اخبار داغ

کارشناس دامپزشکی شهرستان کیار:

آنفولانزای حاد پرندگان بیماری خطرناک اما قابل کنترل/رعایت اصول بهداشتی مهمترین راهکار جلوگیری از شیوع بیماری است

آنفولانزای حاد پرندگان بیماری خطرناک اما قابل کنترل/رعایت اصول بهداشتی مهمترین راهکار جلوگیری از شیوع بیماری است
کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان کیار مهمترین راهکارهای مبارزه، کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزای حاد پرندگان را ارائه کرد.
[

 گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا رایش کارشناس دامپزشکی شهرستان کیار در گفت و گو با کیار بیدار اظهار کرد: متاسفانه بیماری آنفولانزای حاد پرندگان با وجود اقدامات پیشگیرانه دستگاه های مسئول به استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان کیار رسید و در حال حاضر وجود ویروس در روستاهای خراجی و دورک اناری تائید شده ا ست.

وی افزود: این بیماری از نوع بیماری های مشترک بین انسان و دام است که از راه مجاری تنفسی قابل انتقال است.

رایش افزود: در آغاز شیوع بیماری بین پرندگان وحشی آبزی مثل اردک و غاز و... صورت گرفته است و با آغاز مهاجرت پرندگان از مناطق گرمسیر به نقاط سردسیر ویروس این بیماری به کشور وارد شده است و متاسفانه با سرعت شیوع بسیار بالا در حال انتشار است که در وهله اول پرندگان و طیور اهلی و خانگی را مبتلا می‌سازد و مرگ و میر پرندگان به صورت ناگهانی آغاز می شود.

وی با اشاره به این نکته که این بیماری فاقد هرگونه واکسن یا راه درمانی قطعی است بیان داشت: تنها راه مبارزه با این بیماری کنترل شیوع آن است که دامپزشکی شهرستان کیار در حال جمع آوری طیور موجود در نقاطی است که وجود ویروس در آنها تائید شده و فعلا دو روستای خراجی در بخش مرکزی و دورک در بخش ناغان کانون ویروس آنفولانزای حاد پرندگان هستند.

از خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفولانزا توسط خیوانات گوشتخوار جلوگیری شود

رایش خاطرنشان کرد: در صورت تلفات طیور چه اهلی و چه وحشی باید از مصرف لاشه پرندگان مبتلا به بیماری توسط حیوانات گوشتخوار مثل سگ و... جلوگیری کرد و لاشه این پرندگان صرفا باید در خاک دفن و آهک‌پاشی و خاکپوشی شود.

وی به احتمال جهش ویروس به نوع خوکی اشاره کرد و ادامه داد: در صورت مصرف لاشه پرندگان توسط حیوانات گوشتخوار خصوصا خوک و گراز ویروس بیماری جهش یافته و ویروسی تولید می شود که برای انسان بسیار کشنده است.

وی مرغ، بلدرچین، شترمرغ، پرندگان زینتی و کبوتر را ازجمله پرندگان در معرض ابتلا و انتقال بیماری معرفی کرد و یادآور شد: در صورت مشاهده علائم بیماری در این پرندگان باید معدوم شوند و لاشه آنان زیر خاک دفن و آهک پاشی و خاک پوشی شود.

رایش با اشاره به اثر ضدویروسی آهک خشک یا آهک زنده تاکید کرد: لازم است محل نگهداری پرندگان اهلی قرنطینه شود و از ورود هر گونه پرنده وحشی همچون کلاغ، گنجشک و... به آن جلوگیری شود و اطراف آن آهک پاشی شود.

وزش باد و رطوبت بالا در شیوع بیماری آنفولانزای خاد پرندگان نقش دارد

وی به طول عمر ویروس آنفولانزای پرندگان نیز اشاره و گفت: ویروس تا ۱۲۰ روز در شرایط آب و هوایی زمستانی امکان زندگی دارد و متاسفانه رطوبت بالا و وزش باد در شیوع بیماری نقشی موثر دارد و صرفا هوای آفتابی در کاهش خطرات بیماری می تواند کمک کننده باشد.

وی از اهالی شهرستان کیار تقاضا کرد در صورت مشاهده لاشه پرندگان، بی حالی پرندگان خانگی، ترشحات غیر عادی و هر گونه حالت غیرمتعارف در پرندگان خانگی مراتب را به سرعت به اطلاع دهیاری ها، شهرداری ها یا شبکه دامپزشکی شهرستان کیار برسانند.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان کیار در پایان عنوان داشت: باتوجه به اینکه اداره دامپزشکی شهرستان در صورت تائید ابتلا پرندگان اهلی شهر یا روستایی اقدام به جمع آوری طیور نماید، غرامت پرندگان به صاحبان آنها پرداخت می شود و در صورت تائید شهر یا روستایی در شهرستان کیار مبنی بر شیوع بیماری آنفولانزا دامپزشکی در سم پاشی محل های مشکوک آماده ارائه خدمات است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
, از خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفولانزا توسط خیوانات گوشتخوار جلوگیری شود, از خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفولانزا توسط خیوانات گوشتخوار جلوگیری شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وزش باد و رطوبت بالا در شیوع بیماری آنفولانزای خاد پرندگان نقش دارد, وزش باد و رطوبت بالا در شیوع بیماری آنفولانزای خاد پرندگان نقش دارد,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه