شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان بوشهر
ساعت: 15:19 منتشر شده در مورخ: 1395/11/28 شناسه خبر: 1040786
تحلیل ویژه؛
«آشتی ملی»؛ نقابی زیبا روی چهره ای نازیبا
واژه آشتی ملی در تاریخ سیاسی ایران بیشتر یاد آور دولت شریف امامی است که در روزهای قبل از آغاز نخست وزیری در سال ۵۷ از این واژه برای فریب اذهان عمومی و نوعی ریاکاری بهره جست و دقیقا بعد از دوازده روز از کسب قدرت، کشتار کم سابقه ای را در جمعه خونین هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ به راه انداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز چند روزی است که برخی سران اصلاح طلب و نیز بعضی از حامیان و سران فتنه موضوعی را با استفاده از واژه ی زیبای (آشتی ملی) کلید زده اند و بیرق سفید صلح و آشتی را به دست دارند.

واژه آشتی ملی در تاریخ سیاسی ایران بیشتر یاد آور دولت شریف امامی است که در روزهای قبل از آغاز نخست وزیری در سال ۵۷ از این واژه برای فریب اذهان عمومی و نوعی ریاکاری بهره جست و دقیقا بعد از دوازده روز از کسب قدرت، کشتار کم سابقه ای را در جمعه خونین هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ به راه انداخت .

شاید تفاوت شریف امامی در آن زمان با برخی سران فتنه در امروز که خواهان آشتی ملی شده اند در این است که شریف امامی ابتدا از واژه آشتی ملی استفاده کرد و سپس به قتل عام ملت پرداخت اما سران فتنه ابتدا در سال ۸۸ اقدام به کودتا علیه نظام نموده و در این مسیر به جان و مال و امنیت مردم و حتی امنیت ملی کشور تعرض کردند و بزرگترین حماسه سیاسی ملت ایران در انتخابات را بکامشان تلخ نمودند، اکنون که مستاصل شده، به نوعی دچار بحران شده اند و حیات سیاسی خویش را در خطر میبینند، بمنظور تطهیر خویش از این واژه استفاده میکنند هرچند شاید در موضوعیت هیچ تفاوتی نداشته باشند. لذا باید گفت آشتی ملی نقابی زیباست که روی چهره ای نازیبا قرار گرفته است .

اصولا آشتی ملی زمانی موضوعیت می یابد که یک کشور درگیر بحران و جنگ داخلی شده و یا ملت با نظام و یا احزاب _ گروهها با همدیگر دچار تقابل و نزاع باشند و کشور پشتوانه ای نداشته باشد بعبارتی کشور دچار هرج و مرج شده ، چند دستگی و افتراق شدت یافته باشد حال آنکه همراهی و همبستگی ملی در بین ملت ایران اسلامی و اقوام و احزاب سیاسی به وضوح دیده می شود  و ملت ایران در تمامی مقاطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای حمایت از امام و انقلاب پیشگام و پیشقدم بوده است لذا ابداً مسئله قهر و آشتی از سوی آنها مطرح نشده است که امروز نیازمند طرح وحدت یا آشتی ملی باشند و مصداق عینی آن را در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن شاهد بودیم.

 رهبر معظم انقلاب نیز در جمع مردم تبریز در این باره فرمودند:

«یک عده‌ای تعبیر آشتی ملی را می‌گویند؛اینها به نظر من معنی ندارد؛مردم با هم متحدند؛چرا می‌گویید آشتی؟مگر مردم باهم قهرند؟

بله، مردم با آن کسانی که روز عاشورا آمدند وسط خیابان و با قساوت و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهرند و آشتی هم نمی‌کنند»

حال نکته جالب ماجرا  اینجاست که کسانی که در سال ۸۸ و حتی بعد از آن اصل جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی را مورد هجمه قرار دادند، و بعبارتی مسببین شعار" انتخابات بهانه است ، اصل نظام نشانه است" و کسانی که به نوعی از حرمت شکنان روز عاشورا در سال ۸۸ حمایت کردند، به بیان روشن صحنه گردان اصلی حوادث تلخ آن سال بودند و هزینه های سنگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی را به نظام تحمیل نمودند، امروز علمدار طرح آشتی ملی هستند، و کسانی خواهان آشتی ملی هستند که روزگاری در جریان های پشت پرده ای در مسئله انقلاب مخملی حضور داشتند .

به هر حال طرح موضوع آشتی ملی با اهداف و انگیزه های سیاسی از طرف سران جریان فتنه و برخی اصلاح طلبان مطرح شده و بیشتر به "آشتی میلی" شباهت دارد چرا که با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶و بحرانی بودن اوضاع این جریان در دوران پسا هاشمی و همچنین ضعفهای دولت مستقر در زمینه های گوناگون نظیر اقتصاد، فرهنگ، سیاست خارجی، و ... لذا ادامه حیات این طیف شدیدا سخت شده است و بدنبال راهکاری برای فرار از مرگ هستند .

با ارتحال حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی عملاً اصلاحات یتیم شد چرا که در دوران حیاتشان به نوعی پدر معنوی اصلاحات و پشتوانه این جریان محسوب می شدند و شاید بتوان واژه آشتی ملی را برگرفته از واژه دولت (وحدت ملی) که نظریه پرداز آن هاشمی رفسنجانی بود دانست .

بنابراین وزن سیاسی این جریان در این شرایط و به ویژه بعد از فوت آقای هاشمی کاهش پیدا کرده است و بزرگان اصلاحات نیز به این نتیجه رسیده اند که تنها محور قابل اعتماد در نظام اسلامی رهبر معظم انقلاب هستند. به همین دلیل درصدد برآمدند تا با تنظیم نامه ای به رهبر معظم انقلاب "آشتی ملی"را کلید بزنند. و به تطهیر خویش و بازگشت بدون هزینه به دامان نظام اسلامی برسند. از طرفی با طرح این موضوع قصد داشتند بازی برد در صورت مخالفت با آشتی ملی را با مظلوم نمایی برای خود رقم بزنند که با درایت رهبر فرزانه انقلاب این مبحث نیز شکست خورد .

اکنون با همه این اوصاف باید دید موضع گیری این افراد نسبت به وقایع و فجایع سال ۸۸ چگونه است آیا حاضرند بگویند ماجرای تخلف دروغی بزرگ بود که قصد داشتند آن را به گردن نظام بیاندازند و همچنین نظام اسلامی را هدف قرار داده بودند؟

هرچند برائت از ماجرای فتنه بارها و بارها در محافل اندرونی و خصوصی آنها مطرح شده و بعضی ملاحظه کاریها مانع از علنی شدن آن گردیده است. فلذا هرچند بحث آشتی ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعیت ندارد اما شرط اصلی نظام برای هر سخنی با سران فتنه به پذیرش خطا و پوزش از رهبر فرزانه انقلاب و ملت ایران برمیگردد که این امر نیز شهامت زیادی را میطلبد و عواقب آن نیز خود نوعی شکست برای آنها به حساب خواهد آمد.

حسین نجفی کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل

 

انتهای پیام/

http://dana.ir/1040786
ارسال نظر
نظرات
کانال_دانا_داخلی نیشگون نیوز جشنواره فیلم معلم سلام_صفحات_داخلی
Page Generated in 0/0679 sec