اخبار داغ

استاد دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه اصفهان؛

بی‌توجهی در تامین نیازهای اولیه دانشمندان و نخبه‌ها باعث مهاجرت آنها به خارج از کشور می‌شود

بی‌توجهی در تامین نیازهای اولیه دانشمندان و نخبه‌ها باعث مهاجرت آنها به خارج از کشور می‌شود
رزمجو گفت: قوانین آموزشی و پژوهشی وزارت علوم برای اساتید بسیار سخت و دست و پا گیر است. قوانین ارتقای اساتید باید اصلاح شود، زیرا قوانین فعلی مانع از رسالت واقعی اساتید در جامعه که تولید علم، فناوری و جلو بردن مرز دانش کشور است، می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر رزمجو استاد دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از اصفهان، عدم توجه به نیازهای اولیه دانشمندان  و نخبه ها باعث تشدید مهاجرت آنها شده است. یک دانشمند و حتی یک نخبه جوان یک سری نیازهای اولیه، پوشاک، اتومبیل، مسکن، ازداوج و.... دارد. تا این نیازهای اولیه برآورده نشود، خلاقیت لازم حاصل نخواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی خاطر نشان کرد: در حوزه تولید علم برای داشتن دانش و علم بدیع و نوظهور ،شرایط برای رشد خلاقیت باید فراهم شود. دو شاخص اولیه رشد خلاقیت، رضایت مندی پژوهشگر و نخبه، فراهم بودن شرایط تفکر و ایده پردازی است. نخبگان با معدل های بالا و مقالات معتبر از دانشگاه ها فارغ التحصیل  می شوند،  اما  عدم تامین رضایت درونی باعث مهاجرت آنها به خارج از کشور  می شود.  اولین علت عدم رضایت مندی بحث مالی است. بنابراین از رویکرد شعاری باید فاصله گرفت و هزینه ها را به سمت تامین نیازهای اولیه دانشمندان سوق داد.

,

استاد دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا علاوه بر تامین مالی، جایگاه علمی به ویژه دانشگاهی برای نخبگان  اهمیت دارد؟ اظهار کرد: قبلاً نیز کشورهایی مانند چین با مشکل مهاجرت دانشمندان و نخبه ها مواجهه بوده اند، آنها با توسعه قابل توجه جایگاه های دانشگاهی در بکارگیری جوانان و نخبگان، مهاجرت دانشمندان صاحب نام را معکوس کردند. قوانین را نیز طوری تسهیل کرده اند که بتوانند فعالیت کنند. با حفظ جایگاه علمی، فرصت های مطالعاتی در استفاده از زیر ساخت های علمی دیگر کشورها برای آنها فراهم می شود.     

,

رزمجو گفت: قوانین آموزشی و پژوهشی وزارت علوم برای اساتید بسیار سخت و دست و پا گیر است.  وی تاکید کرد: قوانین ارتقای اساتید باید اصلاح شود، زیرا قوانین فعلی مانع از رسالت واقعی اساتید در جامعه که تولید علم ، فناوری و جلو بردن مرز دانش کشور است ،می شود. اخیرا یک سری افراد با داده سازی مقاله داده بودند زیرا مقاله هدف و راه ارتقاء مرحله بعدی است. قوانین سیستم جذب نیز باید بازنگری شود، امکانات و جایگاه هایی در اختیار نخبه‌های جوان قرار گیرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه