اخبار داغ

مسئول موزه مردم شناسی و محلی سراوان:

روش ساخت سفال در کلپورگان وجه تمایز با سایر سفال ها/ زنان بلوچ خالقان سفال کلپورگان

روش ساخت سفال در کلپورگان وجه تمایز با سایر سفال ها/ زنان بلوچ خالقان سفال کلپورگان
مسئول موزه مردم شناسی و محلی شهرستان سراوان گفت: خالقان سفال کلپورگان در تاریخ و تا به امروز زنان بلوچ هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از شستون، محمد عظیم بارک زایی مسئول موزه مردم شناسی و محلی سراوان اذعان داشت: سفال و سفالگری در ایران پیشینه به قدمت تاریخ دارد که پیشینه این هنر در مناطق باستانی بلوچستان به عصر آیین سنگی و پیش از تاریخ می رسد.
وی ادامه داد: تولیدات سفال کلپورگان شهرستان سراوان در جنوب شرقی ترین نقطه کشور شباهت بسیار زیادی به سفال های به دست آمده از کاوش های باستان شناسی در هزاره سوم پیش از میلاد در استان پهناور سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور و کشورهایی همچون هند و ژاپن است.
مسئول موزه مردم شناسی و محلی سراوان تصریح کرد: روستای کلپورگان از روستاهای تابع شهرستان سراوان است که در 25 کیلومتری شرق این شهرستان قرار دارد.
بارک زایی بارز ترین وجه تمایز سفال کلپورگان با سایر سفال ها را روش ساخت این هنر دستی عنوان کرد و ادامه داد: زنان بلوچ همچنان بر اساس الگوهای قدیمی در حال ساخت سفال هستند که بدون لعاب و نقوش سیاه رنگ تزئین شده است.
وی با بیان اینکه خالقان سفال کلپورگان در تاریخ تا به امروز زنان بوده اند، خاطر نشان کرد: زنان از این طریق به اقتصاد خانواده کمک می کردند.
مسئول موزه مردم شناسی و محلی سراوان گفت: زنان بلوچ در ساخت سفال از چرخ استفاده نمی کنند و برای تزئین از اشکال هندسی خاصی استفاده می کنند که قدمت آن به هفت هزار سال می رسد.
بارک زایی با اشاره به اینکه خاک سفال از روستای مشکوته تهیه می شود، اظهار داشت:  خاک پس از الک شدن و گذشتن از صافی های مختلف داخل حوزچه های مخصوص قرار می گیرد و سپس به محل ساخت سفال منتقل می شود.
وی افزود: برای تزئین سفال از سنگی به نام تیتوک که در کوه بیرک شهرستان مهرستان وجود دارد استفاده می شود که با ساییدن سنگ بر روی تخته سنگ بزرگ و مخلوط کردن آن با آب، ماده رنگی به دست آمده که با یک تکه چوب نقوش را بر روی سفال طراحی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه