اخبار داغ

در گفت‌وگو با اشپیگل:

وزیرخارجه عربستان: ترامپ دیوانه نیست... عمل‌گراست

وزیرخارجه عربستان: ترامپ دیوانه نیست... عمل‌گراست
وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا حمایت و ابراز امیدواری کرد که روابط کشورش با آمریکا افزایش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، سخنرانان کم‌و بیش از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کردند، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی به تمجید از وی پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خبرنگار نشریه آلمانی «اشپیگل» از وی درباره دیدگاهش در مورد آینده امنیتی جهان با حضور ترامپ پرسید. الجبیر در پاسخ گفت: «من ترسی ندارم. بلکه بر عکس ما بسیار خوشبین هستیم و امیدواریم که همکاری بیشتری از آنچه تاکنون داشته‌ایم، داشته باشیم. ترامپ مردی عملگراست وی فردی دیوانه یا ایدئولوژیست نیست.»

,

وی افزود: «به کابینه‌ای که تشکیل داده اعم از وزیر خارجه و رئیس سازمان سیا توجه کنید همه افراد با تجربه هستند. ترامپ شخصا این موضوع را روشن کرده که آمریکا تحت راهبری وی نقشی قدرتمند در جهان ایفا خواهد کرد. وی می خواهد با داعش مبارزه کند و ایران را هر چه بیشتر تحت کنترل درآورد و اینها همه مواردی هستند که مورد توجه ما هم هستند.»

,

این سیاستمدار سعودی در ادامه درباره امکان جنگ‌افروزی ترامپ هم گفت: «دوران رونالد ریگان را در سال 1980 به یاد بیاورید همه جهان از جمله اروپا نگران بودند که جنگ اتمی رخ دهد. اما چه شد؟ ریگان از گسترش اتحاد جماهیر شوروی جلوگیری کرد و تعامل با جهان را بیشتر کرد و سرانجام هم توافقی در زمینه کنترل تسلیحات در جهان با مسکو به امضا رساند. صحبت‌های غم‌انگیز و دروغی درباره وی زده شد و مشابه همین قضیه درباره ترامپ رخ می‌دهد.»

,

 الجبیر به فرمان‌های ترامپ علیه مسلمانان و محدودیت سفر به آمریکا اینطور واکنش نشان داد: «محدودیت سفر مربوط به اتباع عربستان سعودی نمی‌شود و این موارد محدود به زمانی خاص هستند. عربستان به آمریکا در زمینه اینکه ورود افراد به کشورش را کنترل کند، احترام می‌گذارد».

,

اشپیگل گفت که این اقدامات تعصبی آشکار تعبیر می‌شود چرا که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود سخنان نژادپرستانه‌ای را علیه مسلمانان گفته است.

,

وزیر سعودی در پاسخ گفت: «رئیس‌جمهور نگفت که محدودیت سفر علیه مسلمانان ایجاد می‌کند بلکه این اقدام را علیه کشورهایی که کنترل خوبی بر آنها وجود ندارد، اعمال می‌شود مسلما ما هم نگرانیم که اسلام به طور کلی به عنوان عامل ترور در جهان معرفی شود.اسلام دینی توام با صلح است البته ابعاد تیره‌ای هم هستند که می توانند برای خشونت مورد استفاده قرار گیرند به همین دلیل نباید این موضوع به صورت کلی محکوم شود.»

,

وی افزود: «من فکر نمی‌کنم که ترامپ بخواهد کشورهای اسلامی را مجازات کند نمونه آن این است که کشورهایی مانند لیبی و سومالی (که در فهرست 7 کشور هستند) دولت ندارند به همین دلیل آمریکا هم به اتباع آنان برای ورود به آمریکا اعتماد نمی‌کند.ایران هم بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و به همین دلایل می‌توان فهمید که چرا آمریکا می‌خواهد مرزهای خود را کنترل کند.»

,

خبرنگار اشپیگل از الجبیر پرسید که گویا زمانی که ترامپ علیه ایران موضع‌گیری می‌کند، شما استقبال می‌کنید؟ الجبیر مدعی شد که ایران در زمان ترامپ متوجه می‌شود که هر اقدامی بهایی دارد و ایران باید به قوانین جهانی توجه داشته باشد و اگر ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند در این صورت باید با او رفتاری عادی داشت.

,

الجبیر همچنین «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را هم مسئول کشته شدن 600 هزار نفر دانست و مدعی شد که با وجود پیشروی‌های ارتش سوریه، اسد قوی‌تر نشده است چرا که نیروهای غیر سوری یعنی ایران و حزب‌الله در کنار وی می‌جنگند. وی وابسته به ایران و روسیه است.

,

این نشریه آلمانی به الجبیر گفت که عربستان هم در کشور همسایه خود یمن مداخله کرده است و چه زمانی می‌خواهد به این حمام‌خون پایان دهد؟ وزیر خارجه عربستان در پاسخ گفت: «ما به دنبال این جنگ نبودیم و آن را آغاز نکردیم ما به یمنی‌ها کمک کردیم که روند انتقال سیاسی را سازماندهی کنند اما حوثی‌ها که اقلیتی مورد حمایت ایران هستند، پیشروی به سمت پایتخت را آغاز کردند. ما به درخواست کمک دولتی قانونی واکنش نشان دادیم.»

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه