اخبار داغ

زندگی بانوی ممتحنه(س)؛ الگویی کامل برای سبک زندگی دینی

زندگی بانوی ممتحنه(س)؛ الگویی کامل برای سبک زندگی دینی
ائمه معصومین(ع) اسوه های آسمانی برای زندگی و هدایت بشریت هستند و استفاده از شیوه های زندگی آنان همواره برای زندگی بشر موثر بوده و هست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، در زندگی حضرت زهرا(س) نکات کلیدی متعددی وجود دارد و می توان گفت که برخی از ابعاد شخصیتی ایشان نهفته مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

در اغلب زیارتنامه های ائمه معصومین(ع)، نامشان با بیان نسبت به حضرت زهرا(س) عنوان شده است.

,

در حدیث کسا نیز هنگامی که جبرییل امین به محضر خداوند عرض می کند که ۵ تن چه کسانی هستند، خداوند نام حضرت زهرا(س) را مبدا معرفی ۵ تن آل عبا قرار می دهد. در حالی که زیر کسا شخصیتهایی نظیر پیامبر(ص) و امام علی(ع) نیز وجود داشته اند.

,

زیارتنامه هایی که از سوی ائمه معصومین(ع) درباره حضرت زهرا(س) بیان شده است، برخلاف سایر زیارتنامه ها با واژه "السلام" شروع نمی شود و با کلمه "ممتحنه" آغاز می شود که این واژه به معنای آزموده با رنج و مصیبت است که هر دو در زندگی حضرت زهرا(س) وجود داشته است. این بانوی بزرگوار در زمان پدر به گونه ای زیست که به عنوان «ام ابیها» ملقب می شود و از امتحانات موجود و در حوادث مختلف سربلند بیرون آمد؛ حتی ایشان در شعب ابی طالب، یا در جنگها حضور داشتند و در معرض آزمونهای مختلف بوده اند.

,

پس از رحلت پدر هم، در مقابل منافقین، به گونه ای عمل کند که ریشه به مو نزدیک شده اسلام، پاره نشود و منافقین به براندازی اسلام طمع پیدا نکنند. رفتارهای حضرت زهرا(س) برخاسته از علم و عصمت خدادای است که توانسته این ماجراها را یک به یک پشت سر نهد و با امام شناسی و زمان شناسی از ولایت زمان خود دفاع کند، آن هم در شرایطی که منافقین با زور، تهدید، تطمیع و حتی انحراف در مطالب دین، قصد بیعت گرفتن را داشتند.

,

امام شناسی، زمان شناسی، دفاع از ولایت، حجاب، عفاف، همسرداری و... همه از ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا(س) هستند که نیاز به باز تعریف دارند. ممکن است برخی بگویند اینها همه مطالب تکراری تاریخی هستند؛ ولی باید گفت، مطالب تاریخی راهنمای خوبی برای زندگی بشر هستند پس باید بازتعریف و برجسته سازی شوند. ممکن است برخی فقط به دنبال ابعاد ناشناخته این حضرت باشند تا با شناسایی، آنها را توصیف کنند. اما این مسائل نباید ما را از برجسته سازی ابعاد شناخته شده آن حضرت و سایر ائمه معصومین(ع) آن هم با زبان روز و تکرار اهمیت آنها بازدارد.

,

درباره حجاب، عفاف و همسرداری آن حضرت(س) بسیار صحبت شده است و شاید برخی هم خود را بی نیاز از تعریف مجدد این مفاهیم بدانند، ولی دیده می شود که همین مباحث ظاهراً تکراری راه درمان بسیاری از مسائلی نظیر بی حیایی ها و بی عفتی ها است که منجر به پیدایش آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق و... می شوند.

,

در اینجا یک نیاز ایجاد می شود و آن هم بازتعریف مجدد و کاربردی کردن سبک زندگی حضرت زهرا(س) است. بیان سبک زندگی حضرت زهرا(س) برای جامعه هیچگاه تکراری نیست و باید با توجه به شرایط زمان و جامعه بازتکرار شوند؛ چراکه ائمه معصومین(ع) اسوه های آسمانی برای زندگی و هدایت بشریت هستند و استفاده از شیوه های زندگی آنان همواره برای زندگی بشر موثر بوده و هست. البته در این میان نباید از بیان وجوه آسمانی و شخصیت معنوی والای ایشان غفلت شود و باید برای مردم بیان کرد.

,

یادداشت از حجت الاسلام دهقان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه