اخبار داغ

اجرای طرح تفضیلی تفرش تکمیل نشده منقضی شد

اجرای طرح تفضیلی تفرش تکمیل نشده منقضی شد
رئیس اداره نظارت بر طرحهای توسعه و عمران شهری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: اجرای طرح جامع و تفصیلی در گرو همکاری مردم و اعتبارات لازم است و می توان گفت طرح جامع و تفصیلی سال 86 تا 96، حدود 50 درصد اجرا شده است. علاوه بر همکاری مردم، طبق جلسات برگزار شده، وجود مشکلات مالی در شهرداری تفرش بر عدم اجرای این طرح در سالهای اخیر دامن زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، طرح‌های شهری دسته‌ای از طرح شهرسازی و معماری ایرانی هستند که برای توسعه عمرانی شهرها استفاده می‌شوند. طرح‌هایی نظیر طرح هادی، طرح جامع و طرح تفصیلی از جمله این طرحها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

طرح هادی شهری، طرحی است که در آن به گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمین‌های شهری برای عملکردهای مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری و ارائه راه حل کوتاه مدت استفاده می شود.

,

طرح جامع شهری، جزو طرح‌های بلندمدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی، منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی و اداری و کشاوزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی شهری که خطوط کلی ارتباطی هستند، محل مراکز انتهای خط ترمینال، مناطق نوسازی و نیازمند بهسازی و.... تعیین می شود. همزمان با تهیه طرح جامع، ضوابط حفظ بناها و نمادهای تاریخی و مناظر طبیعی تهیه می شود؛ طرح جامع بنا بر ضرورت قابل تجدید نظر است.

,

طرح تفصیلی نیز بر اساس معیار و ضوابط کلی طرح جامع شهری تهیه می شود که در آن نحوه استفاده از زمین‌های شهری که در سطح محلات مختلف شهر، موقعیت و مساحت، تعیین دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت است که بر اساس مدارک ثبتی تنظیم می شود.

,

اولین بار طرح جامع برای شهر تفرش در سال ۸۳ تهیه شد که با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در سال ۸۵، این طرح در سال ۸۶ اجرایی شد.

,

اما در این سالها، مسئولین، بحث الحاق روستاهای حاشیه شهری نظیر آسیاب جلال، کوکان و دادمرز به محدوده شهری، حل مشکل شهرک آپادانا و.... را در گرو تهیه طرح جامع و تفصیلی جدید عنوان کرده اند.

,

طرح جامع و تفصیلی هر ۱۰ سال یکبار تهیه می شود؛ در حالی که افق ۱۰ ساله این طرح رو به اتمام است، صحبت‌هایی مبنی بر جایگزینی طرح هادی به جای طرح جامع و تفصیلی برای شهر تفرش شنیده می شود.

,

تاریخ طرح تفضیلی مصوب سال ۸۶ تفرش رو به اتمام است

, تاریخ طرح تفضیلی مصوب سال ۸۶ تفرش رو به اتمام است, تاریخ طرح تفضیلی مصوب سال ۸۶ تفرش رو به اتمام است,

مسعوده جعفری رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با ندای تفرش گفت: طرح هادی تنها به منظور ارائه راه حل‌های کوتاه مدت بوده و برای شهرهایی که طرح جامع برای آنها تهیه شده، نیست. چراکه طرح هادی راه حلهای مقطعی می دهد و مناسب برای شهرهای در حال رشد و توسعه نیست.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

جعفری اظهار کرد: شهرستان تفرش در سال ۸۶ دارای طرح تفصیلی بوده که در سال ۹۶ افق ۱۰ ساله آن به اتمام می رسد. در حال انعقاد قرار داد برای تهیه تصاویر ماهواره ای از شهر تفرش و تبدیل تصویر به نقشه هستیم که پس از آن با مشاور ذی صلاح قرارداد منعقد می شود. گذراندن مراحل تهیه و تایید نهایی طرح تفصیلی تفرش حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد.

,

تهیه طرح جامع تفرش با ۱۰ میلیون تومان!

, تهیه طرح جامع تفرش با ۱۰ میلیون تومان!, تهیه طرح جامع تفرش با ۱۰ میلیون تومان!,

وی به تخصیص کم اعتبارات برای تهیه این طرح اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای تهیه طرح جامع و تفصیلی تفرش ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در حالی که تهیه طرح تفصیلی برای شهرهای کوچک بر اساس فرمول جمعیت و مساحت، حداقل ۳۰۰ میلیون هزینه نیاز دارد.

,

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: اجرای طرح جامع و تفصیلی در گرو همکاری مردم و اعتبارات لازم است و می توان گفت طرح جامع و تفصیلی سال ۸۶ تا ۹۶، حدود ۵۰ درصد اجرا شده است. علاوه بر همکاری مردم، طبق جلسات برگزار شده، وجود مشکلات مالی در شهرداری تفرش بر عدم اجرای این طرح در سالهای اخیر دامن زده است.

,

جعفری اضافه کرد: پس از تهیه طرح اولیه در سال ۹۶ به منظور تجدید در اختیار شهرداری تفرش قرار می گیرد و شهرداری هم بر اساس وضع موجود، بررسی می‌کند و تعهداتی را ارائه می دهد. پس از انجام بازدیدهای میدانی توسط مشاور، طرح نهایی تهیه و سپس در کارگروه امور زیر بنایی استان بررسی می شود؛ پس از گذراندن مراحل مختلف در سطح استان، به شواری عالی و شهرسازی کشور ارسال و توسط ۱۵ وزیر بررسی می شود. پس از تایید وزرا، به استانداری مرکزی ابلاغ و شهرداری تفرش ملزم به اجرا می شود.

,

وی در خصوص اضافه کردن نقاط شهری یا روستاهای حاشیه شهری به محدوده شهری در طرح تفصیلی جدید، گفت: طبق شرح وظایف، اضافه کردن این گونه نقاط، جزو وظایف بنیاد مسکن و شهرداری است. پس از برآورد توسط مشاور، کفایت فضای موجود شهر تفرش برای جمعیت و سرریز جمعیت بررسی و مشخص می شود؛ اگر کفایت کند، فضاهای جدید به طرح تفصیلی اضافه نمی‌شوند چراکه سطح خدمات شهری بالا می‌رود علی رغم اینکه بودجه لازم برای کنترل و نظارت وجود ندارد.

,

رئیس اداره نظارت بر طرحهای توسعه و عمران شهری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در طرح تفصیلی جدید، برخی از مسائل و مشکلاتی که در طرح جامع و تفصیلی گذشته وجود داشته و در حیطه اختیارات راه و شهرسازی و مشاور باشد، برطرف می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه