اخبار داغ

به بهانه آغاز ایام فاطمیه؛

حضرت زهرا(ع) زنی در پستو یا حاضر در اجتماع؟!

حضرت زهرا(ع) زنی در پستو یا حاضر در اجتماع؟!
امروزه زنان ایرانی در مواجهه با نقش های متعدد فردی و اجتماعی با تناقض‌های خود ساخته و دگرساخته‌ای روبرو شده‌اند که در پاسخ به این تناقضات، قواعد و احکام اسلامی را با خیال ایجاد محدودیت برای پیشرفت اجتماعی زنان، زیر سوال می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رقیه مبارکی در گفت‌‌وگو با آناج ایام فاطمیه را بهترین فرصت برای آگاه سازی مردم، به ویژه بانوان در رابطه با سیره حضرت زهرا(س) دانست و ابراز کرد: برخی از روی جهالت یا از روی مخالفت با دین چنین اظهار می‌کنند که دین اسلام موجب محدودیت برای زنان و مانع پیشرفت آنان است درحالی که حضور بانویی چون حضرت فاطمه(س) بسیاری از این شبهات را یکباره باطل می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) نیز مانند هر زن دیگری نقش‌ها و وظایف متعددی چون همسری، مادری، مدیر امور داخلی خانه و یک فرد ولایتمدار را بر عهده داشت و در همه‌ی این موقعیت‌ها نقش خود را به صورت بی‌نظیر ایفا می‌کرد.

,

استاد حوزه و دانشگاه با مطرح ساختن دختر پیامبر(ص) به عنوان یک زن نمونه مسلمان، اظهار داشت: آن حضرت ضمن اینکه حیا و عفت خود را در حد اعلا رعایت می‌کرد، در عین حال مدیری مدبر در امور منزل به شمار می‌آمد به نحوی که با وجود داشتن کنیزی چون فضه، تقسیم کار نموده و بخشی از امور خانه را خود انجام می‌داد.

,

وی عنوان کرد: حضرت فاطمه(س) در نقش همسری نیز نسبت به امیرمومنان(ع) به قدری عشق می‌ورزید که در دفاع از حق ایشان به عنوان ولی مسلمین، به در خانه مهاجرین و انصار رفت و با آنان سخن گفت تا حق خلافت را به ناحق از علی(ع) نگیرند.

,

این کارشناس مذهبی شخصیت‌های والایی چون حسین(ع) و زینب(س) را حاصل تربیت آن بانوی بزرگوار دانست و تاکید کرد: اگر بگوییم تربیت چنین فرزندانی برای بشریت تا قیامت، بزرگترین خدمت ایشان به اجتماع و دین بوده است، اغراق نکرده‌ایم.

,

وی با اشاره به نقش اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی حضرت فاطمه(س)، توضیح داد: اگر قرار بود اسلام زن را به پستوی خانه‌ها محدود کند، پس چگونه بود که آن حضرت(س) به میان مردم می‌رفت، خطبه می‌خواند، از حق ولایت دفاع می‌نمود، اطرافیان را آموزش می‌داد و حتی در یکی از آموزش‌ها، دعای نور را به سلمان آموخت؛ یعنی ایشان ضمن رعایت حریم عفت و حیا به گفت‌وگو با زنان و مردان می‌پرداخت و در تبلیغ دین و اثبات حقانیت امیرمومنان(ع) از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد.

,

مبارکی حضرت فاطمه(س) را بهترین نمونه و مرجع برای معرفی زن طراز مسلمان ایرانی دانست و گفت: در جامعه امروز ایران نیز هرکس بخواهد بانوی بزرگوار اسلام(س) را الگوی خود قرار دهد، به شرط الگوگیری صحیح می‌تواند نقش‌های متعددی را که برعهده دارد ایفا کند؛ چرا که اسلام او را در حضور در اجتماع محدود نکرده و نمی‌کند.

,

وی الگوگیری صحیح را منوط به برنامه ریزی عاقلانه و عادلانه تلقی و افزود: وقتی می‌گوییم اسلام در رابطه با حضور اجتماعی زن هیچ محدودیتی قایل نیست، بدین معنی نیست که زن با وانهادن همسر و فرزندان خود، صرفا مشغول فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی باشد؛ بلکه یک زن ایرانی مسلمان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کند که به همه‌ی نقش‌های خود اعم از شوهرداری، تربیت فرزند، تحصیلات، فعالیت‌های اقتصادی و غیره به نحو احسن بپردازد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه