اخبار داغ

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل مطرح کرد؛

تخصیص اعتبار لازم برای توسعه فضای درمانگاه میرزا حسینی/ طرح دریافت ویزیت وب کیوسک بزودی در مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی اجرا می شود

تخصیص اعتبار لازم برای توسعه فضای درمانگاه میرزا حسینی/ طرح دریافت ویزیت وب کیوسک بزودی در مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی اجرا می شود
دکتر مهدی نیک سیرت مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل با حضور در دفتر خبری، تحلیلی به سؤالات و انتقادهای مطرح شده پاسخ گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرسلام، از آنجا که توده عظیمی از جمعیت کشور و استان ما را بیمه شده های تامین اجتماعی تشکیل داده و دریافت خدمات درمانی آنها نیاز به پیگیری قوی و مستمر مدیریتی، تمرکز بیشتر نیروی انسانی، امکانات و خدمات را می طلبد گاهی اوقات موجب دلخوری شهروندان تحت پوشش بیمه درمانی تامین اجتماعی می شود که نیاز دارد مسئول مربوط به آن پاسخ دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام,

درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی میرزا حسینی اردبیل و ازدحام درمانگاه عمومی و تخصصی بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل از این قاعده مستنثنی نبوده و هر از گاهی بویژه اخیراً با مراجعه زیاد و ازدحام بیمه شده ها مواجه است.

,

در این رابطه از مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل جهت پاسخ گویی به افکار عمومی، کاربران شبکه های اجتماعی استان و مرکز استان و نیز 303 هزار بیمه شده تامین اجتماعی به دفتر پایگاه خبری و تحلییلی اذرسلام دعوت شد که وی حضور یافت و به سؤالات ما پاسخ گفت. آنچه در ادامه می آید گفتگو و پاسخ دکتر مهدی نیک سیرت مدیر درمان تامین اجتماعی استان اردبیل به سؤال های ایجاد شده است:

,

 

,

آذرسلام: چند نفر بیمه شده تامین اجتماعی در استان اردبیل وجود دارد؟

, آذرسلام:, آذرسلام:,

نیک سیرت: 47 درصد جمعیت کشور و به عبارتی 57 میلیون و پانصد هزار نفر در کشور و 303 هزار نفر در استان اردبیل تحت پوشش خدمات درمانی تامین اجتماعی هستند که هنگام مراجعه از تمام خدمات عمومی و تخصصی و سایر خدمات درمانی بهره مند می شوند.

, نیک سیرت: , نیک سیرت: ,

برای تعداد 303 هزار بیمه شده اردبیل فقط یک بیمارستان 144 تخت خوابی سبلان را داریم و یک درمانگاه میرزا حسینی که در گذشته و قدیم الایام ساخت آن فضای لازم و مناسبی برای خدمات درمانی نداشته و متناسب با جمعیت بیمه شده و خدمات ناچیز آن زمان ساخته شده است.

,

این درمانگاه از حالت درمانگاه به پلی کیلینیک ارتقا یافته و تفاوت آن در این است که؛ قبلا 3 رشته تخصصی؛ داخلی، اطفال، زنان بود اما الان 8 رشته تخصصی از جمله؛ پوست و مو، ارتوپدی، مغز و اعصاب، چشم و دندانپزشکی در آنجا راه اندازی شده و  خدمات داده می شود که به ندرت در درمانگاه های تامین اجتماعی تخصص پوست و ارتو پدی وجود دارد.

,

 

,

آذرسلام: ازدحام جمعیت و شلوغی در این درمانگاه را قبول دارید؟

, آذرسلام: , آذرسلام: ,

نیک سیرت: بله ازدحام غیر قابل انکار بوده و تجمع روزانه و شلوغی وجود دارد اما همانطور که اشاره شد این درمانگاه در گذشته متناسب با جمعیت و شرایط آن زمان ساخته شده اما با توجه به نیاز بیمه شده ها و اینکه تعداد رشته های تخصصی این درمانگاه را ارتقا دادیم و خدمات تخصصی رایگان ارائه می شود این فضا قابل قبول و جوابگو نیست و با پیگیری هایی که در طول سال انجام گرفته اعتبار لازم برای توسعه فضای این درمانگاه محقق شده که بعد از دهه فجر عملیاتی می شود.

, نیک سیرت:, نیک سیرت:,

پلاکارد و بنرهایی مبنی بر اطلاع مسئولین از وضعیت درمانگاه در مقابل آن نصب شده است تا مردم با تحمل ما را همراهی کنند و فضای لازم را بزودی توسعه و ایجاد کنیم.

,

, , ,

 

,

چه کارگر و چه مستمری بگیر قادر به پرداخت 30هزار تومان پول ویزیت نیست و تامین اجتماعی به دنبال کاستن فشار اقتصادی غیر قابل انکار از دوش مردم است و با وجود همه این بحث ها دستگاه سونوگرافی نیز بزودی در این درمانگاه مستقر و خدمات خواهد داد.

,

از طرفی راضی نیستیم بیماران نیازمند ویزیت و درمان بازگشت داده شوند هر چند که تعداد معاینه اصولی و استاندارد مثلا برای یک متخصص 90 نفر در فلان بازه زمانی هست، اما باز هم پزشکان متعهد قبول کرده اند و بیش از ظرفیت ویزیت می کنند بنابراین ازدحام و شلوغی طبیعی خواهد بود. قبلاً تعداد ویزیت داخلی و اطفال چند ساعت بیش نبود و این موجب نارضایتی می شد اما اکنون بیش از 60مریض روزانه توسط متخصص اطفال رایگان ویزیت می شود.

,

در  10ماهه اول سال 93 تعداد 8200 نفر، در10 ماهه سال 94 تعداد 15367 نفر و دو برابر قبل و درسال 95 تعداد 23941 نفر ویزیت به درمانگاه میرزا حسینی مراجعه کرده اند که حکایت از روند صعودی مراجعات مردمی و بیمه شده ها دارد.

,

همچنین در 10 ماهه اول 93 تعداد 109 هزار، در 10 ماهه سال 94 تعداد 115 هزار نفر و در 10 ماهه 95 تعداد 142 هزار نفر در کل به این درمانگاه مراجعه کرده اند. روزانه 860 نفر ویزیت عمومی، تخصصی و دندانپزشکی داریم یعنی متوسط روزانه 1816 نفر خدمت.

,

.

,

 

,

, , ,

 

,

بنظرم در زمان ساخت درمانگاه میرزا حسینی کوتاهی شده و فضای درمانی بسیار کوچکی ساخته شده و اکثر ازدحام ها مقابل داروخانه بوده زیرا روزانه 700 نفر بیمار صرفا از دو کانتینر دارو و نسخه دریافت می کند.

,

برای حل بخشی از این مشکلات پروژه حذف دفترچه در دستور کار و اجرا هست در این طرح نیازی به آوردن دفترچه بیمه شده ها به مراکز درمانی تامین اجتماعی نبوده و صرفا با ارائه کد ملی خدمات ارائه خواهد شد در نوبت بعدی کارت های هوشمند سلامت به بیمه شده ها صادر خواهد شد که تمامی سوابق درمانی و مشخصات بیمه شده در آن موجود خواهد بود.

,

در این طرح نیازی به در دست داشتن دفترچه و تجمع مقابل باجه ها و ترس از عدم رعایت نوبت و یا گم شدن دفترچه برای همیشه کنار زده می شود.

,

در طرح در دست اجرای حذف دفترچه، نسخه های پزشکی بیمار توسط سیستم ارجاع داده می شود و نیازی به ارائه دفترچه نبوده و همچنین اشتباه احتمالی در دست خط نیز مطرح نیست. در این طرح نیز اسامی نسخه داروها با رعایت نوبت اعلام و از تجمع صرف نظر خواهد شد اکنون با این طرح ها ازدحام تقریباً روانتر شده است.

,

برای اصلاح فضای پلی کیلینیک میرزا حسینی نقشه کشی ها صورت گرفته و تاییدیه شهرداری نیز دریافت شده علاوه بر آن دفتر فنی مهندسی نیز تایید کرده و فعلاً مبلغ 175 میلیون تومان از طریق سازمان مرکزی تامین اجتماعی کشور برای افزایش فضای این درمانگاه اختصاص یافته است.

,

این درمانگاه با نقشه جدید از محیط باز و بیشتری برخوردار خواهد بود. این موضوع نارحت کننده است که هیچ رسانه ای به بنر و پلاکارد به آن بزرگی که در مقابل ساختمان نصب شده توجهی نمی کند و در کنار تصاویر ازدحام خبری و عکسی از این اطلاعیه ها نیست.با اصلاح فضای فیزیکی درمانگاه میرزا حسینی با نقشه جدید؛ 4 باجه تحویل دارو فعال خواهد شد.

,

 

,

, , ,

 

,

آذرسلام: مشخصاً اگر زمانی برای این اظهارات تعیین کنید آن زمان چه تاریخی هست؟

, آذرسلام:, آذرسلام:,

نیک سیرت: بعد از دهه فجر و اسفندماه کار عمرانی آن شروع خواهد شد و همین جا باید گفته شود کار سخت و دشوار خواهد بود زیرا از یک طرف نمی توان جلو خدمات را گرفت و تعطیل کرد و از طرفی عملیات عمرانی نیز لازم الاجراست بنابراین نیاز هست مراجعین و بیماران صبوری به خرج دهند تا فاز عمرانی اتمام شود.

, نیک سیرت: , نیک سیرت: ,

البته برای حل این مشکل نیز تدبیری اندیشیده شده که خدمات را در بیمارستان سبلان اردبیل طی این مدت افزایش خواهیم داد.

,

 

,

, , ,

 

,

آذرسلام: ارائه شماره الکترونیکی بیمه شده ها موضوع بعدی بوده و استان اردبیل در این خصوص در چه جایگاه و مرحله ای قرار دارد؟

, آذرسلام:, آذرسلام:,

نیک سیرت: علاوه بر همه این موارد طرح خرید وب کیوسک به اتمام رسیده و نهایی شده است که بزودی وارد مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی خواهد شد.

, نیک سیرت:, نیک سیرت:,

وب کیوسک ها دستگاه دیجیتالی هستند که در ورودی بیمارستان مستقر خواهد شد تا بیمه شدگانی که تلفنی ویزیت دریافت کرده اند با وارد کردن کد ملی یا بارکد دفترچه تامین اجتماعی در این دستگاه شماره ویزیت و نوع پزشک مندرج در آن را دریافت خواهند کرد.همانطور که گفتم خرید نهایی شده و استقرار آن باید مدیریت و برنامه بندی شود.

,

 

,

آذرسلام: سیستم ارجاع و نظام مند شدن ارجاع خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی اردبیل چه زمانی محقق خواهد شد؟

, آذرسلام: , آذرسلام: ,

نیک سیرت: متاسفانه در استان ما این موضوع نهادینه نمی شود دلیل آن هم این هست که برای بیماری جزئی همه علاقمند هستند به پزشک متخصص مراجعه کنند که این هم موجب زایل شدن حق بیمار نیازمند و اقعی و تلف شدن زمان ویزیت تخصصی می شود بنابراین از مردم انتظار داریم هنگام تماس با سیستم شماره دهی تلفنی پزشکی که واقعا لازم و نیاز هست انتخاب کنند و برای سرما خوردگی حق سایر بیماران نیازمند و وقت پزشک متخصص را نگیرند.

, نیک سیرت: , نیک سیرت: ,

هم اکنون در استان یزد سیستم ارجاع دیجیتالی و نظام مند بصورت پایلوت در حال اجرا است که در صورت فراگیر شدن جلوی اصراف و کاغذبازی ها که سرمایه و منابع کشور بوده گرفته شده و حفظ خواهد شد.

,

 

,

, , , ,

 

,

البته مطابق برنامه ششم توسعه، ظرف دو سال وزارت بهداشت و درمان موظف هست این برنامه را پیاده کند، سازمان تامین اجتماعی هم اکنون به جد روی این موضوع کار می کند.

,

یکی از کارهای دیگر ما که طرح مصوب جهت اجرا در سال 96 هست احداث درمانگاه عمومی وتخصصی به مساحت 1200 متر مربع در بیمارستان سبلان بوده که بطور کلی از شلوغی و ازدحام خواهد کاست.

,

 

,

آذرسلام: تاخیر و تعلل و ازدحام جمعیت در درمانگاههای عمومی و تخصصی بیمارستان سبلان نیز وجود دارد آیا مشکلات درمانگاه میرزا حسینی اینجا هم مطرح هست؟

, آذرسلام: , آذرسلام: ,

نیک سیرت: بله، فضای کم فعلی درمانگاه عمومی و تخصصی بیمارستان سبلان باعث شده که پزشکان متخصص در هر رشته تخصصی در طول روز از یک عدد تجاوز نکند ضمن اینکه به دلیل محدودیت مکان واتاق معاینه هر پزشک متخصص مجبور بوده ساعات محدودی بیمار معاینه کند تا بلافاصله جای خود و اتاق را به نفر بعدی و تخصص بعدی واگذار کند که در این حالت نیز با محدودیت پذیرش بیمار مواجه می شویم.

, نیک سیرت:, نیک سیرت:,

با تکمیل درمانگاه عمومی و تخصصی سبلان در محوطه بیمارستان تامین اجتماعی سبلان که 1200 متر مساحت خواهد داشت بجای یک پزشک، زمان محدود و تعداد محدود بیمار در طول روز هم زمان چند پزشک متخصص در یک رشته به بیماران خدمات ارئه خواهند کرد.

,

موضوع بعدی حضور بیمه شده های سایر نقاط استان در مزکر استان و استفاده از خدمات درمانی اردبیل بوده که باالطبع افزایش مراجعه و ازدحام را به دنبال دارد.

,

, , , ,

 

,

آذرسلام: یک درمانگاه پاسخگوی بیمه شده های تامین اجتماعی نبوده و با نبود سایر درمانگاه ها در سایر نقاط شهر بالانس خدمت رسانی متعادل نبوده و به نظر خدمات عادلانه توزیع نمی شود ایا درمانگاه های دیگری نیز ایجاد می شود؟

, آذرسلام: , آذرسلام: ,

نیک سیرت: طبق نامه ای که استاندار اردبیل هم موافقت کرده و به تهران ارجاع داده شده است ایجاد درمانگاه شماره دو برای قسمت دیگر شهر و مردم آن درخواست شده است تا خدمات سهل الوصول و عادلانه توزیع شود، هر چند به دلیل تعداد پایین جمعیت بیمه شده ها با درخواست موافقت نشده اما در روزهای باقی مانده از دهه فجر همزمان با افتتاح ساختمان اداری تامین اجتماعی واقع در خیابان ساحلی توسط مقامات سازمان، از آنها جهت بازدید از درمانگاه میرزا حسینی دعوت خواهد شد تا از نزدیک شاهد تجمع و شلوغی جمعیت باشند و برای ایجاد درمانگاه شماره دو همراهی کنند.

, نیک سیرت: , نیک سیرت: ,

این خبر خوش نیز باید گفته شود که زمین درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان نمین و تملک و خرید آن پایان یافته است.این زمین 3 هزار متر مربع مساحت داشته و در ورودی این شهر قرار دارد.تنها بحث فعلی روی این زمین هموار کردن و خاک برداری آن بوده که به 20میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و طی جلسات هماهنگی مسئولین و فرماندار این شهر در این زمینه قول مساعد را داده است، همه مقدمات برای عملیاتی شدن این درمانگاه وجود دارد که تکمیل آن تا حد زیادی از مراجعه به مرکز استان را خواهد کاست.

,

 

,

, ,

 

,

موضوع بعدی ارتقای هتلینگ بیمارستان سبلان بوده و این کار تمام شده است بزودی هتلینگ بیمارستان ارس پارس اباد نیز ارتقاء می یابد و این بیمارستان نسخه دیگری از بیمارستان سبلان اردبیل خواهد بود. در ایام جاری دهه فجر دستگاه پیشرفته لاپاراسکوپی و رادیولوژی که هر کدام به مبلغ 450 میلیون تومان خریداری شده مستقر و راه اندازی خواهد شد.

,

 

,

, , ,

 

,

آذرسلام: خبر تغییر پست مدیریتی شما در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صحت دارد و رسماً ابلاغ شده است؟

, آذرسلام:, آذرسلام:,

نیک سیرت (با آرامش و خنده) : رفتن و آمدن ها، تغییرات مدیریت سازمان ها و دستگاه ها امر مرسوم و جاری بوده و هیچ مسئولی ثابت در مسئولیتی نمانده است و با تغییرات کارشناسی و اصولی در مدیریت ها پیشرفت حاصل می شود اما زمانی که امری، از مرجع رسمی قطعی نشده موجب دلسردی و دلزدگی کاری احتمالی مدیران و مسئولان در استان می شود بنابراین با ساختن اخبار غیر واقعی نباید دل مدیران زیر مجموعه را در استان خالی کرد.

, نیک سیرت, نیک سیرت,

 

,

, , ,

 

,

آذرسلام: از این که شفاف به سوالات و انتقادها پاسخ دادید تشکر می کنیم و برای برنامه های شما آرزی موفقیت داریم

, آذرسلام:, آذرسلام:,

نیک سیرت: سایت خبری تحلیلی آذرسلام پیشتاز اطلاع رسانی بدون تعارف بوده و ما هم تشکر می کنیم.

, نیک سیرت:, نیک سیرت:,

عکس از علیرضا داور دان و گفتگو از خبرنگار آذرسلام/

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه