اخبار داغ

اختلافات، نوسازی بافت‌های فرسوده را متوقف کرد

اختلافات، نوسازی بافت‌های فرسوده را متوقف کرد
با وجودیکه پیش بینی می شد با توافق انجام شده بین شرکت عمران و بهسازی شهری و انجمن انبوه سازان تهران اجرای برخی پروژه های نوسازی در بافت های فرسوده استان تهران تا پایان سال، آغاز شود اما به دلیل اختلافات ایجادشده نوسازی بافت های فرسوده همچنان متوقف مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس آمارها درتهران حدود 14 هزار هکتاربافت فرسوده وجود دارد که حدود 3 هزار 200 هکتار آن برای نوسازی در شرایط فوریت قرار دارد که در مناطق مختلف تهران از جنوب تا شمال پراکنده است که بیشترین نقطه متراکم آن در منطقه 12 تهران واقع شده است. عملکرد ها نشان می دهد با وجود یکه در برنامه سوم توسعه پیش بینی شده بود سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده نوسازی شود، اما متاسفانه به گفته فعالان ساخت و ساز تا کنون در مجموع کمتر از 10 درصد دراین سالها نوسازی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

امسال که نوسازی بافت های فرسوده با تاکید بیشتری بر سر زبانها افتاده بود، شرکت عمران و بهسازی شهری و انجمن انبوه سازان تهران، حدود دوماه پیش در جلسه مشترکی برای همکاری در نوسازی بافت فرسوده استان تهران به توافقاتی رسیدند که براساس تصمیمات گرفته شده قرار بود شرکت عمران، پروژه های آماده برای نوسازی را در اختیار انبوه سازان قرار دهد. اما با گذشت حدود دوماه از اعلام این خبر تاکنون هیچ اقدامی در این جهت آغاز نشده است.

,

حسن محتشم رئیس انجمن انبوه سازان تهران  در پاسخ به این پرسش که توافق انجام شده آیا وارد فاز اجرایی شده است یا خیر، گفت: برای آغاز این همکاری، قرار شده بود شرکت عمران و بهسازی شهری تعدادی از پلاک های تجمیعی، تملکی و اراضی آزاد شده را در اختیار انبوه سازان قراردهد تا بدین صورت نوسازی بافت های فرسوده تهران با همراهی بخش خصوصی و دولتی رونق بگیرد، معتقدیم در صورت تحقق آن نوسازی بافت فرسوده در تهران بهبود یافته و تمایل ساکنان این بافت ها برای همکاری با شرکت عمران و فروش املاک کلنگی افزایش می یابد.

,

محتشم بیان کرد: باتوجه به آمادگی شرکت عمران و بهسازی شهری و انجمن انبوه سازان تهران، نوسازی بافت فرسوده قرار بود کار به زودی وارد فاز اجرایی شود و مناطقی که بیشترین حجم بافت فرسوده را دارند در اولویت نوسازی و بهسازی قرار گیرند اما متاسفانه شرکت عمران و بهسازی بعد از توافقی که انجام شد موضوعات جدیدی را مطرح کرد و خواستار برگزاری مزایده شد که این موضوع باعث متوقف شدن اجرای نوسازی شد.

,

وی گفت : پیش ازاین قرار بود کار به انجمن انبوه سازان سپرده شود تا خود انجمن با برگزاری مزایده بین انبوه سازانش کار را آغاز کند و سه پیشنهاد برای نوسازی بافت فرسوده مطرح شده بود که محور پیشنهاد اول بر مبنای مشارکت در سهم بین شرکت عمران و انجمن انبوه سازان تهران است تا پس از واگذاری زمین یا ملک از سوی شرکت عمران، ساخت و ساز از سوی انبوه ساز آغاز و پس از آماده سازی، سهم هر کدام براساس درصد تعیین شود.

,

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: پیشنهاد بعدی بر این مبناست که از همان ابتدا هزینه ساخت و ساز مشخص شود، این فعالیت انجمن به نوعی پیمانکاری محسوب می شود زیرا پس از پایان کار با قیمت کارشناسی شده سهم ملک انبوه ساز در اختیار وی قرار می گیرد.

,

محتشم اضافه کرد: در پیشنهاد سوم، سهم شرکت عمران و انجمن پس از ساخت و انجام هزینه‌ها تعیین می شود.

,

رییس انجمن انبوه سازان گفت: بحث به مزایده گذاشتن پلاک های آزاد شده برای نوسازی بافت های فرسوده از سوی شرکت عمران عملا کار را متوقف کرده است ،‌آنها می گویند باید کار در چارچوب حقوقی به مزایده گذاشته شود که انجمن انبوه سازان با این قضیه موافق نیست چون اگر قرار است به مزایده گذاشته شود دیگر نیازی به توافق انجام شده اخیر با انجمن انبوه سازان نبود و می توانستند این کار را ازقبل انجام دهند و اقدامات انجام شده نیز نشان می دهد تا کنون در نوسازی بافت های فرسوده موفق نبوده اند.

,

ما درجلسه مطرح کرده بودیم که شرکت عمران پلاک های آزاد شده را در اختیار انبوه سازان بگذارد تا خود ما آن را به بین افراد داوطلب انبوه ساز به مزایده گذاریم ولی آنها پاسخی ندادند و طفره رفتند.

,

وی افزود: شرکت عمران و بهسازی می‌گوید،‌ نوسازی بافت‌های فرسوده را بایددر چارچوب مسائل حقوقی به مزایده بگذاریم و ما هم گفتیم این روال را اصلاح کنید یعنی اینکه مزایده در حد محدود بین یکسری افراد دست اندرکار داوطلب باشد.

,

محتشم در پاسخ به این پرسش که اگر به انجمن واگذار شود ایجاد انحصار نمی کند گفت: اول اینکه انحصارنیست و معتقدیم داوطلب حقوقی ندارد اگر داشت تا کنون کار انجام می شد. به گفته وی اقدامات انجام شده تا کنون موفق نبوده و برای همین است که این بافت ها نوسازی نشده است ونشان می دهد مردم و سازندگان رغبتی برای انجام کار نداشتند.

,

وی گفت: اگر مزایده عادی برگذار شود به سازندگان عضو انجمن برمی خورد، نظرمان این است که پلاک ها آزد شده را در اختیار انجمن قراردهند تا ما پلاک ها را بین داوطلبان سازنده انجمن به مزایده بگذاریم و هر کس قیمت بالاتری اعلام کرد کار را به او واگذار کنیم.

,

 

,

 

,

 

,

منبع:جام جم آنلاین

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه