اخبار داغ

تجرد قطعی میلیون ها دختر در کشور/آیا چند همسری برای مردان متاهل، راهکاری مناسب برای حل این معضل است ؟

تجرد قطعی میلیون ها دختر در کشور/آیا چند همسری برای مردان متاهل، راهکاری مناسب برای حل این معضل است ؟
هفت تا هشت میلیون دختر ایرانی هرگز ازدواج نخواهند کرد و جمع این عدد با بیوه‌ها، یک رقم 20 میلیونی را به دست می‌دهد. برای مدیریت این بخش باید فکر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، جامعه شناسان می گویند «جامعه ایرانی در یک مرحله گذار قرار دارد که نه کاملا سنتی و نه کاملا مدرن است»، بطوریکه در چنین فضایی نه آموزش‌های درون خانواده گسترده وجود دارد و نه آموزش‌های یک جامعه مدرن و از این روست که ما دچار بحرانیم و فاجعه‌ای برای خانواده‌های ایرانی در پیش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،, .,

 

,

 کاهش آمار ازدواج، خبر از بالا رفتن سن جوانان و تجرد قطعی در جوانان ایرانی می دهد بطوریکه این موضوع تنها شامل دختران و پسران شهری نمی‌شود بلکه در روستاها هم وضع به همین منوال است.

,

 

,

بر اساس آمار رسمی  هم‌اکنون 2 میلیون و 650 هزار دختر و پسر در کشور هستند که هرگز ازدواج نکردند و از این تعداد، یک میلیون و 300 هزار نفر سن‌شان از حد متعارف گذشته است. در واقع هم‌اکنون 980هزار دختر و 320هزار پسر مجرد در کشور داریم و به این ترتیب 25 درصد مجرد باقی مانده‌اند.

,

 

,

رسول روشن عضو هیئت علمی دانشگاه می گوید: هفت تا هشت میلیون دختر ایرانی هرگز ازدواج نخواهند کرد و جمع این عدد با بیوه‌ها، یک رقم 20 میلیونی را به دست می‌دهد. برای مدیریت این بخش باید فکر کرد. این جمعیت بدون روابط جنسی می‌تواند زندگی کند ولی بدون عشق در مفهوم عارفانه آن نمی‌تواند زندگی کند و باید برای حل معضل تنهایی این بخش فکر کرد.

, .,

 

,


ازدواج یکی از بهترین نیازهای آدمی است که دین مقدس اسلام به آن اهمیت فراوانی داده است و آن را از بهترین سنت های دینی شمرده که مایه برکات بی شماری است. از نظر قرآن، ازدواج مایه آرامش روح و روان آدمی است، که این خود از نشانه های رحمت و بزرگی خداوند است.

,
, .,

 

,

پسران مجرد راه حل غریزه جنسی را دیگر سخت نمی بینند!

, پسران مجرد راه حل غریزه جنسی را دیگر سخت نمی بینند!, پسران مجرد راه حل غریزه جنسی را دیگر سخت نمی بینند!,

الهه بابازاده جامعه شناس می گوید: هنجارهای فرهنگی ایران باید بازسازی و نوسازی شود. سیستم ازدواج در ایران باید نوسازی شود. امروز ما با بحران ازدواج مواجهیم؛ چرا که بسیاری از پسران ایرانی دیگر راه حل غریزه جنسی را سخت نمی‌بینند و از این رو به دنبال ازدواج نیستند.



و اما بازگشت به قرآن.....

, . , .,
,
,
,
, و اما بازگشت به قرآن....., و اما بازگشت به قرآن.....,

آیا چند همسری می تواند راهکار حل مشکل تجرد قطعی برای دختران باشد؟

, آیا چند همسری می تواند راهکار حل مشکل تجرد قطعی برای دختران باشد؟, آیا چند همسری می تواند راهکار حل مشکل تجرد قطعی برای دختران باشد؟,

محققانی که به چند همسری اعتقاد دارند دلایل متعددی را برای ضرورت چند همسری بر شمرده اند از جمله اینکه؛ در یک جامعه چندهمسری، اگر مرد بخواهد شریک دیگری داشته باشد، او مجبور است مسئولیتش را بپذیرد و هزینه های زندگی تمام زن و بچه هایش را بدهد، چرا که آنها حاصل یک ازدواج مشروع هستند.

,

 

,

چند همسری نه تنها وسوسه گری زنان جوان را کاهش میدهد بلکه تعداد زنان مجرد را نیز کاهش می دهد. در حال حاضر، تعداد زنان مجرد در جامعه رو به فزونی است و چندهمسری باعث می شود مردان مجبور به تلاش بیشتری برای بدست آوردن زنان شوند .

, .,

 

,

خالی از لطف نیست که بدانید بر عکس آنچه مخالفان اسلام بر زبان می رانند، اسلام نه چند همسری را اختراع کرد و نه آن را فسخ کرد  زیرا قرنها پیش از اسلام در جهان وجود داشت بلکه اسلام فقط تعدد زوجات را اصلاح کرد.

,

 

,

قبل از اسلام تعدد زوجات نامحدود بود؛ یک نفر میتوانست صدها همسر اختیار کند و از آنها حرمسرائی به وجود میآورد. اما اسلام یک ” حداکثر“ برای آن معین کرد؛ در شرع مقدس اسلام و با توجه به نص آیه «فانکحوا ما طاب لکم من انساء مثنی و ثلاث و رباع» مرد میتواند چهار همسر دائمی اختیار کند؛ البته ادامه آیه، اجراء عدالت بین زوجات را شرط اینکار برای مرد میداند و به مردی که از امکان اجحاف و عدم رعایت عدالت بین همسران خود میترسد، سفارش میکند که بیش از یک همسر اختیار نکند و به همان یکی اکتفا کند.

, .,

 

,

در اینکه تک همسری بهتر از چند همسری است تردیدی نیست. بدیهی است که روح زندگی زناشوئی که وحدت و یگانگی است را در زوجیت اختصاصی بهتر و کاملتر میتوان یافت.

,

 

,

, ,

 

,

آن دو راهی که بشر بر سر آن قرار گرفته این نیست که از میان تک همسری و چندهمسری کدامیک را انتخاب کند، بلکه به واسطه ضرورتهای اجتماعی، مخصوصاً فزونی نسبی عده زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند، تک همسری مطلق در خطر افتاده است.

,

 

,

تعدد زوجات از ابتکارات پیغمبر اسلام نیست

, تعدد زوجات از ابتکارات پیغمبر اسلام نیست, تعدد زوجات از ابتکارات پیغمبر اسلام نیست,

ویل دورانت در جلد اول تاریخ تمدن صفحه ۱۶ میگوید: «علمای دینی در قرون وسطی چنین تصور میکردند که تعدد زوجات از ابتکارات پیغمبر اسلام است، در صورتیکه چنین نیست و در اجتماعات ابتدائی جریان چندهمسری بیشتر مطابق آن بوده است. عللی که سبب پیدایش عادت تعدد زوجات در اجتماعات ابتدائی گشته فراوان است. به واسطه اشتغال مردان به جنگ و شکار، زندگی مرد بیشتر در خطر بود و به همین جهت مردان بیشتر از زنان تلف میشدند و فزونی عده زنان بر مردان سبب میشد که یا تعدد زوجات رواج پیدا کند یا عدهای از زنان در بیشوهری بهسر برند. ولی در میان آن ملل که مرگ و میر فراوان بود هیچ شایستگی نداشت که عدهای زن مجرد بمانند و تولید مثل نکنند… بیشک تعدد زوجات در اجتماعات ابتدائی امر متناسبی بوده، زیرا عده زنان بر مردان فزون داشته است»
 

,
,

رضایی کارشناس علوم اجتماعی می گوید: طبق نظرسنجی‌ها هیچ نگرش مثبتی به چندهمسری و ازدواج موقت در کشور وجود ندارد. اگر می‌خواهیم به سمت چندهمسری برویم و راه حل را در این می‌دانیم، باید روی نگرش‌های افرادکار کنیم. مردان ایرانی، اصلا رفتار درستی در موضوع چندهمسری با زن‌ها نداشتند. حال آنکه در کشورهای عربی، چندهمسری اتفاق می‌افتد ولی مشکلی پیش نمی‌آید چرا که مرد عرب توانسته به خوبی این را مدیریت کند.

, . , .,

 

,

نظرات متفاوت از دختران مجرد و زنان متاهل را در این باره می خوانید :
سارا دختر 29 ساله ی مجرد می گوید: با توجه به تعداد زیاد زنان مطلقه در جامعه و دختران مجرد سن بالا کاش بجای اینکه به حساسیت خانم ها دامن بزنیم فرهنگ ازدواج‌ مجدد مردان را مطابق قران ترویج‌ می دادیم.

, نظرات متفاوت از دختران مجرد و زنان متاهل را در این باره می خوانید : , نظرات متفاوت از دختران مجرد و زنان متاهل را در این باره می خوانید : ,
,

 

,

وی در ادامه می گوید: در هر جامعه ای که به دلیل جنگ، مشاغل سخت و... تعداد مردان کمتر از زنان هست، تک همسری منجر به فروش، اجاره و سو استفاده جسمی و جنسی از جنس زن میشود و چند همسری امکان افتادن به گناه، سو استفاده از جنس مونث را کاهش می دهد.

,

 

,

سارا می گوید: ای کاش خانم های متاهل را بیشتر نسبت به دردهای زندگی زنان و دختران مجرد آگاه می کردید و آنها نیز به این درک میرسیدند که این کار کاملا شرعی و قانونی است.

,

 

,

شرمین خانم متاهل 37 ساله می گوید: متاسفانه موضوع دوستی با مردان متاهل به عنوان یک پدیده اجتماعی گریبانگیر بعضی از خانم‌های مجرد و مطلقه شده و در حقیقت یک آسیب اجتماعی است. درخور ذکر است که ارتباط دختر با مرد متأهل، خلاف شرع و حرام است و از طرفی هم با چد همسری موافق نیستم.

,

 

,

فرشته یکی از زنان تحصیلکرده و شاغل کردستانی است که 5 سال از ازدواجش می گذرد و می گوید: توقعات بالای دختر خانم ها از مهریه های سنگین، اجبار به عکسهای میلیونی آتلیه ای، اجبار به برگزاری عروسی های شلوغ و بریز و بپاش، اصرار به رسومات اشتباه و پرخرج و مهریه های میلیاردی و ... همه باعث شده که پسرها قید ازدواج با آنها را بزنند و به نظر من چنین دخترانی مستحق تنها ماندن تا پایان عمرشان هستند نه اینکه روی زندگی زن دیگری آوار شوند.

,

 

,

سوما اهل مهاباد و دانشجوی دکتری در حال تحصیل در سنندج است، وی مجرد است و می گوید: همانطور که برای سایر بخش های جامعه از جمله اقتصاد بسته های خروج از رکود ارائه می دهند نباید از این بخش از جامعه که با روح و روان آنها سر و کار دارد، غافل شد. نظر بنده این است که به دین اسلام که دین زندگی است مراجعت شود و بر اساس آن راهکارهایی به جامعه تزریق شود و می تواند یکی از اینها چند همسری باشد.

,

 

,

مریم زن 50 ساله که خود دارای 2 دختر دم بخت است می گوید: تا به حال به این گزینه چند همسری فکر نکرده بودم اما الان با این شرایط که خودم 2 دختر مجرد دارم  مشکلات دختران مجرد را بیشتر درک می کنم و خودم به عنوان یک زن متاهل حاضر به چند همسری شوهرم هستم به شرطی که واقعا بتواند دختر دیگری را خوشبخت کند.

,

 

,

ندا که تازه ازدواج کرده واکنش تندی به این قضیه دارد و می گوید: بسیاری از مردان در این کشور آرزوی چندهمسری را در سر دارند که این آرزو را تا آخر عمر با خود دارند و هیچ گاه به واقعیت مبدل نمی شود زیرا با وجود سفارشات دینی اما جامعه ما به سمت مدرنیته می رود.

,

 

,

آیا مردان متاهل استقبال خواهند کرد؟!

, آیا مردان متاهل استقبال خواهند کرد؟!, آیا مردان متاهل استقبال خواهند کرد؟!,

ارتباط‌هایی که در خفا مردان متاهل با دختران و زنان مجرد برقرار می کنند بدون شک، محکوم به شکست است مگر اینکه رسمی و شرعی شود که پس از آن سختی‌ها و مشکلاتش، بیشتر و چند برابر دیگر ازدواج هاست.

,

 

,

البته واقعیت این است که بسیاری از مردان در این کشور آرزوی چندهمسری متمرکز را در سر دارند اما با این وجود دیگر چندهمسری در میان قشر تحصیلکرده و جوانان، تقبیح می‌شود و کسانی که همچنان به چندهمسری می‌اندیشند باید ریسک طلاق و تلافی را در زنان خود بپذیرند.

, . ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه