اخبار داغ

موفقیت وزارت نیرو در کاهش ۴ درصدی تلفات برق

موفقیت وزارت نیرو در کاهش ۴ درصدی تلفات برق
وزارت نیرو کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور را به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سال ۹۳ آغاز کرد و موفق شد ، طی دو سال به میزان ۴ درصد از تلفات شبکه توزیع برق کشور را کاهش دهد، اما هدفگذاری کاهش تلفات به زیر ۱۰ درصد برای سال ۹۵ محقق نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سه سال از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می گذرد. سیاست هایی که به منظور مقاوم شدن اقتصاد کشور در برابر چالش های داخلی و خارجی اقتصاد تدوین و ابلاغ شد و پیرو این ابلاغیه، برنامه های اجرایی برای دستگاههای مختلف کشور تعریف شد.
 
برای وزارت نیرو که مسئولیت تأمین و توسعه زیرساخت‌های آب و برق کشور را بر عهده دارد، ابتدا در سال 93، 47 برنامه عملیاتی و 8 سیاست کلی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شد اما نیمه دوم سال گذشته تغییر راهبردی در مسیر حرکت دولت برای دستیابی به اهداف سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی حاصل شد و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب شد که 11 برنامه کلان ملی تعریف شود. در این تصمیم، حرکت دولت در پیگیری اقتصاد مقاومتی به جای وزارت محور بودن به برنامه محور بودن تغییر کرد و 11 برنامه ملی تعیین شد.
 
به منظور دستیابی به این 11 برنامه ملی، مسئولیت های 46 دستگاه اجرایی مشخص شد و قرار بر این شد تا در آینده ای نزدیک، پروژه های هر دستگاه اجرایی برای تحقق برنامه های ملی که در آن حضور دارد ، مشخص شده و به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برسد.
 
وزارت نیرو به عنوان یکی از این 46 دستگاه اجرایی در 4 برنامه از 11 برنامه ملی هدفگذاری شده حضور دارد. "برنامه ملی ارتقای بهره وری" ، "برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد" ، "برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان" و "برنامه ملی هدفمندی یارانه ها" چهار برنامه ای است که قرار بر این شد تا وزارت نیرو برای دستیابی به اهداف این برنامه ها، پروژه های اولویت دار خود را مشخص کند.
 
از اینرو، 17 پروژه برای دستیابی به اهداف مورد نظر در 4 برنامه ملی مشخص شد و در ابتدای سال جاری به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید و برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ شد.
 
نخستین تکلیف وزارت نیرو برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 "کاهش تلفات شبکه توزیع برق به کمتر از 10 درصد و تک رقمی شدن آن برای اولین بار در صنعت برق کشور" تعیین شد.
 
در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور، وزارت نیرو از سال 93 فعالیت هایی را آغاز کرد. وزارت نیرو در واقع اجرای بند "افزایش راندمان نیروگاه­ها، کاهش تلفات انتقال و توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق" که در سیاست های متناظر با اهداف بخش برق در 47 برنامه اجرایی این وزارتخانه به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی آمده بود را آغاز کرد و موفق شد میزان تلفات شبکه توزیع برق را که در پایان سال 92 در حدود 15 درصد بود، در پایان سال 94 به حدود 11 درصد برساند.
 
«علیرضا دائمی» معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی در پایان سال 94 در بخشی از گزارشی که در حضور معاون اول رئیس جمهور ارائه داد، در این خصوص گفت: در راستای برنامه های کاهش تلفات انتقال، توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی برق، میزان تلفات برق در کل سامانه تامین، انتقال و توزیع شبکه برق کشور از 14.8 درصد به حدود 11 درصد کاهش یافته که کاهش آن به 10 درصد در طی برنامه ششم توسعه در دستور کار وزارت نیرو است.
 
با وجود آنکه کاهش تلفات شبکه توزیع به 10 درصد در طول برنامه ششم توسعه مورد نظر وزارت نیرو قرار گرفته بود اما در هجدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تاریخ شانزدهم فروردین ماه 95 مصوب شد که وزارت نیرو باید با اجرای پروژه های اولویت دار، در راستای کاهش تلفات شبکه توزیع برق به زیر 10 درصد و تک رقمی شدن آن برای اولین بار در صنعت برق کشور تا پایان سال 95 اقدام کند.
 
این برنامه همچنین در راستای ارتقای بهره وری و عمل به شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده بود، هدفگذاری شد.
 
پیگیری های خبرنگار تسنیم از مجموعه وزارت نیرو حاکی از این است که با وجود انجام اقدامات گسترده از سوی شرکت های توزیع برق در سراسر کشور با هدف کاهش تلفات شبکه توزیع در طول سال جاری، هم‌اکنون میزان تلفات شبکه توزیع برق ایران 10.9 درصد است و برنامه کاهش تلفات به زیر 10 درصد حداقل برای یکسال دیگر تمدید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه