اخبار داغ

قاچاق کالا آفت اقتصاد مقاومتی/افزایش ۵۳ درصدی پرونده های کالاهای قاچاق در شهرستان بیجار

قاچاق کالا آفت اقتصاد مقاومتی/افزایش ۵۳ درصدی پرونده های کالاهای قاچاق در شهرستان بیجار
یکی از موانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی قاچاق کالا است که موجب راکد ماندن اجناس داخلی می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از بیجار بام ایران ، قاچاق، پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، برنامه‏ ها و سیاست‏ های کشور ما را تحت‏ الشعاع قرار داده و دچار اختلال نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,

در سال های اخیر فعالیت های قاچاق کالا به عنوان یک منبع  درآمد و اشتغال کاذب در مناطق مرزی استان کردستان مطرح بوده است.

,

قاچاق کالا، معلول عوامل مختلفی بوده است که مبارزه با آن، نیازمند عزم ملی و توجه دقیق به شاخص‏ های علمی است.

,

پدیده قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از آفت‌های بزرگ اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید که تیر آن به قلب تولید و اشتغال اصابت می‌کند.

,

مبارزه با قاچاق نه‌تنها در این دولت بلکه در دولت‌های قبل نیز انجام‌ و برنامه‌هایی برای آن تدوین می‌شد، اما آمار و ارقام تقریبی واردات و صادرات غیرقانونی نشان می‌دهد که مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز در هیچ دولتی موفق نبوده است.

,

رشد پدیده قاچاق باعث می‌شود تا فرصت‌های شغلی جدید در کشور به‌وجود نیاید و حتی تهدیدی برای شغل‌های موجود در کشور ایجادشود.
در استان کردستان با توجه به نزدیکی به مرز عراق قاچاق کالا رشد خاصی دارد و همین امر موجب بوجود آمدن شغل های کاذب و از رونق افتادن اقتصاد داخلی می شود.

,
,

آمار قاچاق کالا کشور در سال گذشته طبق آمار اعلام شده بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است، که همین امر موجب بروز مشکل در بخش اقتصادی کشور شده است.

,

رهبر انقلاب نیز بارها بر لزوم مبارزه جدی با قاچاق کالا تأکید کرده‌اند. برای مثال ایشان در سخنرانی ابتدای سال ۱۳۹۴ خود مبارزه با قاچاق را از جمله کارهای اساسی در جهت تقویت تولید داخلی خواندند و همچنین در سخنرانی ابتدای سال ۱۳۹۵ یکی از که اقدامات عملی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را «مبارزه‌ی جدی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق در کشور» عنوان کردند.

,

کاهش درآمد حاصل از اخذ تعرفه واردات کالا به داخل کشور، رواج مصرف کالاهای خارجی در داخل کشور و تغییر ذائقه مصرف مردم کشور، کاهش خرید محصولات تولید داخلی و در نتیجه تعطیلی کارخانه‌های داخلی و از بین رفتن اشتغال در داخل کشور و خروج ارز از مهمترین مضرات قاچاق کالا است که نیازمند تدبیر و مدیریت لازم از سوی مسئولان است.
 

,
,

بیجار رتبه اول کشف کالای قاچاق در استان کردستان را دارد
 

,
,

بیژن زندیه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بیجار بام ایران ، اظهار داشت: شهرستان بیجار به عنوان دروازه ورودی قاچاق کالا از شهرهای مرزی است که به دلیل گستردگی وسعت و داشتن بیشترین راه های خروجی، مقصدی برای خروج کالای قاچاق از استان کردستان است.

,

وی افزود: حمل کاروانی قاچاق موجب بروز مشکلات عمده ای برای این شهرستان شده است که مهمترین آنها عبارتند از ترافیک بالا در جاده های مواصلاتی ،عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط قاچاقچیان جهت فرار از دست ماموران نیروی انتظامی و بروز تصادفات منجر به فوت است.

,

فرماندار بیجار در ادامه بیان داشت:گستردگی شهرستان بیجار و قرار گرفتن در محور مواصلاتی چهار استان آذربایجان غربی،همدان،زنجان و کردستان فرصت مناسبی برای قاچاقچیان  ایجاد کرده که کالاهای قاچاق خود را در استان های همجوار پخش نمایند.

,

زندیه با تاکید بر اینکه شهرستان بیجار در کشفیات کالای قاچاق در سال 94 رتبه نخست استان را کسب کرده است،اعلام کرد: نیروی انتظامی به دلیل گستردگی شهرستان بیجار ،کمبود امکانات و کمبود منابع انسانی در این راستا با مشکلاتی رو به رو است.

,

وی اعلام کرد: نبود گمرک با توجه به گستردگی حجم کشفیات کالای قاچاق و نبود پارکینگ مناسب جهت نگهداری ماشین های توقیفی از مشکلات مهم این حوزه در شهرستان بیجار است.

,

فرماندار بیجار ضمن قدردانی از زحمات نیروی انتظامی در راستای امر مهم مبارزه با قاچاق کالا ،گفت: نیروی انتظامی با توجه به کمبود امکانات در این امر مهم به خوبی نقش خود را ایفاء نموده است.

,

وی در ادامه از افزایش کشفیات قابل ملاحضه کالای قاچاق در طی 10 ماهه گذشت اشاره کرد و بیان داشت: افزایش 2 درصدی کشفیات سیگار،24 درصدی مشروبات الکی ،86 درصد چای،26 درصدی تجهیزات ماهواره،172 درصد گوشی همراه،176 درصدی لوازم صوتی و تصویری،48 درصد البسه از کشفیات مبارزه با قاچاق کالا در طی 10 ماهه گذشته توسط نیروی انتظامی شهرستان بیجار است.

,

افزایش 53 درصدی تعداد کل پرونده های قاچاق و80 درصد باندهای متلاشی شده در 10 ماهه گذشته خبر داد.

,

فرماندار بیجار با اشاره به کشفیات بالای قاچاق کالا در شهرستان بیجار،خواستار توجه ویژه مسئولان استان در راستای تجهیز امکانات در امر مبارزه با قاچاق کالا شد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه