اخبار داغ

مدیر کل جهاد کشاورزی کرمانشاه:

۷۵ درصد اراضی استان زیر کشت دیم است/ کرمانشاه حائز رتبه نخست کشت پسته و انار در کشور

۷۵ درصد اراضی استان زیر کشت دیم است/ کرمانشاه حائز رتبه نخست کشت پسته و انار در کشور
مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۷۵ درصد اراضی استان زیر پوشش کشت دیم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  پاک پرس، شهبازی در همایش توسعه باغات در اراضی شیبدار، اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال و اینکه کشاورزی از منابع اقتدار است تامین مواد غذایی، آب و خاک و تامین غذای سالم برای کشاورزی از برنامه های اصلی در دستور کار می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پاک پرس،,

مدیر کل کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تاریخچه نوسنگی به دوره نوسنگی باز می گردد گفت: در آن زمان فلات ایران و چین از نخستین رویشگاه های محصولات باغی بوده است.

,

شهبازی استان کرمانشاه را جز استانهای توسعه نیافته از نظر باغات دانست و گفت: در سطح کشور 18.5 درصد اراضی کشور به توسعه باغات اختصاص یافته که این میزان در استان ما 4.3 درصد است.

,

وی بااشاره به اینکه 75 درصد اراضی استان به کشت دیم اختصاص یافته افزود: با وجود اینکه از نظر سطح باغات در رتبه 27کشور قرار داریم اما از لحاظ تولیدات باغی در جایگاه بیست و پنجم هستیم.

,

شهبازی با بیان اینکه 16 درصد اراضی آبی در استان به توسعه باغات پرداخته که کمتر از میانگین کشوری است گفت: استان ما در تولید پسته و انار رتبه نخست و در کشت زردآلو، خرما و بادام، گردو و گیلاس، انجیر، به و آلبالو، فندق، سیب درختی و انگور جز 10 رتبه برتر کشوری است.

,

وی افزود: 65 درصد تولید محصولات باغی به شش محصول سیب، انگور، پرتقال، خیار، انار و خرما اختصاص دارد.

,

شهبازی با اشاره به اینکه در تولید گردو پس از همدان و آذربایجان شرقی قرار داریم گفت: سطح توسعه باغات در استان 40 هزار و 865 هکتار است و شهرستان صحنه با 19 درصد و سطح بیش از هفت هزار هکتار بالاترین مقدار را دارد.

,

وی با بیان اینکه استان ما جز تولید گیلاس و هلو بالاتر از میانگین تولیدات کشور قرار دارد افزود: همچنین سطح باغات استان کرمانشاه 33 هزار هکتار است که تاکنون نتوانسته ایم سطح مورد نظر را ارتقا دهیم.

,

شهبازی مقابله با ریزگردها، اصلاح باغات فرسوده و درجه دو و سه، توسعه باغات به روشهای نوین و متراکم، توسعه کشت پسته، زعفران، گیاهان دارویی، گل محمدی و قارچ خوراکی از جمله اقدامات مهم جهاد کشاورزی در استان بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه درصدد اجرای 30 هزار هکتار توسعه آبیاری تحت فشار با مشارکت مردم هستیم افزود: دو هزار و 200 هکتار از این اراضی تحویل شده و در مجموع اعتبارات این طرح تامین شده است.

,

شهبازی از تولید 270 تن جو خبر داد و خاطر نشان کرد: اصلاح و بازسازی گلخانه ها، توسعه زیر ساخت باغات از 41هزار هکتار به 50 هزار هکتار و توسعه سطح زیر کشت دیم از چهار هزار و 316 هکتار به 10 هزار هکتار در دست اجرا و پیشبینی است.

,

وی با اشاره به اینکه 500 هکتار باغ مدرن در استان وجود دارد که درصدد افزایش دو برابری این سطح هستیم افزود: به منظور توسعه کشت گلخانه ای کشور با توجه به محدودیت آبی 950 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع بانک کشاورزی اختصاص یافته که این طرح در استان ما با شدت در دست اجرا است.

,

شهبازی سطح توسعه باغات امسال در استان را 4.5 هکتار خواند که در سالهای آینده به بهره برداری می رسد که در میان آن دو مجتمع گلخانه ای قرار دارد.

,

وی افزود: شهرستانهای سنقر، صحنه، دالاهو، کرمانشاه، کنگاور، روانسر و جوانرود از جمله مناطق مستعد توسعه کشت دیم هستند.

,

شهبازی کشت زعفران را نماد اقتصاد مقاومتی در استان دانست و از صادرات گل محمدی به فرانسه خبر داد و گفت: سطح زیر کشت این محصول در استان 210 هکتار است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه