اخبار داغ

محرومیت زدایی در حوزه حمل و نقل از شعار تا عمل

محرومیت زدایی در حوزه حمل و نقل از شعار تا عمل
حمل و نقل یکی از اصلی ترین پایه های توسعه پایدار بوده و وجود زیر ساختهای مناسب مرتبط با آن در هر استانی،موجب تسریع در روند توسعه و رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، حمل و نقل یکی از اصلی ترین پایه های توسعه پایدار بوده و وجود زیر ساختهای مناسب مرتبط با آن در هر استانی،موجب تسریع در روند توسعه و رغبت سرمایه گذاران به سرمایه گذاری می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,
علاوه بر آن وجود بسترهای لازم و زیر ساخت های مناسب در زمینه حمل و نقل,  زمینه ساز کاهش سوانح ترافیکی و افزایش احساس امنیت ساکنین استان و مسافرینی خواهد بود که استان را بعنوان مقصد سفر خود و یا حداقل بعنوان مسیر عبور خود برای رسیدن به مقصد انتخاب می کنند.
,
 
,
 
,
در اینجا لازم است که ابتدا وضعیت موجود انواع حمل و نقل در استان بررسی شود:
,
 
,
حمل و نقل لوله ای:
,
در استان کردستان حمل و نقل لوله ای فقط به انتقال گاز و آب محدود بوده و وجود صدها تانکر حمل سوخت در جاده های استان که حمل و جابجایی مواد سوختی را انجام می دهند مؤید این موضوع است.
,
 
,
 
,
حمل و نقل ریلی:
,
در استان کردستان در حال حاضر حمل و نقل ریلی وجود ندارد، هرچند که اقداماتی انجام شده و وعده هایی در خصوص تسریع در احداث راه آهن تهران-همدان-سنندج داده شده است.
,
 
,
 
,
 حمل و نقل دریایی:
,
با توجه به وضعیت جغرافیایی استان, حمل و نقل دریایی جایی برای طرح در استان کردستان نداشته و نخواهد داشت.
,
 
,
 
,
حمل و نقل هوایی:
,
وضعیت فرودگاه سنندج و پروازهای محدود و ساعات نامناسب پرواز هم موجب شده است که تنها عده بسیار محدود و خاصی بتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند.
,
 
,
 
,
حمل و نقل زمینی:
,
پر واضح است که در استان کردستان, حمل و نقل زمینی است که جابجایی بار و مسافر را انجام داده می دهد.
,
 
,
زیر ساختهای حمل و نقل زمینی در استان کردستان دارای اشکالات جدی بوده که چنانچه در راستای رفع آنها اقدام جدی و عاجل بعمل نیاید, نه تنها اقدامات قبلی انجام شده را ابتر می نماید بلکه موجبات نا امنی بیشتر در حوزه سوانح ترافیکی و اتلاف وقت مسافرین و مردم استان و عدم رغبت سرمایه گذاران به حضور در استان را فراهم نموده و این موضوع قطعا در تداوم محرومیت استان موثر خواهد بود.
,
 
,
 
,
مشکلات موجود:
,
1- پروژه های راهسازی در استان از انسجام لازم برخوردار نبوده و بجای اولویت بندی آنها بر اساس وضعیت ترافیک و سوانح رانندگی به یکی از اصلی ترین محلهای مطالبه و مانور نمایندگان و مسؤلین تبدیل شده تا هر کدام بصورت سالیانه و یا در پایان دوره مسئولیت خود, چند کیلومتر راه ایجاد شده یا ارتقا یافته را جزو عملکرد خود محسوب و در قالب بولتن یا مصاحبه به مردم ارائه نمایند و همین موضوع یعنی قطعه بندی نامناسب پروژه های راهسازی و جزیره ای شدن آنها بخصوص در پروژه بزرگراه کرمانشاه-میاندوآب موجب شده است تا رانندگان در طول مسیر بارها از طریق ورودی ها و خروجی های نامناسب وارد بزرگراه احداثی چند کیلومتری شده و مجددا از آن خارج و در جاده طرفه قرار گیرند و این در حالیست که رانندگان معمولا تا چند ثانیه بعد از ورود به جاده دوطرفه همچنان در همان حال و هوای بزرگراه باقی مانده و همین موضوع می تواند زمینه ساز حوادث ناگوار گردد.
,
 
,
 
,
2- عدم وجود کمربندی(کنار گذر) در شهرهای استان از موضوعات مهمی است که تاکنون مغفول مانده و فقط کمربندی(کنار گذر) سقز آنهم در یک طرف شهر( شمال-جنوب و بالعکس) و بنا به همان عللی که در بند 1 بیان شد و علیرغم تذکر کارشناسان, بصورت ناقص و غیر ایمن برای مدت چند روز به بهره برداری رسید و سپس بمنظور انجام اقدامات ایمن سازی مسدود گردید و این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن استان کردستان در کریدور جنوب به شمالغرب کشور و همچنین وجود بازارچه های مرزی, تردد خودروهای سنگین بوفور در داخل شهرهای استان انجام می گیرد.
,
 
,
 
,
3 - افزایش وسایل نقلیه و تردد روز افزون آنها و از طرفی وجود مزارع کشاورزی در اطراف جاده ها و عدم وجود مجتمع های تعمیرگاهی ماشین آلات کشاورزی در مراکز دهستانها و همچنین عدم وجود جاده اختصاصی برای تردد آنها,موجب تردد این قبیل ماشین آلات در راههای اصلی و فرعی و افزایش سوانح رانندگی و گاها کندی عبور و مرور می گردد.
,
 
,
 
,
4 - تردد کامیونهای حامل مواد سوختی کشور عراق از راههای استان کردستان به مقصد سایر استانه،  نه تنها موجبات کندی ترافیک و افزایش سوانح رانندگی را فراهم آورده بلکه مخاطرات زیست محیطی فراوانی را نیز با خود به ارمغان آورده اند.
,
 
,
 
,
علیهدا با توجه به موارد گفته شده و موضوعات متعدد دیگری که در این نوشتار نمی گنجد موارد زیر بعنوان راهکارهای عملیاتی قابل اجرا در کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاد می شود که امید است مسئولین مربوطه با سعه صدر و بصورت منسجم و بدور از جزیره ای عمل کردن, بررسی, پیگیری و عملیاتی کردن آنها را در دستور کار خود قرار دهند:
,
 
,
1- در تداوم تکمیل پروژه بزرگراه کرمانشاه-میاندوآب و همدان-سنندج( بخش موجود در حوزه سرزمینی استان کردستان)  با در نظر گرفتن نقاط و مقاطع پر تصادف و حجم ترافیک, اولویت بندی لازم را بنحوی انجام دهند که مقاطع بزرگراهی ایجاد شده فعلی بهم متصل و از تداوم پراکندگی در احداث قطعه های کوچک خودداری گردد.
,
 
,
2 - با توجه به میزان تردد در بعضی از جاده های پر تردد از جمله جاده سقز-بانه موجبات ارتقا این مسیر و تبدیل آن به بزرگراه با بهره گیری از اعتبارات ملی و در صورت عدم توانایی در جدب اعتبار ملی،با دعوت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی فراهم گردد.
,
 
,
3 - از ورود تانکرهای حامل مواد سوختی و آلاینده کشور عراق به داخل کشور از طریق مرز باشماق مریوان, جلوگیری و ضمنا در پروژه راهسازی مسیر سنندج-مریوان تسریع گردد.
,
 
,
4 - با هماهنگی سازمانهای مسؤل و مرتبط، مجتمع های تعمیرگاهی ماشین آلات کشاورزی در مراکز دهستانها ایجاد تا تردد وسایل نقلیه کشاورزی در راههای اصلی و فرعی به حداقل ممکن برسد.
,
 
,
5 - دراحداث تقاطع های غیر همسطح بویژه در ورودی و خروجی کمربندی( کنار گذر) سقز، سه راهی مریوان واقع در 5 کیلومتری سنندج، سه راهی بیجار واقع در 6 کیلومتری دیواندره تسریع گردد.
,
 
,
6 - در اجرای پروژه عملیات راهسازی جاده های سقز -مریوان و بانه-مریوان که حدود دو دهه از شروع آن می گذرد, تسریع شود.
,
 
,
7 - احداث کمربندی( کنار گذر) در همه شهرهای استان از ضروریات بوده و کافی است که مسئولین محترم زحمت انجام یک سفر کاری بمنظور بازدید از استانهای همجوار را به خود بدهند تا ضمن مشاهده تفاوت موجود, به ضرورت احداث کمربندی( کنار گذر) پی ببرند.
,
 
,
8 - انجام نیاز سنجی بمنظور برنامه ریزی صحیح در خصوص تعداد پروازها و ساعات انجام پروازها از مبدا فرودگاه سنندج و همچنین پیگیری اختصاص اعتبارات لازم به فرودگاه در حال احداث سقز که گویا به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی اعتبارات لازم به آن اختصاص داده نمی شود و این در حالی است که اکثر فرودگاههای کشور توجیه اقتصادی ندارند اما فرودگاه سقز در صورت تبدیل شهرستانهای بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری،قطعا نه تنها دارای توجیه اقتصادی خواهد بود بلکه از بسترهای ضروری و لازم برای ایجاد مناطق آزاد مذکور خواهد بود.
,
 
,
9 - تسریع در احداث راه آهن تهران- سنندج و تلاش در راستای مجاب کردن سرمایه گذار خارجی(ایتالیایی) ایجاد خط سریع السیر تهران-همدان به تداوم  این خط ریلی سریع السیر تا سنندج.
,
 
,
انشاءالله در فرصتی دیگر، وسایل نقلیه حمل و نقل زمینی و نقش آنها در جابجایی بار و مسافر و کاستی های موجود در این حوزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
,
 
,
در پایان این نکته را ضروری می دانم که مخاطب بحث جناح یا طیف خاصی نبوده بلکه هدف بررسی مشکلات و ارائه راهکار می باشد. ضمناً به هیچوجه قصد نادیده گرفتن تلاشها و خدمات انجام شده در حوزه های مختلف را نداشته و آنچه که در اینجا بدان پرداخته خواهد شد صرفا در حوزه حمل و نقل و زیر ساختهای آن می باشد.
,
 
,
نویسنده: سید عارف قادرزاده
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه