اخبار داغ

همراه با نام‌آوران میلاجرد/ ملا مالک رقابى مصمم در ترویج فریض امر به معروف

همراه با نام‌آوران میلاجرد/ ملا مالک رقابى مصمم در ترویج فریض امر به معروف
مرحوم ملا اسماعیل مالک رقابى از خط بسیار خوبى نیز بهرمند بوده و قرآنى نوشته است که در مجالس ختم مورد استفاده قرار می ‏گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، شهرستان کمیجان زادگاه نام آوران و بزرگان دین و علم است و میلاجرد سرزمین کهنی است که علم و ادب و فرهنگ از گذشته تاکنون در آن حرف اول را میزند. خانواده های مذهبی و اندیشمندی که سالیان سال فرزندان فرزانه ای را پرورش دادند که نمونه ای از آن را می توان به عیسی خان بهادری و آیت الله شیخ احمد میلاجردی عراقی و ده ها نفر از عالمان را نام برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان,

حجت الاسلام ملا اسماعیل مالک رقابی

, حجت الاسلام ملا اسماعیل مالک رقابی , حجت الاسلام ملا اسماعیل مالک رقابی , حجت الاسلام ملا اسماعیل مالک رقابی,

خانه گلى مرحوم حسن مالک رقابى حدود یک صد و پنجاه سال پیش صداى نوزادى را شنید که بعدها علم و عمل را با هم آمیخت و قدم در طریقت شریعت نبوى «صلى الله علیه و آله» نهاد و تبلیغ آیین محمّدى «صلى الله علیه و آله» را پیشه خود ساخت. این نوزاد عالم جلیل القدر حجت الاسلام و المسلمین ملا اسماعیل مالک رقابى است.

,

ملا اسماعیل مالک رقابى تحصیلات خود را در میلاجرد آغاز نمود و نزد آیت الله آخوند ملا محمّد محمودى و حجت الاسلام و المسلمین آخوند ملا محمّد باقر میلاجردى ادامه می دهد و به مقام علمى شایسته اى می رسد.

,

ایشان عالمی بزرگوار و بسیار باتقوا بوده و امر به معروف و نهى از منکر را به شیوه‏ هاى جالب انجام می ‏دادند و براى احیاى نماز جماعت اگر کسى را در کوچه و خیابان میدید به مسجد دعوت مى نمود، تا از فضیلت نماز جماعت محروم نگردد.

,

وقتى از فرزند ایشان جناب حجت الاسلام شیخ ابوتراب مالک رقابى از مقام و موقعیت علمى پدرش سوال می کنند وى جواب می‏دهد: "علم من در مقابل علم پدرم مثال قطره در مقابل دریاست."

,

مرحوم ملا اسماعیل مالک رقابى از خط بسیار خوبى نیز بهرمند بوده و قرآنى نوشته است که در مجالس ختم مورد استفاده قرار می ‏گرفت و در حال حاضر در دست نوه گرامى ایشان نگهدارى می ‏شود.

,

, ,

این عالم بزرگوار تألیفاتى داشته است من جمله:

,

۱ - «مصیبت نامه» به زبان ترکى در مراثى اهل بیت(ع) که در این کتاب از کتاب «ملا حسین مراغه ‏اى» تقلید کرده است.

,

۲ - «منهاج الرشاد» که توسط نوه ایشان به کتابخانه آیت الله العظمى مرعشى نجفى در قم اهداء شده است.

,

این عالم بزرگوار عاقبت در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى دار فانى را وداع گفتندو قبر ایشان در نزدیکى قبر فرزندش حجت الاسلام شیخ ابوتراب مالک رقابى قرار دارد. سنگ قبر ایشان در گذر زمان از بین رفته است که بهتر است سنگ قبری جدید برای مزار مطهر این عالم وارسته در نظر گرفته شود.

,

منبع: کتاب فرزانگان میلاجرد (محمد آقامحمدی)

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه