصلاح کنند. این مردمند که باید با واسطه و بی واسطه لحظه ای از نظارت بر مسئولان غافل نشوند و مرتب آنهارا متذکر باشند تا انشالله از راه خدا و مسیرخدمت به مردم منحرف نشوند و در صورت انحراف، بواسطه مردم مورد محاسبه و محاکمه عمومی قرار گیرند و به دستگاههای مربوطه معرفی شوند تا علاوه بر کنار گذاشته شدن، مجدد فرصت حضور در مشاغل دیگر و یا مهمتر را پیدا نکنند.

,

حضور در صحنه و نظارت عمومی مردم است که منجر به انتخاب درست مسئولان می شود و مسئولان در حین خدمت هم امکان تخلف پیدا نمی کنند. چیزی که متاسفانه در حال حاضر خیلی کم رنگ شده و به تبع آن مفاسد و زیاده خواهی ها و زیاده خوری ها شکل گرفته است.

, حضور در صحنه و نظارت عمومی مردم است که منجر به انتخاب درست مسئولان می شود و مسئولان در حین خدمت هم امکان تخلف پیدا نمی کنند. چیزی که متاسفانه در حال حاضر خیلی کم رنگ شده و به تبع آن مفاسد و زیاده خواهی ها و زیاده خوری ها شکل گرفته است.,

در یک چنین شرایطی وظیفه انقلابیون، وظیفه ای خطیر و سنگین است. آنها نمی بایست تحت تاثیر شرایط و القائات این و آن قرار گیرند و صحنه را خالی نمایند. باید بیش از گذشته و فعال تر از همیشه در عرصه های مختلف حضور پیدا کنند و علاوه بر آن برای راهنمایی، اطلاع رسانی و آگاه سازی دیگران هم وقت و انرژی بگذارند.

, در یک چنین شرایطی وظیفه انقلابیون، وظیفه ای خطیر و سنگین است. آنها نمی بایست تحت تاثیر شرایط و القائات این و آن قرار گیرند و صحنه را خالی نمایند. باید بیش از گذشته و فعال تر از همیشه در عرصه های مختلف حضور پیدا کنند و علاوه بر آن برای راهنمایی، اطلاع رسانی و آگاه سازی دیگران هم وقت و انرژی بگذارند.,

به عبارت دیگر نیرو های انقلاب باید دائما فعالیت های صحنه و اقدامات دوستان و دشمنان را زیر نظر داشته باشند، باید مشاهدات و ملاحظات را به موقع بر مراجع و مسئولان دست اندرکار اطلاع دهند و باید برای روشنگری مردم تصویر صحیح و واقعی ارائه دهند و از غفلت مردم جلو گیری نمایند.

,

 دشمنان در صورت عدم آگاهی و غفلت مردم فرصت موفقیت پیدا می کنند و اگر مردم خوب بدانند و متناسب با علم خود عمل شایسته نمایند، حتما دشمنان را ناکام خواهند گذاشت، از این رو نیروی انقلاب در این شرایط وظیفه پیدا می کنند که نسبت به موارد زیر نیز اقدام شایسته انجام دهند؛

,

انطباق اعمال و رفتار خود با اصول و ارزش های انقلاب اسلامی و حقوق مردم
رصد دقیق و مستمر اقدامات دشمنان و عملکرد مسئولان
آگاه سازی عامه مردم و برانگیختن نخبگان
ارائه تصویر زیبا و روشن از انقلاب در سطوح مختلف و متناسب با مخاطبان متفاوت
حفظ وحدت و یکپارچگی جبهه خودی و جلوگیری از تلاشهای دشمن برای دوقطبی سازی و فعال کردن گسل های مذهبی، قومی، سیاسی و...
بصیرت افزایی و آگاهی بخشی بدون حب و بغض
امیدوار کردن مردم به انقلاب و آینده
 فرهنگ سازی برای انقلاب و جذب هر چه بیشتر مردم به جبهه انقلاب
تقویت روحیه مطالبه گری مردم

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه