اخبار داغ

گزارش ویژه دانا از اعتراضات ناتمام به جشنواره فیلم؛

افخمی: تابعیت دوگانه برخی اعضای هیئت داوران دلیل انتخاب نشدن "ماجرای نیمروز" / ادعای لو رفتن برگزیدگان فیلم فجر

افخمی: تابعیت دوگانه برخی اعضای هیئت داوران دلیل انتخاب نشدن "ماجرای نیمروز" / ادعای لو رفتن برگزیدگان فیلم فجر
ورود و یا عدم ورود برخی از فیلم ها به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغازگر شروع اعتراضات نسبت به هیئت انتخاب بود و این اعتراضات در نشست های خبری و یا مصاحبه هایی که در حاشیه جشنواره شده، بیشتر از قبل دیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر قبل از آغاز درگیر حاشیه های زیادی بود و از همان ابتدا اعتراضات به هیئت انتخاب شروع شده بود.

ورود و یا عدم ورود برخی از فیلم ها به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغازگر شروع اعتراضات نسبت به هیئت انتخاب بود و این اعتراضات در نشست های خبری و یا مصاحبه هایی که در حاشیه جشنواره شده، بیشتر از قبل دیده شد.

البته نکته مهم جشنواره سی و پنجم این بود که در بین آثار شاهد حضور 9 فیلم اولی، 4 فیلم دومی و مابقی بیش از چند کار سینمایی بودیم؛ اتفاقی که خیال فیلم اولی‌ها را تا حدودی راحت کرد؛ چرا که بسیاری از آن‌ها دغدغه عدم حضور آثارشان را داشتند.

این نکته به خوبی نشانگر نگاه خوب مسئولان جشنواره و هیات انتخاب بود تا چهره های جدید وارد میدان سینما شوند؛ البته نکته مهم و جالب دیگرحضور انیمیشن «پشت دروازه بهشت» در بخش مسابقه است.


حال جشنواره سی و پنجم که به روز آخر رسیده بیشتر از پیش مورد نقد قرار گرفته است؛ از طرفی برخی از منتقدین کیفیت بسیار پایین فیلم ها را در شان جشنواره نمی دانند و برخی هم موضوعات و سوژه های فیلم ها را ناامید کننده و پر از بدبختی می دانند.


 نقدهایی که بیشتر به چشم می آید و  از نقاط ضعف جشنواره هستند بیشتر کیفیت و ساختار فنی و همچنین داستان و موضوعات فیلم ها را به چالش می کشد؛ پرداختن به روابط بی سرو ته یکی از مواردی محسوب می شود که سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد.

فیلم هایی که کانون خانواده را نادیده گرفتند و بیشتر به روابط بدون حد و مرز پرداخته اند در جشنواره ٣٥ کم نبود؛ موضوعاتی که زن محور اصلی فیلم می شود وجز بدبختی و سختی چیزی عاید مخاطب نمی شود بسیار دیده شد.

اکران این چنین فیلم های قطعا باعث یاس و ناامیدی مردم خواهد شد و باید بیش از پیش برای درمان این مسئله چاره ای اندیشید.

از طرفی نقش پر رنگ زنان نقطه ای مثبت برای این جشنواره محسوب می شود؛ البته اگر فیلم هایی که به نقش زنان بیشتر پرداخته با نگاهی مثبت تمام می شد اتفاق بسیار ویژه تری می افتاد که متاسفانه پایان فیلم ها اکثرا غم انگیز است.


فیلم هایی مانند "ماجرای نیمروزی" و "ویلایی ها" اتفاق جدیدی در سینما ایران و همچنین در جشنواره فجر محسوب می شود؛ یکی با موضوع جدید و ایفای نقش های خاص که از مهدویان این انتظار می رفت و دیگری ژانری جدید از دفاع مقدس که منیر قیدی به خوبی توانسته رضایت مخاطب را جلب کند.


حال با تمامی تفاسیر و نگاه منصفانه جشنواره سی و پنجم هم اتفاقات خوب و جدیدی به ارمغان آورده که بعضا نقطه ای مثبت تلقی می شود و از طرفی قطعا نقاط ضعف زیادی هم داشته است که نه در حد سینمای ایران و نه متناسب با فرهنگ ایران بوده است.


بعد از اعلام اسامی نامزدین نقدهای بیشتری سمت جشنواره گسیل داده شده که در برخی از موارد خطر تکرار ناداوری های سالهای گذشته می رود؛ همین دلیل مناسبی بوده تا در اولین روز بعد از معرفی کاندیدها چند نفر از دریافت سیمرغ انصراق دهند تا به نوعی اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند


همچنین نامزدهای بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که بایکوت فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» و «بیست و یک روز بعد» تعجب منتقدان و اهالی رسانه را برانگیخت. از سویی دیگر کاندیداتوری «زیر سقف دودی» که نتوانسته بود حداقل انتظار اهالی رسانه، منتقدان و مردم را در اکران‌های طول مدت جشنواره برآورده کند، در 6رشته اصلی جشنواره از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین چهره‌پردازی و بهترین صدابرداری کاندیدا شده است.

همه این ها دست به دست هم می دهند تا ضعف هیئت داوران را پر رنگ تر از قبل کنند؛ هیئتی که از بدو شروع مورد نقد بسیاری از هنرمندان و منتقدین قرار گرفته است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
, البته نکته مهم جشنواره سی و پنجم این بود که در بین آثار شاهد حضور 9 فیلم اولی، 4 فیلم دومی و مابقی بیش از چند کار سینمایی بودیم؛ اتفاقی که خیال فیلم اولی‌ها را تا حدودی راحت کرد؛ چرا که بسیاری از آن‌ها دغدغه عدم حضور آثارشان را داشتند.,
,
,
,
,
,
,
,
,  نقدهایی که بیشتر به چشم می آید و  از نقاط ضعف جشنواره هستند بیشتر کیفیت و ساختار فنی و همچنین داستان و موضوعات فیلم ها را به چالش می کشد؛ پرداختن به روابط بی سرو ته یکی از مواردی محسوب می شود که سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد.,
,
,
,
,
,
,
,
,
, فیلم هایی مانند "ماجرای نیمروزی" و "ویلایی ها" اتفاق جدیدی در سینما ایران و همچنین در جشنواره فجر محسوب می شود؛ یکی با موضوع جدید و ایفای نقش های خاص که از مهدویان این انتظار می رفت و دیگری ژانری جدید از دفاع مقدس که منیر قیدی به خوبی توانسته رضایت مخاطب را جلب کند.,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
همچنین بعد از اعلام نامزدها دریافت سیمرغ به همراه نقدهایی شدیدی که صورت گرفته تا به الان چندین نفر از دریافت سیمرغ جشنواره فیلم به خاطر اعتراض به داوران انصراف دادند؛ محسن نصراللهی و مسعود سلامی دو نامزد سیمرغ از بخش داوری جشنواره فیلم فجر عصر دیروز  انصراف دادند که در اواخر شب گذشته منیر قیدی کارگردان ویلایی ها نیز به جمع انصرافی ها پیوست.
,

توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره

محمد حیدری در حاشیه آئین تجلیل از نامزدهای جشنواره در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که بعد از اعلام نامزدها صحبت‌هایی مبنی بر اینکه برخی آثار در حدی نبودند که این تعداد نامزد شوند و بعضی کارگردان‌ها هم اعتراض‌هایی را داشتند، اظهار کرد: هرسال این حرف‌ها در جشنواره زده می‌شود و تعدادی هستند که به آرای ارائه شده اعتراض دارند که این حرف‌ها هم در بخش انتخاب و هم بخش داوری اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: این اعتراض‌ها در هر جشنواره‌ای رخ می‌دهد و به نظر من این نظر هیئت داوران است  و باید به آن‌ها احترام گذاشت.
حیدری با تاکید بر اینکه این نظرات را قبول ندارد، عنوان کرد: همه کسانی‌که کاندید شدند و همه کسانی‌ که جایزه می‌گیرند، نظر محترم هیئت داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند و باید به آن احترام بگذاریم.


افشاگری هفت درباره انتخاب نامزدهای سیمرغ جشنواره فجر

افخمی در برنامه هفت شب گذشته اظهار داشت: ۵ نفر از بین داورهای جشنواره تابعیت دوگانه دارند؛ یک نفر امریکا و ۴ نفر در کانادا. اینکه ماجرای نیمروز تعمداً نادیده گرفته شده به اینکه این افراد در خارج زندگی می کنند می تواند مربوط باشد... منافقین شاید انها را اذیت کنند.

فراستی نیز درباره دلایل عدم انتخاب نیمروز گفت: یکی از افرادی که داور است و در خارج هم زندگی می کند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم ماجرای نیمروز و ویلایی_ها. او به من گفت که نمی توانند به ماجرای نیمروز جایزه بدهند!

, توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره, توضیح دبیر جشنواره درباره اعتراض‌ به نامزدهای این دوره,
,
,
,
,
,
,
, افشاگری هفت درباره انتخاب نامزدهای سیمرغ جشنواره فجر, افشاگری هفت درباره انتخاب نامزدهای سیمرغ جشنواره فجر,
,
,
,
,

 

,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک سایت مدعی شده است که اسامی برندگان سیمرغ‌های سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر لو رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛,


این سایت در این خصوص می‌نویسد: "چهار برنده سیمرغ بازیگری جشنواره فجر امسال را بشناسید. لازم به ذکرست این خبر قطعی است و هرگونه تفاوت در فهرست بهترین بازیگران جشنواره در بیست و چهار ساعت آینده، حاکی از تغییر در نتایج و ملاحظات دیگر است.

,
,


برندگان بدین شرح هستند:

,
,


بهترین بازیگر مکمل زن: ثریا قاسمی برای ویلایی ها

,
,


بهترین بازیگر مکمل مرد: هادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز

,
,


بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر آقایی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

,
,


بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی برای رگ خواب"

گزارش از سعیدپیرزاده
انتهای پیام/پ

,
,
,
, گزارش از سعیدپیرزاده,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه