اخبار داغ

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور:

کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست/ پرهیز از ایجاد جنگ زرگیری بین ارگانیک و تراریخته

کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست/ پرهیز از ایجاد جنگ زرگیری بین ارگانیک و تراریخته
رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با تاکید بر اینکه کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست گفت: غذاهای ناشی از موجودات تراریخته که امروز در بازارهای جهانی یافت می شود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنسل شاهوار شاهرود بهزاد قره یاضی رییس انجمن ایمنی زیستی و رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش سم، ارگانیک، تراریخته که از سوی پارک علم و فناوری استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص دستیابی به فناوری های نوین گفت: امروز به هر فناوری که در کشور بخواهیم دست پیدا کنیم عده ای مخالفت می کنند، همانطور که در سال 58 نیز عده ای در روزنامه جمهوری اسلامی نوشتند نیروگاه های هسته ای خیانت آشکار به خلق ما است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود,

تجارت غذایی ایران منفی است

, تجارت غذایی ایران منفی است,

وی با بیان اینکه تجارت غذایی ایران منفی است اظهار کرد: تنها ورود سالانه 18 میلیارد دلار غذای آماده مصرف به کشور، وارداتی بودن بیش از 90 درصد از روغن نباتی و بیش از 85 درصد علوفه و خوراک دام کشور، وارداتی بودن بیش از 55درصد کالری مصرفی کشور و واردات 5 میلیارد دلار محصولات غذایی تراریخته طی ده سال گذشته نگاهی کوتاه به وضعیت تامین امنیت غذایی در ایران است.

,

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با بیان اینکه در بخش کشاورزی در کنترل آفات گرفتار مانده ایم و متاسفانه آفات بخشی از درآمد ما را بسته است افزود: سرانه مصرف سموم شیمیایی کشاورزی هر فرد در دنیا عددی بین 70 تا 80 گرم است اما در ایران مصرف سموم شیمیایی کل کشور 27 هزار تن و سرانه هر فرد در مصرف سم های کشاورزی 400 گرم است که این سرانه در بابل به هزار و 254 گرم رسیده یعنی سرانه مصرف سم های کشاورزی توسط هر فرد بیش از یک کیلوگرم است.

,

کشت محصولات تراریخته تمام دنیا را فرا گرفته است

, کشت محصولات تراریخته تمام دنیا را فرا گرفته است,

قره یاضی با بیان اینکه در حال حاضر کشت محصولات تراریخته تمام دنیا را فرا گرفته است بیان کرد: از سال 1996 تا کنون 180 میلیون هکتار زیر کشت محصولات تراریخته رفته است این در حالی است که تنها زمین های کشاورزی ایران 14 میلیون هکتار است.

,

وی یادآور شد: 82 درصد از سطح زیر کشت سویای جهان، 68 درصد از از سطح زیر کشت پنبه و نیمی از سطح زیر کشت ذرت های جهان ترا ریخته است.

,

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 88 درصد از مبارزه با آفات به کرم ساقه خوار مزارع برنج است گفت: برای مبارزه با این آفات از سم گرانول و دیازونول در آب استفاده می شود و بانوانی که در مزارع کار می کنند بخش زیادی از ساعات روزهای متمادی را در آب بوده و در معرض این سموم قرار دارند.

,

قریاضی با بیان اینکه 25 سال گذشته در اوایل دهه هفتاد بذر برنج ترا ریخته در کشور به همت محققان ایرانی آماده شد اما کشت آن ده سال طول کشید بیان کرد: در سال 83 با حضور معاون اول وقت رییس جمهوری نخستین برداشت برنج بدون سم و تراریخته که توسط کشاورزان ایرانی کشت شده بود انجام شد و در همان سال به هدف متعالی رهبری در خصوص اول شدن در منطقه دست یافتیم اما متاسفانه عده ای در طول مسیر با سنگ اندازی مانع ادامه راه شدند.

,

وی با بیان اینکه برنج معمولی هیچ خاصیتی ندارد افزود: برنج ترا ریخته که در داخل کشور تولید می شود دارای ویتامین Aاست و به همین ترتیب می توان در بذر برنج روی، آهن و حتی آلبومین که بیشترین پروتئین موجود در خون است را اضافه کرد.

, A,

سالانه 60 هزار تن پنبه به داخل کشور وارد می شود

, سالانه 60 هزار تن پنبه به داخل کشور وارد می شود,

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور یاد آور شد: ما آلبومین مورد نیاز خود را از آلمان به داخل کشور وارد می کنیم در حالیکه چین برنج ترا ریخته حاوی آلبومین را با قیمت بالایی به دیگر کشورها صادر می کند و ما این فناوری ها را از کشاورزان کشور خود دریغ کرده ایم.

,

قره یاضی با اشاره به وارادات سالانه 60 هزار تن پنبه به داخل کشور بیان کرد: در مزارع پنبه استان گلستان پس از 14 بار سم پاشی تنها دو تن پنبه از هر هکتار برداشت می شود در صورتی که با کشت پنبه ترا ریخته بدون استفاده از سموم شیمیایی برداشت به 5 تن در هر هکتار افزایش یافته و نه تنها می توان از واردات پنبه به کشور بی نیاز شد بلکه حتی می توان محصول پنبه ایران را نیز به دیگر کشورها صادر کرد.

,

تاثیر مثبت ترا ریخته ها بر سلامت انسان

, تاثیر مثبت ترا ریخته ها بر سلامت انسان,

وی با اشاره به تاثیر مثبت ترا ریخته ها بر سلامت انسان اعلام کرد: کاهش مصرف سموم، استفاده از علف کش های کم زیان تر، بقایای سموم کمتر، تولید مواد با ارزش پزشکی سالم تر و کم خطر تر و آلودگی کمتر هوا از تاثیرات مثبت تراریخته ها بر سلامت انسان است.

,

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده و با بررسی 147 مقاله علمی معتبر از 20 سال گذشته که کشت محصولات اصلاح شده ژنیتکی آغاز شده است، فن آوری محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک استفاده از مصرف سموم شیمیایی کشاورزی را 37 درصد کاهش داده است و هم چنین میزان محصول 22 درصد افزایش یافته و افزایش سود کشاورزان نیز 68 درصد بوده است.

,

قره یاضی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است تا کنون حساسیت زایی ناشی از مصرف محصولات تراریخته مشاهده نشده است گفت: غذاهای ناشی از موجودات تراریخته که امروز در بازارهای جهانی یافت می شود مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارند.  

,

محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان ندارد

, محصولات تراریخته خطری برای سلامتی انسان ندارد,

وی اضافه کرد: بررسی و جمع بندی 1783 مقاله علمی معتبر که به بررسی اثرات غذاهای تراریخته بر سلامت انسان و محیط زیست پرداخته بودند نشان می دهد که غذاهای اصلاح شده ژنتیکی از گسترده ترین موضوعاتی است که تا کنون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و تا کنون هیچ مدرک معتبری که نشان دهنده تهدید محصولات تراریخته بر محیط زیست و سلامت باشد یافت نشده است.

,

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه عده ای شعار بازگشت به طبیعت و استفاده از محصولات طبیعی را مطرح می کنند افزود: بسیاری از محصولات مانند هویج، ذرت و موز به شکل طبیعی قابل استفاده نیست و امروز هیچ غذایی را نمی توان پیدا کرد که کاملا طبیعی باشد.

,

محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است

, محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است,

قره یاضی با اشاره به ملاحظات ابراز شده و برخی شواهد اثبات شده در مورد زیان های محصولات ارگانیک بیان کرد: آلودگی به به سموم گیاهی طبیعی تولید شده توسط گیاهان، بقایای سموم بیولوژیک مورد استفاده در کشت ارگانیک، آلودگی به کرم های انگلی، کاهش تنوع زیستی، کاهش ضریب امنیت غذایی، آلودگی به مایکوتوکسین ها از جمله آفلا توکسین های سرطانزا و آلودگی به میکروارگانیزم های بیماریزا را از جمله خطرات احتمالی استقاده از محصولات ارگانیک عنوان کرد.

,

وی اضافه کرد: محصولات ارگانیک با محیط زیست سازگار است اما هر چه که با محیط زیست سازگار است الزاما برای انسان مفید نیست و مقام معظم رهبری نیز با درایت و هوشمندی کامل کشت مجصولات ارگانیک را ذیل سیاست های کلی محیط زیست ابلاغ کرده اند.

,

کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست

, کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست,

رییس انجمن ایمنی زیستی کشور با تاکید بر اینکه کشاورزی ارگانیک قادر به تولید غذای کافی برای جمعیت کنونی کشور نیست افزود: برداشت محصول در روش کشت ارگانیک بازده پایینی دارد و میزان برداشت محصول در مزارع ارگانیک به طور میانگین بین 20 تا 25 درصد کمتر از برداشت محصول در مزارع غیر ارگانیک است.

,

قره یاضی با اشاره بر افزایش آب و مصرف زمین در کشت محصولات ارگانیک اذعان کرد: مستندات فراوانی در مورد حضور بقایای سموم بیولوژیک، آفلاتوکسین فراوان و انگل های روده ای در محصولات ارگانیک ارائه شده است.

,

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک باید با رعایت اصول تولید شده و در صورت بررسی سلامت به بازار عرضه شوند بیان کرد: ایران دارای پتانسیل خوبی در باغبانی برای تولید محصولات ارگانیک و صادرات آن است و باید از این فرصت استفاده شود.

,

رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نباید جنگ بین استفاده از محصول تراریخته و ارگانیک را به راه انداخت بلکه استفاده از هر کدام این محصولات در جای خود خوب است خاطر نشان کرد: همه فناوری ها را با رعایت ملاحظات ایمنی باید مورد استفاده قرار داد و از ایجاد جنگ زرگیری بین ارگانیک، تراریخته و سم پرهیز کرد.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه