اخبار داغ

رسانه های ملی روی کانال اشرافی گری/رسانه ملی باید اصلاح شود

رسانه های ملی روی کانال اشرافی گری/رسانه ملی باید اصلاح شود
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه رسانه ملی، در قالب سریال ها ، پیام های بازرگانی و غیره به سمت ترویج اشرافی گری حرکت می کند گفت: برای تحقق این موضوع در وهله اول باید رسانه ملی ما اصلاح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام اکرمی در گفتگو با خبرنگار قومس در بعد اشرافی گرای و مصرف گرای درجامعه اظهارکرد: اشرافی گری یعنی اینکه شخص خود را در طبقه و یا موقعیتی برتر از دیگران ببیند و این امر را نه تنها در مقام نظر بلکه در مقام عمل نیز پیاده نماید .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار قومس,

وی افزود:  گاهی اوقات  اشرافی گری و خود برتر بینی تنها درمقام نظر است اما گاهی اوقات در عمل نیز این رفتار را انجام می دهیم ، به گونه ای که زندگی ما با دیگران متفاوت می شود.

,

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در این بین  می توان به ریخت و پاش های بی مورد، دخل و خرج هایی که بیش از نیاز معمولی انسان, زرق و برق های موجود در زندگی اعم از مسکن، پوشش و یا مصرف اشاره کرد که همه اینها از نظر اسلام مذموم بوده و به عنوان شهوت معرفی می شود .

,

وی بیان کرد:هر چه بعد معرفتی، شناخت و آگاهی انسان در کنار بعد منفعتی افزایش یابد، بعد اشرافیت در شخص ضعیف می شود.

,

حجت الاسلام اکرمی با اشاره به فرموده  پیامبر گرامی اسلام ابراز کرد: فقر افتخار من است  عنوان کرد: پیغمبر خدا افتخار می کند که با فقر زندگی می کند اما همین پیامبر برای دیگران این فقر را نمی خواهد چرا که هر شخص ظرفیتی دارد و  ممکن است شخص به علت فقر از تعادل خارج شود.

,

وی اضافه کرد:  به عنوان مثال از جمله پیامبران مطرح سلیمان نبی هستند که با داشتن بالاترین امکانات در سبک زندگی شخصی خود چه از لحاظ پوشش و مسکن و ... بسیار ساده زندگی می کردند .

,

این استاد حوزه یادآور شد:  این سیره انبیاست و از جمله صفاتی است که در کسانی که با انبیا محشور هستند  و  با قشر پایین جامعه همراهی می کنند، دیده می شود.

,

وی تصریح کرد: امیر المومنین (ع) نیز می فرمایند آیا من افتخار کنم که به من بگویند امیرالمومنین در جایی که فلان شخصی در فلان جا گرسنه می خوابد.

,

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه  بحث اشرافی گری وقتی است که شخص از بعد معرفتی و معنوی فاصله بگیرد عنوان کرد:  وقتی این اتفاق افتاد دلبستگی به دنیا بالا رفته و زرق و برق دنیا در چشمان فرو افزایش می یابد و حتی ممکن است این امور را توجیه کند.

,

وی با اشاره به اینکه کسی که به سمت اشرافی گری می رود، در حوزه معرفتی و تقوایی ضعیف می شود گفت:  شاید برخورداری از دنیا نسبت به همه افراد تاثیر گذاری یکسانی نداشته باشد.

,

وی افزود:  سلیمان نبی برخوردار از دنیا نبود، یعنی دنیا در اختیارش بود اما به آن علاقه نداشت، اما به طور مثال در فضای صدر اسلام هستند کسانی که بعد از رحلت پیامبر مسلمانان از مواهب دنیوی برخوردار می شوند و این امر بر فرهنگ و سطح جامعه اثر گذاشته است.

,

استاد حوزه و دانشگاه گفت:  افرادی که در زمان پیامبر، اهل انفاق و مباحث دیگر بودند بعد از رحلت پیامبر بر سر غنائم و اموال جدال می کنند و یا در بحث حاکمیت به دنبال سهم خواهی هستند.
 وی با اشاره به اینکه اشرافی گری باعث ترس انسان از مرگ می شود  اذعان کرد: مرگ باعث جدائی این افراد از تعلقاتشان است و این موضوع  آنها را از به خطر افتادن منافع و کسب بیشتر ثروت می ترساند.

,
,

وی با بیان اینکه  در مبحث عاشورا نیز عوامل متعددی دخیل بود اظهار کرد:  از جمله اینکه بسیاری  از افراد پول گرفته بودند  و برخی نیز در اثر اشرافیت و کسب اموال نامشروع در برابر امام ایستادند.

,

حجت الاسلام اکرمی اضافه کرد:  امام (ع) فرمودند این اموال باعث بسته شدن گوش های این افراد شده است  و  دلیل عمده این واقعه کینه و عدواتی بود که آن افراد از امیرالمومنین(ع) و این خاندان بر دل داشتند و در کربلا این امر را تلافی کردند.

,

 وی با اشاره به اینکه کشور ما در انقلاب اسلامی استقلال خود را حفظ کرده ، تولید افزایش یافت  و مصرف کم شده بود گفت: متاسفانه این فرهنگ تنها در صدر انقلاب و زمان جنگ برقرار بود.

,

استادحوزه و دانشگاه با بیان اینکه پس از پایان جنگ که کشور به سمت بازسازی رفت شعار مصرف گرائی و اشرافیت نیز شروع شد عنوان کرد: در این میان، میز کار مسئولین دولتی از بالا تا پایین عوض شد  و سیستم ادارات نیز تغییر کرد.

,

وی افزود:  حتی در جامعه نیز نوع زندگی مردم تغیر کرده  و دیگر آن ساده زیستی در  زندگی مردم به وجود ندارد و ترویج مصرف گرایی که بر خلاف نظر اسلام است از طریق صدا و سیما دنبال شده و بخش عمده ای از درآمد های این سازمان نیز از این راه  تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه ما نه تنها به سمت نفی اشرافی گری نبوده بلکه بر خلاف این شعار هم حرکت می کند  ابراز کرد: باید در سایه اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند از لوازم آن نفی اشرافی گری و مصرف گرائی در جامعه می باشد مسیر جامعه را تغییر داد زیرا اقتصاد مقاومتی با مصرف گرائی و  اشرافی گری سازگاری ندارد.

,
,

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه متاسفانه رسانه ملی، در قالب سریال ها ,پیام های بازرگانی و غیره به سمت ترویج اشرافی گری حرکت می کند گفت: برای تحقق این موضوع در وهله اول باید رسانه ملی ما  اصلاح شود.

,

وی با اشاره به اینکه گرایش به ماهواره و نگاه به بیرون نه تنها در تغییر فرهنگ ما در بحث اشرافی گری و مصرف گرائی موثر است بلکه در آلودگی فرهنگی ما نیز نقش مهمی دارد  اظهار کرد: در جامعه ما 90 درصد رسانه های دیداری و شنیداری داخل، بر مردم اثر گذار هستند  منتها  نهایت بیشترین تاثیر در این زمینه را رسانه ملی برعهده دارد .

,

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ان امر،  عامل مهمی در تعییر فرهنگ جامعه به شمار می رود  چرا که اگر ما صدها برنامه و همایش و غیره برگزار کنیم کافی است که رسانه ملی با یک برنامه اثر آن را از بین ببرد.

,

وی در پایان تصریح کرد: نمی شود به طور قطع این سخن را عنوان کردزیرا هنوز بسیاری از مسئولین از مسیر ساده زیستی و مردم داری خارج نشده اند  مثل دولت نهم و دهم که شعار بر ساده زیستی، مردم داری، نفی اشرافیت، عدالت محوری، نفی زیاده خواهی و رانت خواری است .

,

وی عنوان کرد: اگرچه از اواخر دولت دهم این شعار ها کمرنگ شده و در دولت فعلی نیزاین شعار ها نفی شده و حتی بدون دلیل شرعی  و توجیه قانونی گاهی اوقات زیر سوال برده و یا تعابیر زشتی چون پوپولیستی و.. را درباره عدالت محوری به کار می برند که این موضوع نشان می دهد آنها توجهی به مردم، به نزدیک شدن ، همنوا و هم نشین شدن با انان را ندارند وگرنه  این چنین حرف هائی را نمی زدند.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه