اخبار داغ

دامداری و کشاورزی روح زندگی روستائی؛

دامداران در دام مشکلات اقتصادی / روستائیانی که مصرف کننده می‌شوند

دامداران در دام مشکلات اقتصادی / روستائیانی که مصرف کننده می‌شوند
شهرستان فراهان از بزرگترین تولید کنندگان گوشت در استان و کشور است، توسعه صنعت در این بخش بسیاری از مشکلات اشتغال را که امروز دغدغه مسئولان نظام و مردم است، رفع می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ شهرستان فراهان دارای استعدادهای بالقوه ای در زمینه توسعه بخش‌ کشاورزی و دامداری دارد؛ حمایت جدی مسئولان در این بخش ها در ارتقای سطح تولید و درآمد مردم منطقه نقش بسزایی دارد چراکه کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم این منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

با وجود اینکه فرایند تولید در دامداری‌ها به‌تدریج به سمت صنعتی‌شدن پیش می‌رود، اما هنوز هم بیش از ۷۰ درصد شیر و گوشت مورد نیاز کشور را دامداری‌های سنتی و روستایی تأمین می‌کنند و سهم دامداری‌های صنعتی کمتر از ۳۰ درصد است.

,

شهرستان فراهان از بزرگترین تولیدکنندگان گوشت در استان و کشور است. تعداد دام های سنگین در این شهرستان ۱۳۰۰۰ راس و دام سبک ۴۴۰۰۰ راس است.

,

توسعه صنعت بویژه در بخش دامپروری بسیاری از مشکلات اشتغال را که دغدغه مسئولان و مردم است را رفع می کند؛ توسعه صنایع تبدیلی یکی از ضرورتهای منطقه و از کمبودهایی است که در زنجیره تولید احساس می شود و در صورت ترغیب متقاضیان، گام مهمی در توسعه پایدار و اشتغال منطقه برداشته خواهد شد.

,

سعید اسفینی یکی از اهالی روستایی شهرستان فراهان که از راه دامپروری امرار معاش می‌کند در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: در سال‌های اخیر به دلیل  کم آبی و خشکسالی‌های و همچنین شیوع بیماری‌های دامی، صنعت دام هم به مانند کشاورزی در روستای «اسفین» به مانند بیشتر مناطق دیگر روبه زوال است و بسیاری از جوانان روستا برای امرار معاش به شهرها مهاجرت کرده اند.

, فراهان خبر, فراهان خبر,  برای امرار معاش به شهرها مهاجرت کرده اند.,

, ,

وی افزود: در گذشته یک گاو شیری زندگی یک خانواده‌ی ۵ نفره را تامین می کرد اما این روزها با وجود مشکلات نگهداری گاو شیری ه مقرون به صرفه نیست.

,

دامدار فراهانی با بیان اینکه از دو سال گذشته با توجه به مشکلات نگهداری گاو شیری، در عرصه پرواربندی گوساله فعالیت دارد، گفت: دامداری بخشی از زندگی روستائیان است. معتقدم که روستا باید محل تولید باشد نه مصرف، امروز متاسفانه بسیاری از روستائیان به عنوان یکی از اقشار مصرف کننده جامعه شده اند، خشکسالی، بالا رفتن هزینه های تولید، نبود بازار عرضه تولیدات به این مشکلات دامن زده است.

, معتقدم که روستا باید محل تولید باشد نه مصرف، امروز متاسفانه بسیاری از روستائیان به عنوان یکی از اقشار مصرف کننده جامعه شده اند، خشکسالی، بالا رفتن هزینه های تولید، نبود بازار عرضه تولیدات به این مشکلات دامن زده است.,

, ,


وی بیان کرد: امروزه بیشتر جوان به دنبال کار پشت میزی هستند و سَمت مشاغل پرزحمت نمی روند، درست است که مشکلات در صنعت دام و کشاورزی وجود دارد اما جوانان امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی می تواند در این بخش ها از پدران خود موفق‌تر باشند و راح‌تر بر مشکلات غلبه کنند.

,
,

اسفینی با اشاره به ضرورت حمایت مسئولان از کشاورزی و دامداری ادامه داد: کشاورزی و دامداری شغل اصلی روستائیان فراهان است و حمایت مسئولان سبب ترغیب و تشویق جوانان روستا برای تولید در بخش کشاورزی و دامداری می شود.

,

دامدار فراهانی با اشاره به مشکلات بخش دامداری گفت: عدم توجه برخی از دلالان و دامداران به هشدارهای شبکه دامپزشکی سبب شیوع بیمارهای دامی در منطقه می شود و ضرر و خسارت این بی توجهی متوجه دامداران شهرستان می شود.

,

وی افزود: در زمان شیوع بیماریهای دامی به رغم هشدارهای شبکه دامپزشکی نسبت به خرید و فروش دام اما متاسفانه این هشدارها جدی گرفته نمی‌شود و برخی از دلالان به دنبال منفعت خود، دامداران را زمین‌گیر می کنند.

,

اسفینی خاطرنشان کرد: دامداران کشور بارها مشکلات خود را از جمله تب برفکی، عدم پرداخت یارانه شیر، واردات بی‌رویه شیر خشک و دام خارجی، استفاده کارخانه‌ها از شیر خشک و عدم توزیع مناسب واکسن به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون وعده‌ها عملی نشده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه