اخبار داغ

تهدید دولت ترکیه:

اگر به رفراندوم سیستم ریاستی رأی آری داده نشود در ترکیه جنگ داخلی روی خواهد داد

اگر به رفراندوم سیستم ریاستی رأی آری داده نشود در ترکیه جنگ داخلی روی خواهد داد
نماینده «اتحادیه ترک‌های دمکرات اروپا» در اتریش تهدید کرد که اگر به رفراندوم سیستم ریاستی رأی آری داده نشود، در ترکیه جنگ داخلی روی خواهد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل ، تلاش‌های حزب حاکم «عدالت و توسعه» و نیز حزب «حرکت ملی»‌ ترکیه برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از سیستم پارلمانی به سیستم ریاستی در رفراندوم قانون اساسی ترکیه همچنان ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل ،,

این دو حزب برای موفقیت در رفراندوم آتی و ریاستی نمودن سیستم حکومتی این کشور، تاکنون راهکارهای بسیاری را از بازداشت سیاستمداران و روزنامه‌نگاران تا تهدید آنان به کار گرفته‌اند.

,

طبق آمارهای رسمی رسانه‌های دولتی ترکیه تنها در عرض ۴ روز از ۲۶ تا ۲۹ بهمن، بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

,

تلاش‌های حزب حاکم ترکیه در اروپا برای جلب رأی هزاران مهاجر ترک در اروپا نیز ادامه دارد. «محمود کوچ» نماینده «اتحادیه ترک‌های دمکرات اروپا»در اتریش در جمع اعضای این اتحادیه به تبلیغات مشابهی روی آورده است.

,

این اتحادیه که عملاً نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه در اروپا محسوب می‌شود، با برگزاری جلسه‌ سخنرانی گفته است: «اگر به این رفراندوم رأی آری داده نشود، ترکیه گرفتار جنگ داخلی خواهد شد.»

,

اتحادیه ترک‌های دمکرات اروپا که یکی از شاخه‌های حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود، درصدد است تا با این‌گونه تهدیدات، رأی هزاران شهروند ترکیه را که در اروپا زندگی می‌کنند، به نفع خود جلب نماید.

,

قبلاً نیز یکی از مسئولان حزب عدالت و توسعه در استان مانیسا اظهارات مشابهی را عنوان کرده بود. معاون استاندار مانیسا گفته بود: «در صورت شکست در رفراندوم، مردم ترکیه خود را برای جنگ داخلی آماده نمایند.»

,

در همین رابطه قرار است بن‌علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در روزهای آینده برای شکار آرای ترک‌های ساکن آلمان پا به میدان نهاده است. این قرار سخنرانی درحالی منتشر می‌شود که تمامی احزاب آلمان یک‌صدا با قانون اساسی جدید ترکیه مخالف هستند.

,

نخست‌وزیر ترکیه قرار است در شهر اوبرهازن آلمان، پشت تریبون برود و  برای هزاران شهروند ترک ساکن آلمان سخنرانی کند. موضوع سخنرانی، همراه ساختن ترک‌های ساکن آلمان با سیاست دولت اردوغان مبنی بر تغییر قانون اساسی است. تغییری که توسط  همه  احزاب آلمان رد شده است.

,

سخنرانی بن‌علی یلدریم در آلمان توسط دفتر نخست‌وزیری سازماندهی شده است، اما این سخنرانی از حمایت و پشتیبانی اتحادیه دموکرات‌های ترک در اروپا برخوردار است؛ اتحادیه‌ای که مدعی است بخش اعظم ترک‌تباران ساکن آلمان را نمایندگی می‌کند. این اتحادیه در واقعیت امر همچون شعبه‌ای از حزب حاکم ترکیه، حزب عدالت و توسعه  عمل می‌کند.

,

موضوع  اصلاحات قانون اساسی ترکیه، در عین حال برای سیاست آلمان نیز بدل به نوعی چالش شده است. نخست‌وزیر  ترکیه، بن‌علی یلدریم قرار است در کشور آلمان پیرامون موضوعی سخنرانی کند که همه احزاب آلمان با آن مخالف هستند.

,

رئیس فراکسیون حزب سبزهای آلمان، جم اوزدمیر سخنرانی نخست‌وزیر ترکیه در آلمان را تبلیغات انتخاباتی برای دولتی دانسته که عملاً خیر و صلاحش در دست اردوغان متمرکز خواهد بود.

,

سیاستمدار عضو حزب چپ‌های آلمان، سویم داغ‌دلن حتی سخنرانی یلدریم را کارزار تبلیغاتی برای دیکتاتور ترکیه معرفی کرده و خواستار لغو اجازه سفر او شده است.

,

هدف از اصلاحات قانون اساسی ترکیه، ایجاد یک نظام رئیس‌جمهور محور است. بن‌علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی خود خواستار همدلی با حذف مقام نخست‌وزیری در ساختار سیاسی  دولت ترکیه خواهد شد؛ موضوعی که تمرکز قدرت در دست اردوغان را سبب می‌شود.

,

دولت ترکیه هرگونه انتقاد در این باره را مستقیماً به جنبش گولن یا به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نسبت می‌دهد و از این طریق می‌کوشد هرگونه صدای مخالفی را در نطفه خفه کند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه