اخبار داغ

فاطمیه، مظلومیت بیدارگری، عدالت طلبی و دفاع از ولایت

فاطمیه، مظلومیت بیدارگری، عدالت طلبی و دفاع از ولایت
پس از سکوت تلخ امیر مومنان علی علیه السلام در برابر انحراف از مسیر حق، یادگار پیامبر گرامی اسلام حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از امام و ولی خود به پا خاست و به شیوه های گوناگون برای بیداری مردم تلاش کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از رحلت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و ماجراى سقیفه‏ و تغییر مسیر «خلافت»، که پیروان برجسته اسلام پیرامون امام على بن ابى‏طالب علیه السلام- نخستین اسلام آورنده و یار و یاور پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله- جمع شدند و هسته مرکزى تشیع در وجود مردان عدالت‏خواه و آزادی خواه ها چون: ابوذر، سلمان، مقداد، عمار، حجربن عدى و ... تبلور یافت، درگیرى میان گروه‏ هایى که هوادار حکومت وقت بودند و شیعه که هوادار حق مطلق بود، آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

پس از سکوت تلخ امیر مومنان علی علیه السلام در برابر انحراف از مسیر حق، یادگار پیامبر گرامی اسلام حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از امام و ولی خود به پا خاست و به شیوه های گوناگون برای بیداری مردم تلاش کرد.

,

حضور در منازل انصار و گفتگو با آنان

, حضور در منازل انصار و گفتگو با آنان, حضور در منازل انصار و گفتگو با آنان,

در تاریخ آمده است که على علیه السلام شب‏ها فاطمه را سوار مرکبى نموده، و به خانه‏ ها و محافل «انصار» می برد، و یارى مى‏خواست در پاسخ میگفتند: اى دختر پیغمبر! ما با ابوبکر بیعت کرده‏ ایم، اگر على جلوتر آمده بود، از او عدول نمی کردیم... (طباطبایی، ۱۳۸۷ ، ص ۱۶۲)

,

ایراد خطبه فدک در مسجد پیامبر، افشای ریشه های اجتماعی انحراف از مسیر حق

, ایراد خطبه فدک در مسجد پیامبر، افشای ریشه های اجتماعی انحراف از مسیر حق, ایراد خطبه فدک در مسجد پیامبر، افشای ریشه های اجتماعی انحراف از مسیر حق,

زمانی که زهرا سلام الله علیها زیر پا گذاشتن و فراموشی احکام الهی و به خطر افتادن دین خدا را دیدند (ابن حیون، ۱۴۰۹ ق ، ج‏۳ ؛ ص۳۵)در حلقه گروهی از زنان مدینه به سوی مسجد حرکت و به ایراد خطبه فدک پرداختند.

,

خطبه ای که نه تنها مسائل مربوط به فدک را به خوبی بیان و حق اهل بیت علیهم السلام را در آن اثبات می کند بلکه مشتمل بر مضامین بلند اعتقادی است. بیان اصول اعتقادی با بیانی شیوا از توحید گرفته تا نبوت و معاد، اسرار احکام، مبارزات و سختی های پیامبر و علی علیهما السلام برای تثبیت دین خدا، فتنه های دشمنان و منافقان در تمام این زمان ها، تعیین جانشینی علی علیه السلام از طرف خدا در روز غدیر، رحلت پیامبر صلی الله علیه و عهد شکنی اصحاب، غصب خلافت و مخالفت حکم خدا در قرآن، غصب فدک و مخالفت با آیات صریح قرآن درباره ارث و ... از جمله مطالب این خطبه در نهایت اختصار و اوج استحکام و زیبایی است.» (تهرانی، ۱۳۹۳، ص ۱۰)

,

ایشان با حمد الهی و بیان اوضاع رقت بار مردم پیش از بعثت پیامبر صلی الله علیه آنان را به التزام به احکام الهی فرا می خوانند. سپس با لحنی عتاب آلود این چنین به ریشه یابی علت اصلی بی تفاوتی شان نسبت به ولی زمانشان می پردازند:

,

ظهور و بروز نفاق و همراهی مردم با آن پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه

, ظهور و بروز نفاق و همراهی مردم با آن پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه, ظهور و بروز نفاق و همراهی مردم با آن پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه,

حضرت می فرمایند: «حتى إذا اختار اللّه لنبیه دار أولیائه و محل أنبیائه، ظهرت حسکة النفاق و استهتک جلباب الدین و نطق‏ کاظم‏ الغاوین، و نبغ خامل الآفلین، و هذر فنیق المبطلین، یخطر فی عرصاتکم » یعنی با رحلت پیامبر دشمنی نفاق با شما ظاهر شد و لباس دین را کنار گذاشتیدو در نتیجه گمراهان ساکت جرات نطق پیدا کردند و یاران دین را خانه نشین کردند. فرصت طلبان نیز از فرصت استفاده کرده و  به معرکه آمدند. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۹۶)

,

اطاعت از شیطان

, اطاعت از شیطان, اطاعت از شیطان,

و أطلع الشیطان رأسه من مغرزه صارخا بکم، فوجدکم لدعائه مجیبین‏ : شیطان هم سرش را از مخفی گاه بیرون کشید و مردم را به سوی خود دعوت کرد. شما را دید که دعوت او را اجابت کردید. هنگامی که شیطان دید طرح های شما شیطانی است و در دلهایتان این می گذرد که مسیر امامت را منحرف کنید دریافت که شما جوابگوی او هستید. در حقیقت عمل سقیفه پاسخی بود به ندای شیطان و اجرای طرح های شیطانی. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۹۷)

,

حب مقام و ریاست

, حب مقام و ریاست, حب مقام و ریاست,

می فرماید: و للعزه فیه ملاحظین. برای اینکه شما برای رسیدن به پست و مقام دنیوی به او نگاه می کنید . تا پیامبر زنده بود معیار مسئولیت ها تقوا بود اما پس از وفات وی به فکر مناصب و مقامات افتاده اید. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۹۸)

,

توخالی و صرفا دنباله رو

, توخالی و صرفا دنباله رو, توخالی و صرفا دنباله رو,

و استنهضکم فوجدکم خفافا : آن گاه شیطان از شما خواست برخیزید و دریافت کرد شما آدم های سبکی هستید یعنی از آدم هایی هستید که از نظر تفکر و تعقل تو خالی و بی شخصیت هستید که اسیر شهوت و غضبید... شیاطین برای اینکه کسی را به دنبال خود بکشند اول توخالی اش می کنند. .. انسان تا تفکر و تعقل دارد ، همان قدرتی که تشکیل دهنده شخصیت انسانی اوست شیطان و شیطان صفتان نمی توانند بر او مسلط شوند. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۹۹)

,

دشمنی و غضب در برابر حق

, دشمنی و غضب در برابر حق, دشمنی و غضب در برابر حق,

و أحمشکم فألفاکم غضابا : شما را تحریک کرد و دید غضبناک شدید. فهمید که حالا دیگر مطیع او هستید و می تواند هر جنایت و خیانتی را به شما تحمیل کند. شیطان دانست شما در دل با علی علیه السلام دشمنی داشته و قصد انتقام دارید ... لذا شما را در چنین جایگاهی قرار داد و تحریکتان کرد.

,

حد نشناسی و تجاوز به حریم الهی

, حد نشناسی و تجاوز به حریم الهی, حد نشناسی و تجاوز به حریم الهی,

فوسمتم غیر إبلکم، و وردتم غیر شربکم‏ : به امری متعرض شدید که اصلا ارتباطی به شما نداشت . حضرت می خواهد بگوید امر تعیین خلیفه مسلمین کاری در شأن شما نبود. رسالت و امامت امری الهی است و نصب الهی لازم دارد . به شما ربطی نداشت که بروید و خلیفه تعیین کنید. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۱۰۰)

,

روگرداندن از قرآن

, روگرداندن از قرآن, روگرداندن از قرآن,

نبذتموه وراء ظهورکم : به جای این که قرآن را راهنمای خود قرار دهید در مسائل رهبری و امامت که از اهم مسائل است به قرآن توجه نکردید و آن را به پشت سر انداختید. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۱۰۵)

,

راحت طلبی زمینه سکوت و بی تفاوتی خواص جامعه در برابر فریاد عدالت خواهی!

, راحت طلبی زمینه سکوت و بی تفاوتی خواص جامعه در برابر فریاد عدالت خواهی!, راحت طلبی زمینه سکوت و بی تفاوتی خواص جامعه در برابر فریاد عدالت خواهی!,

حضرت پس از بیان جملاتی در نکوهش بی تفاوتی انصار که سابقه همراهی با پیامبر را داشته اند در برابر اقدام عده ی قلیلی از ایشان در غصب خلافت دلیل اصلی این بی تفاوتی را چنین بیان می فرماید:«ألا لا أرى و اللّه إلا أن أخلدتم الى الخفض و رکنتم الى الدعة ...» یعنی شما را می بینم که در راحت طلبی و خوش گذرانی فرو رفته اید ... حضرت در اینجا به آن مساله اصلی که باعث عقب نشینی این گروه شده اشاره می کند . یعنی شما جنگاوران مسیر را عوض و رو به راحت طلبی آورده اید. جاذبه های دنیایی جذبتان کرده و از فداکاری در راه حق دست برداشته اید... پس راحت طلبی و خوش گذرانی شما زمینه ساز این خیانت شد. شما دیدید که پای اقامه حق ایستادن رنج کشیدن و مکافات دارد تصمیم گرفتید خود را از این تنگنا نجات داده و به راحت طلبی خودتان برسید. (تهرانی ، ۱۳۹۳ ، ص ۱۴۵)

,

دفاع از حریم ولایت و نکوهش سستی مردم در دفاع از دین در بستر شهادت

, دفاع از حریم ولایت و نکوهش سستی مردم در دفاع از دین در بستر شهادت, دفاع از حریم ولایت و نکوهش سستی مردم در دفاع از دین در بستر شهادت,

فاطمه زهرا علیها السلام هنگامى که در بستر مرگ افتاده بود، به عده ه‏اى از زن ‏هاى مهاجرین و انصار، که به عیادتش آمده بودند فرمود: واى به حالشان! چگونه خلافت را جابجا کردند، و آن را از بنیان استوار کوه هاى ثابت خاندان رسالت، بر گردانیده و دور ساختند، و از پایه ‏هاى استوار نبوّت و منزلگاه وحى و جبرئیل امین جدا کردند، و آن کس (علىّ علیه السّلام) را که در امر دنیا و دین ماهر و متخصّص بود کنار زدند و از حقّش محروم نمودند؟! آگاه باشید این کار زیانى است آشکار! این چه انتقامى بود که از ابو الحسن کشیدند و با این کیفر خونب هاى خون هاى مشرکین را که به دست او ریخته شده بود، پرداختند؟! به خدا سوگند (علىّ را) دستخوش انتقام و کینه‏ توزى نساختند، مگر از ترس شمشیر برّانش که صاعقه‏ وار بر فرق دشمنان خدا کوبیده بود، و (نیز از ترس) گام هاى استوار و پولادینش که با وجود مشاهده سختى‏ ها در چند قدمى خود، میدان نبرد را می لرزانید، و با حمله‏ هاى صف شکن خویش طومار حیات دشمن را در هم مى‏پیچید، و (از ترس) شدّت خشم و ستیزش که براى اجراى قانون حقّ و عدالت، پلنگ آسا، از هیچ چیز نمى ‏هراسید و آنقدر پایدارى مى ‏کرد تا رضاى خدا را بدست آورد. بخدا سوگند اگر دست باز مى‏ داشتند و زمام خلافت را که پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله به دست او نهاده بود از وى بازپس نمى ‏گرفتند، و در اختیارش باقى‏ مى‏ گذاشتند، کاروان (ره گم کرده) بشریّت را با کمال آرامش با سیرى ملایم به سوى سعادت و حقّ رهبرى مى ‏نمود.» (ابن بابویه، ۱۳۷۷ش ، ج۲ ، ص ۳۳۱)

,

یادداشت از محمد مهدی صابری طلبه خارجی جامعه المصطفی العالمیه شهرستان آشتیان

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه