اخبار داغ

آماده سای فضای قم برای ایام نوروز؛

تنها شهری که نماد کاملی از ایران است+تصاویر

تنها شهری که نماد کاملی از ایران است+تصاویر
قم دارای القاب بسیاری از گذشته تا کنون بوده است یکی از این القاب "مرکز تجمع اقوام مختلف ایران" است که به درستی این لقب را به این شهر داده اند، می توان به جرات گفت که قم تنها شهر ایران است که همه اقوام ایرانی در آن حضور دارند و نمادی از یک ایران کوچک است، اقوامی که با صلح و آرامش زندگی می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری ثامن؛هرساله یکماه مانده به ایام عید نوروز در شهر ها و استان های مختلف  فضای شهری را برای پذیرایی از مسافران نوروز آماده می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری ثامن,

 هر ساله  در قم کاشت انواع گلها و نهال‌های فصلی با مشارکت مردمی در معابر، بلوارها، میادین و منازل، رنگ آمیزی جداول و مبلمان‌ها و المان‌های شهری، پاکسازی ضایعات و پسماندهای عمرانی از حاشیه ها و ورودیهای شهر، جمع آوری تابلوها و پلاکاردهای غیر مجاز و تاریخ گذشته، پاکسازی و شستشوی مستمر معابر بخصوص در هسته مرکزی و پیرامون مسجد مقدس جمکران، آماده باش ناوگان سازمان آتش نشانی در راستای ارتقا ضریب ایمنی شهر، اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و فرهنگی به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی مشارکتها و سطح آگاهی عمومی از مباحث شهری از جمله برنامه های مهم شهرداری در این ایام  است.

,

 باید به این نکته نیز توجه کرد که در کنار این فضا سازی ها باید به معرفی آداب و رسوم آن منطقه نیز پرداخت.

,

 ساخت المان هایی از سوغات، نوع پوشش، لباس و... از جمله این هاست، با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی با توجه به حضور میلیونی زائران و مسافران در شهر مقدس قم باید مسئولین شهری این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

,

شاهد هستیم که هر ساله در ایام نوروز اِلمان هایی از سفره هفت سین در مناطق مختلف قم از جمله ورودی ها و مرکز شهر مقدس قم نصب می شود، در سالی که ایام فاطمیه و نوروز همزمان شده بود در یک ابتکار جالب اِلمان سفره هفت سین فاطمی در استانه حرم حضرت  معصومه (س) قرار داده شده بود که مورد توجه زائران و مسافران قرار گرفت.

,

 

,

, ,

اما در این میان از اِلمان ها و فضا سازی هایی که معرف  آداب و رسوم و یا سوغات قم باشد کمتر استفاده شده در حالی که گاهی همین اِلمان ها تبدیل به جاذبه های گردشگری می شوند.

,

اِلمان نوروزی سفالگر در شهر اصفهان

,

, ,
 
,

 

,

قم دارای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است و نیازمند معرفی هرچه بیشتر این فرهنگ ها و اداب و رسوم است، معرفی آثار تاریخ شهر و استان قم نیز سالهاست مورد غفلت واقع شده تا جایی که شهروندان قمی نیز از برخی اثار تاریخی قم مطلع نیستند شاید کمتر کسی بداند که قم هم عشار دارد و منطقه مشک آباد و علی آباد مربوط به عشایر استان قم مربوط می شود.

,

به طور مثال اگر در مورد لباس محلی مردم قم سوال شود شاید هیچ تصویری در ذهن ها خطور نکند و همین لباس های امروزی را لباس مردم قم معرفی کنند در حالی که  ویژگی لباس های محلی قم اینگونه بود که زنان در روستاها لباس‌های بلند بر تن می‌کردند که تا زانوی آن ها می‌رسید و معمولاً این لباس ها سفید گلدار بود و در زیر آن شلوار به پا می‌کردند . لباس های آن ها دو جیب داشت که در اطرافش دوخته شده بود . زن ها همیشه حتی در خانه روسری (چارقد) سفید بر سر داشتند . چارقد را به صورت مثلثی تا می‌کردند و بر سر می‌زدند و برای محکم کردن آن یا گره می‌زدند یا با سنجاق آن را وصل می‌کردند . بعضی از آن ها در دو طرف سنجاق پارچه کوچک سبزی که با یکی از زیارت‌های ائمه یا امامزادگان متبرک شده بود را قرار می‌دادند . آن ها اگر پولی همراه خود داشتند در گوشه‌ چارقد خود گره می‌زدند.

,

این نوع پوشش را هنوز برخی از قدیمی ها در روستا ها استفاده می کنند ساخت چنین اِلمان هایی می تواند باعث زیبایی شهر و از طرفی معرف فرهنگ مردم قم باشد.

,

معرفی فرش تبریز در مرکز شهر در ایام نوروز

,
نتیجه تصویری برای معرفی فرش تبریز در مرکز شهر در ایام نوروز
, نتیجه تصویری برای معرفی فرش تبریز در مرکز شهر در ایام نوروز, نتیجه تصویری برای معرفی فرش تبریز در مرکز شهر در ایام نوروز,

بارگاه ملکوتی  حضرت فاطمه معصومه(س) دختر حضرت امام موسی بن جعفر(ع) در شهر مقدس قم است و به طور سنتی محل اقامت بسیاری از روحانیون بلندپایه‌ی شیعه بوده و بزرگ‌‌ترین حوزه علمیه‌ی ایران و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی ایران در قم  قرار دارد، همه اینها ویژگی های خاصی و منحصر به فردی است که می توان از انها برای جذب گردشگر و زائر داخلی و خارجی استفاده کرد.

,

قم به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، پایتخت کامپیوتری ایران، پایتخت اینترنتی جهان شیعه و پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید موتورسیکلت در ایران، قطب تولید نرم افزارهای علوم اسلامی، یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب های دینی در خاورمیانه نیز شناخته می‌شود.

,
نتیجه تصویری برای فرش ابریشم قم
, نتیجه تصویری برای فرش ابریشم قم, نتیجه تصویری برای فرش ابریشم قم,

هر یک از این عناوین به تنهایی می تواند منجر به معرفی و جذب گردشگر در یک شهر شود اما تاکنون المان هایی از این عناوین در شهر قم نصب نشده است تا علاوه بر معرفی شهر برای مسافران نوروزی مردم قم نیز از این عناوین مطلع شوند.

,
تصویر مرتبط
, تصویر مرتبط, تصویر مرتبط,

قم دارای القاب بسیاری از گذشته تا کنون بوده است یکی از این القاب "مرکز تجمع اقوام مختلف ایران" است که به درستی این لقب را به این شهر داده اند می توان به جرات گفت که قم تنها شهر ایران است که همه اقوام ایرانی در آن  حضور دارند و نمادی از یک ایران کوچک است اقوامی که با صلح و آرامش زندگی می کنند و در هم جذب شده اند.

,

همه این ها فرصت های خوبی برای تبلیغ و معرفی شهر قم در ایام نوروز است که باید در فضاسازی های شهری مد نظر قرار گرفته شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه