اخبار داغ

اعتراض های ادامه دار در جشنواره فیلم فجر؛

کارگردان ویلایی ها سومین انصرافی از دریافت سیمرغ/ اعتراض انجمن جلوه‌های ویژه میدانی به داوری جشنواره فیلم فجر/ توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره

کارگردان ویلایی ها سومین انصرافی از دریافت سیمرغ/ اعتراض انجمن جلوه‌های ویژه میدانی به داوری جشنواره فیلم فجر/ توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره
بعد از محسن نصراللهی و مسعود سلامی دو نامزد سیمرغ که از بخش داوری جشنواره فیلم فجر انصراف داده بودند منیر قیدی کارگردان ویلایی ها هم انضراف داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منیر قیدی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «ویلایی ها» طی یادداشتی با انصراف از ادامه داوری در جشنواره فیلم فجر نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منیر قیدی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «ویلایی ها» طی یادداشتی با انصراف از ادامه داوری در جشنواره فیلم فجر نوشت:,

«حضور در هر رقابتى و تن دادن به قواعد داورى بخشى مهم از روحیه کمال طلبى و حتى جاه طلبى هر هنرمندى است. اما این حضور هنگامى ارزش دارد که در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت و حذف، قربانى نشود.

,

فیلمنامه ویلایی ها روایتی است که به قدر بضاعت خود و به گواه آراء و نظرها و بازخوردهای متنوع، فروتنانه و بی ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصلیِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ این فیلم را در ادایِ  دِین به مقطعِ مهمی از تاریخ این سرزمین و به دست آوردن دلِ خانواده های شهدا و جانبازان ِ دریا دل برآورد کرده است. 

,

من این دستاوردِ آسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه رقابت های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی‌زنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی‌هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می کنم و این حال را به نامزدی ها و مرتبه های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی دهم؛ و از سعید ملکانِ عزیز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نیتی که به سینمای ایران دارد، همچنان به خطر کردن در آزمودن عرصه ها و استعدادهای جدید بپردازد و دل قوی داشته و راهش را ادامه دهد که ؛ خداوند عزت دهد_ارادتمند منیر قیدی.»

 

,
,
,

همچنین مسعود سلامى (نامزد بهترین فیلمبرداری برای «گشت2») و محسن نصراللهى (نامزد بهترین طراحی صحنه برای «بدون تاریخ، بدون امضاء») در اعتراض به داوری جشنواره فیلم فجر، با انتشار نامه‌اى انصراف خود را اعلام کردند.

, همچنین مسعود سلامى (نامزد بهترین فیلمبرداری برای «گشت2») و محسن نصراللهى (نامزد بهترین طراحی صحنه برای «بدون تاریخ، بدون امضاء») در اعتراض به داوری جشنواره فیلم فجر، با انتشار نامه‌اى انصراف خود را اعلام کردند.,

متن کامل این نامه بدین شرح است:
دبیر محترم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
جناب آقای محمد حیدری
با سلام
از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم و به همین دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیأت انتخاب و کلیه عوامل کاندیدا شده و نشده، کلاه از سر بر می‌داریم و باز هم با احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های «گشت 2» جناب آقای سعید سهیلی و «بدون تاریخ، بدون امضا» جناب آقایان وحید و علی جلیلوند به دلیل نه فقط ناداوری و اعمال سلیقه هیأت محترم داوران بلکه به دلیل نادیده گرفتن و چشم بستن (چرا که اعتقاد شخصی‌مان است که کار داور، باز کردن چشم‌هاست نه ندیدن و به عمد پشت کردن به آثار) بر روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار «خفه‌گی» شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدا بودن هم نبودند، بدین وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می‌داریم.
در همین جا از تک تک عوامل فیلم عذرخواهی می‌نماییم، چرا که شاید با انتخاب نوع فیلمبرداری (سیاه و سفید) و طراحی صحنه و دکور (خلاف فیلم‌های رایج) که مطمئنن سلیقه داوران نبوده، باعث شدیم کار سخت و دشوار گریمور، طراحی لباس، صدا، بازیگران و دکوپاژ کارگردانمان و حتی موسیقی تاثیرگذار فیلم هم نه به چشم آید نه به گوش.
در پایان از جناب آقای فریدون جیرانی بابت اعتماد به ما و نهراسیدن از تجربه‌ای جدید و باز کردن فصلی هر چند سرد اما به زعم جمع کثیری از اهالی سینما و منتقدین بی بدیل، که در این روزهای جشنواره شاهد بازخورد آن بودیم، عاجزانه خواهشمندیم با قدرت بیش از پیش در کنار سینمای ما و در تاریخ سینما بماند، زیرا تاریخ خود گواه روشنی است بر هر داوری...
با سپاس

 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انجمن طراحان، مدیران و دستیاران جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران نیز در بیانیه ای نسبت به نامزد شدن ارشا اقدسی در بخش جلوه های ویژه میدانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.

, انجمن طراحان، مدیران و دستیاران جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران نیز در بیانیه ای نسبت به نامزد شدن ارشا اقدسی در بخش جلوه های ویژه میدانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد.,

در این بیانیه آمده است:

,

«با سلام و احترام به استحضار می رساند اخیراً در اعلام اسامی کاندیداهای بخش جلوه های ویژه میدانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از آقای ارشا اقدسی به عنوان کاندید برای فیلم های «سارا و آیدا» و «یک روز بخصوص» نام برده شده است!

,

 این در صورتی است که ایشان از همکاران بدلکار هستند و فعالیت حرفه ای ایشان هیچ سنخیتی با انجمن جلوه های ویژه میدانی ندارد و چندی پیش در برنامه «هفت» مدعی شدند جلوه های ویژه میدانی بیست سال عقب تر از سینمای دنیاست! و امروز شاهد این هستیم که نام ایشان در حوزه جلوه های ویژه میدانی آمده است که این اتفاق از بعد از حضور ایشان در برنامه «هفت» ظهور کرده است.

,

همه این موارد در صورتی است که ایشان شخصا به تهیه کننده محترم گفته اند که نامشان به عنوان مسئول جلوه های ویژه در تیتراژ درج گردد! درضمن به گفته آقای آرش آقابیگ، مدیر جلوه های ویژه «یک روز بخصوص» ایشان بوده و آقای اقدسی در فیلم «سارا و آیدا» فقط یک گلدان شکسته و صحنه تصادف نیز جلوه های بصری است.

,

لذا به منظور دفاع از حقوق به حق سایر همکاران در انجمن جلوه های ویژه میدانی از تهیه کننده محترم آثار فوق الذکر انتظار می رود نسبت به اصلاح این اشتباه اقدام سریع صورت پذیرد و به دبیر محترم جشنواره جهت اصلاح رسما اعلام شود.

,

با تشکر انجمن طراحان، مدیران و دستیاران جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران»

,

 

,

توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره

محمد حیدری در حاشیه آئین تجلیل از نامزدهای جشنواره در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که بعد از اعلام نامزدها صحبت‌هایی مبنی بر اینکه برخی آثار در حدی نبودند که این تعداد نامزد شوند و بعضی کارگردان‌ها هم اعتراض‌هایی را داشتند، اظهار کرد: هرسال این حرف‌ها در جشنواره زده می‌شود و تعدادی هستند که به آرای ارائه شده اعتراض دارند که این حرف‌ها هم در بخش انتخاب و هم بخش داوری اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: این اعتراض‌ها در هر جشنواره‌ای رخ می‌دهد و به نظر من این نظر هیئت داوران است  و باید به آن‌ها احترام گذاشت.
حیدری با تاکید بر اینکه این نظرات را قبول ندارد، عنوان کرد: همه کسانی‌که کاندید شدند و همه کسانی‌ که جایزه می‌گیرند، نظر محترم هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند و باید به آن احترام بگذاریم.

, توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره, توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/پ

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه