اخبار داغ

بازارهای محلی در تسخیر اجناس چینی/عرضه تولیدات بومی در بازار روزها مغفول مانده است

بازارهای محلی در تسخیر اجناس چینی/عرضه تولیدات بومی در بازار روزها مغفول مانده است
با کمرنگ شدن کارکرد ارائه تولیدات بومی در بازارهای محلی و حضور دست فروشان در این بازارها، هجوم کالاهای مصنوعی را شاهدیم و این موضوع از زیبایی های این بازارها کاسته و اصالت آن را نیز زیر سؤال برده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ بازارهای محلی فرصت مناسبی برای عرضه تولیدات بومی و اشتغال زایی در این زمینه است و نقش مهمی در جرخه اقتصاد دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر, فراهان خبر,

 با کم رونق شدن کارکرد ارائه تولیدات بومی و حضور دست فروشان در این بازارها، هجوم کالاهای مصنوعی را شاهدیم و این موضوع از زیبایی های این بازارها کاسته و اصالت این بازارها را نیز زیر سؤال برده است.

,

در گذشته نه چندان دور، بازار محلی فرمهین در خیابان اصلی شهر بر پا می‌شد که ترافیک شدیدی را به راه می‌انداخت و مشکلات دیگری را نیز به دنبال داشت، اما خوشبختانه با تلاش شهرداری‌ مکان‌ دیگری برای برپایی این بازار در نظر گرفته شد که تا حد زیادی از مشکلات کاست. اما هنوز هم در این بازار مشکلاتی وجود دارد.

,

در این بازار همه چیز موجود است، از لباس گرفته تا لوازم خانگی کوچک، از کیف و کفش گرفته تا خوراکی‌های خانگی، حضور وانت‌بارهای حامل میوه هم در این اماکن پر رنگ است، ۹۰ رصد دستفروشان این بازار غیربومی هستند، مردم فراهان با توجه به قیمت بالای میوه در سطح شهر بیشتر به سمت این بازار سوق داده می شوند، به گونه ای که برخی از شهروندان میوه مصرف هفتگی را از این بازار خریداری می کنند.

,

گرچه در ابتدا راه‌اندازی این بازارهای روز فرصت خوبی برای عرضه مستقیم کالا و خدمات به نظر می‌آمد، اما رفته‌‌رفته با عرضه محصولات بی‌کیفیت و گاه قاچاق اهداف راه اندازی این بازارها را کمرنگ کرد و متاسفانه به علت قیمت پایین این اجناس در مقایسه با اجناس با کیفیت داخلی استقبال مردم از اجناس بی کیفیت این بازار را سبب شده است.

,

با گذری در این بازار، بساط تولیدات دختری ۱۲ ساله نظرمان را جلب کرد، به سراغش رفتیم و با او گفتگو کردیم، این دختر نوجوان رومیزی هایی را با مهره های کریستالی بافته و برای فروش به این بازار محلی آورده است.

,

, ,

وی با اشاره به چگونگی یادگیری این هنر گفت: به کارهای هنری علاقه فراوانی دارم، بافت این رومیزی ها را در کلاس های تابستانی یاد گرفتم و شروع به بافتن این نوع رومیزی کردم.

,

این دختر نوجوان اظهار کرد: اولین بار است که تولیداتم را برای فروش به این بازار محلی می آورم، تاکنون رومیزی هایم را در داخل منزل و بین اقوام به فروش می رساندم.

,

این هنرمند نوجوان ادامه داد: متاسفانه در شهر ما به غیر از این بازار، مکانی برای عرضه و فروش تولیدات زنان هنرمند نیست و دوستان بسیاری همانند من مشغول تولیدات هنری هستند اما محل خاصی برای عرضه محصولات بومی و صنایع دستی خود ندارند.

,

, ,

وی از درس و مدرسه برایمان گفت: درسم خدا را شکر خوب است، از نظر مالی هم مشکلی نداریم اما دوست دارم که تولیداتم را بفروش برسانم چون انگیزه ای برای تولیدات هنری دیگر می شود و از اینکه نقشی در چرخه اقتصاد خانواده و جامعه داشته باشم، خوشحال می شوم.

,

این هنرمند نوجوان ادامه داد: دختران امروزی برای یادگیری صنایع دستی رغبت و علاقه ای ندارند زیرا نهاد یا ارگانی وجود ندارد که تولیدات هنرمندان را به صورت دائم خریداری کند و آنچه باقی می ماند زحمت بی ثمر است. 

,

بافنده رومیزهای کریستالی گفت: از اینکه محصولات تولیدی را در دست مصرف کنندگان مختلف می بینم، خوشحال می شوم ولی محصولات تولیدی هنرمندان خریدار دائمی و همیشگی ندارد.

,

, ,

در ادامه گذرمان در این بازار، صحبتی با برخی از خریداران داشتیم، فراهانی یکی از مشتریان پر و پا قرص این بازار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سالهای ابتدایی راه اندازی این بازار، فروشندگان محلی بیشتری در بازار به چشم می خوردند اما وسایل چینی کم کم جای وسایل بومی را گرفت و متاسفانه به جز قسمت بازار میوه فروش ها، بقیه قسمت بازار در تصرف اجناس چینی است.

,

وی افزود: این بازارها باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد و لازم است که بازارهای دائمی برای تولیدات اقتصاد مقاومتی برپا شود.

,

غیاثی یکی از شهروندان فراهانی گفت: اغلب فروشندگان این بازار دست فروش ها هستند و مردم شهر بیشتر برای خرید میوه به این بازار مراجعه می کنند، مابقی اجناس داخل بازار، اجناسی بی کیفیت هستند.

,

وی افزود: بازار محلی، مناسب‌ترین مکان برای خرید و فروش بدون واسطه‌ها و دلالان است، با توجه به اینکه کشاورزی و دامداری در این شهرستان رونق دارد، این بازارها می تواند محلی برای عرضه تولیدات بومی باشد اما در این بازار این نگاه مغفول مانده است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه