اخبار داغ

گزارشی از وضعیت خرید و فروش در بازار بهار؛

زندگی خیلی از مردم با یارانه می چرخد/ ۵۰ درصد مردم نسیه خرید میکنند

زندگی خیلی از مردم با یارانه می چرخد/ ۵۰ درصد مردم نسیه خرید میکنند
مردم شهر بهار به واسطه خرید و فروش سیب زمینی در چند سال گذشته همیشه به عنوان قشری از مرفه ترین یا متمکن ترین مردم منطقه شناخته می شدند و این دیدگاه را از برخورد بازاری های همدان می توانستیم به خوبی دریابیم، اما یکی دو سال است که وضعیت به گونه ای دیگر شده و قدرت خرید مردم شهر همچون مردم دیگر نقاط کشور پایین آمده است و مردم به شدت از وضعیت بازار و خرید و فروش ناراضی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، به میان کسبه و اهل بازار شهر بهار رفتیم و از وضعیت اقتصادی و خرید و فروش جویا شدیم و پای صحبت مغازه دارانی که مایحتاج اساسی مردم را عرضه می کنند نشستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

یک سال است که می خواهم شغلم را عوض کنم. همه نسیه می برند

, یک سال است که می خواهم شغلم را عوض کنم. همه نسیه می برند,

در ابتدا به سراغ یک مرغ فروشی رفتیم. این بازاری بلافاصله بعد از طرح سوال ما گفت: وضعیت مردم ضعیف است، از صد درصد مردم 5 درصدشان وضع خوبی دارند. وضعیت همه کاسبها همین است. نسبت به سال گذشته 60 درصد بازار افت کرده است. مسئولین بیایند به ما نشان دهند که برای ما چه کرده اند. یک سال است می خواهم شغلم را عوض کنم. مسئولین آنقدر که دم از کارآفرینی می زنند هیچ کاری برای من که می خواهم پرورش ماهی با پنج نفر اشتغالزایی راه اندازی کنم، نکرده اند الان شش ماه است که من را از این اداره به آن اداره پاس می دهند. من قبلا مرغ و ماهی میفروختم، ماهی که ضرر کرد و الان فقط مرغ می فروشم که آن هم الان هیچ نفعی برایم ندارد.

,

انگار مردم شب و روز روزه گرفته اند

, انگار مردم شب و روز روزه گرفته اند,

به سراغ یک لبنیاتی رفتیم و پای صحبت مرد مغازه دار نشستیم. او گفت: وضعیت فروش مواد غذایی کساد است. انگار که مردم شب و روز روزه اند. اکثر مشتری های دائمی که مواد غذایی مثل برنج و روغن و لبنیات خرید می کنند، جنس نسیه می برند. الان چند حساب دفتری از خریدهای نسیه پر کرده ایم. تقریبا 50 درصد مردم نسیه خرید می کنند.

,

در ادامه سر وقت یک سوپری رفتیم و وضعیت بازار سوپری را جویا شدیم. وی گفت: اگر قبلا یک نفر برای خرید یک جنس به اینجا می آمد گشتی هم بین قفسه ها می زد و در کنار آن جنس، چند قلم جنس دیگر را هم می خرید اما الان فقط همان یک جنس مورد نیازشان را می خرند. سال قبل نسبت به الان کمی بهتر بود ، اما الان بالای 70 درصد نسیه می برند. از دو سال پیش بعضی حسابهایمان مانده و ما هیچ کاری از دستمان بر نمی آید.

,

وضعیت معیشتی مردم بهار به کشاورزی گره خورده است

, وضعیت معیشتی مردم بهار به کشاورزی گره خورده است,

در ادامه وارد یک میوه فروشی شدیم. میوه فروش گفت: اگر پارسال یک میلیون درآمد داشتیم الان 300 هزار تومان درآمد داریم. وضعیت مردم بهار به کشاورزی گره خورده، امسال هم که وضعیت خراب بود. وضع خرید و فروش همه کشور خراب است اما وضعیت مردم بهار بدتر است و دلیل آن اوضاع کساد کشاورزی است. در یک ماه گذشته بالای دو میلیون تومان از ما جنس نسیه برده اند و نیاورده اند. ما هم دیگر نمی توانیم جنس نسیه بدهیم.

,

این میوه فروش در مورد اقلام مورد نیاز مردم مثل خیار و گوجه گفت: اگر قبلا دو کیلو خرید می کردند الان نیم کیلو خرید می کنند. قیمت میوه ها به جز پرتقال نسبت به سال قبل گرانتر شده است.

,

روزانه افراد زیادی برای فروش طلایشان به ما مراجعه می کنند

, روزانه افراد زیادی برای فروش طلایشان به ما مراجعه می کنند,

سپس به سراغ یک طلافروشی که نزدیک یک داروخانه بود رفتیم و وضعیت فروش را جویا شدیم. این طلافروش گفت: 70 درصد مردم وضعشان خراب است. از صبح باید می آمدید اینجا و می دیدید که چند نفر برای درخواست کمک به ما مراجعه می کنند. اینجا که نزدیک داروخانه است، هر مریضی که مشکل داشته باشد ، فکر می کند ما که طلا فروشیم وضعمان خیلی خوب است و از ما کمک می خواهد. من هم مگر چقدر می توانم کمک کنم.

,

این طلافروش ادامه داد: نزدیک به 100 میلیون از مردم طلب دارم. 30 میلیون تومان چک برگشتی دارم. الان هم برای جمع کردن طلبهایم اینجا هستم وگرنه یک سال است که می خواهم شغلم را عوض کنم. در روز تعداد زیادی هستند که برای فروش به ما مراجعه می کنند از 100 نفر یک نفر را می توانیم بخریم. پول نداریم که بخواهیم بخریم. مردم مشکل دارند و طلاهایشان را می آورند و می فروشند.

,

تا دو روز بعد از واریز یارانه فروشمان خوب است

, تا دو روز بعد از واریز یارانه فروشمان خوب است,

در ادامه به سراغ یک سنگکی رفتیم. این نانوا که یک دیوار مهربانی در نانوایی خود برای کمک به مردم نیازمند قرار داده گفت: نسبت به سال قبل وضعیت مردم خیلی بدتر شده است. قبلا در روز ده بار پخت داشتیم اما امسال حدود 5 بار در روز پخت داریم و تقریبا نسبت به پارسال پخت ما نصف شده است. مشتری هایی داشتیم که قبلا حدود 6 نان می خریدند اما الان یکی یا دوتا نان می خرند. مردم روی یارانه حساب می کنند روز واریز یارانه تا دو روز مشتری ما زیاد است ، اما بعد از آن باز مثل سابق می شود.

,

وی به کمک های ماهانه بعضی افراد به دیوار مهربانی اشاره کرد و گفت: افرادی هستند که به ما مراجعه می کنند و ماهیانه 50 یا 60 هزار تومان به دیوار مهربانی کمک می کنند و دوست ندارند که نامی از آنها برده شود. متاسفانه وضعیت مردم خراب است خوب است افرادی که تمکن مالی دارند به فکر دیگر مردم هم باشند و به آنها کمک کنند.

,

با نشستن پای درد دل کسبه و بازاری ها معلوم می شود که مردم در چه اوضاعی به سر می برند. آنچه که نشان از رشد اقتصادی است، آمار و نمودار نیست بلکه اوضاع کف بازار است. وضعیت مردم را باید از کسبه و بازاری جویا شد نه از آمار و نمودار امیدواریم که مسئولین بیش از پیش فکری برای این اوضاع مردم بکنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه