اخبار داغ

گزارشی از مشکلات اقتصادی مهدیشهر؛

شرکت های بازاریابی شبکه ای ضربه ای بر اقتصاد شهری

شرکت های بازاریابی شبکه ای ضربه ای بر اقتصاد شهری
فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای علاوه بر اینکه ابهام دارد، هیچ نظارتی بر نحوه فعالیتشان وجود ندارد و موجب ضربه زدن به رونق اقتصادی بازاریان و اصناف در شهرهای کوچک می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا،  شرکت های بازاریابی شبکه ای با شکل گیری خود سعی در گسترش فعالیت های خود در سرتاسر کشور دارند و با وعده پولدار شدن ، جوانان را جذب می کنند. از این رو در بسیاری از نقاط توانستند شعبه دایر کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

نحوه فعالیت این شرکت ها به گونه ای است که فعالیت شرکت های هرمی را به ذهن متبادر می کند و از این رو ابهاماتی در فعالیت این شرکت ها وجود دارد.

,

این شرکت های بازاریابی شبکه ای که از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز گرفته اند حدود 22 شرکت در کشور می باشد.

,

در شهرستان مهدیشهر نیز برخی از این شرکت ها نماینده دارند و شرکت های بادران، بیز و پنبه ریز سه شرکتی هستند که هر چند در مهدیشهر شعبه ندارند ولی نماینده جذب کرده اند که به تبلیغات محصولات این شرکت ها در این شهر می پردازند. حتی دفتر یکی از این شرکت ها نیز در مهدیشهر دایر شده که با بررسی در فهرست شعبات این شرکت در سامانه ای که وزارت صنعت و معدن معرفی کرده و دارای مجوز هستند، شعبه ای در مهدیشهر از این شرکت یافت نشد و  فعالیت دفتر مهدیشهر ظاهرا باید بدون مجوز و غیر قانونی باشد.

,

اینکه شعبات این شرکت ها در شهرستان ها چگونه فعالیت دارند و آیا دستگاهی بر عملکردشان نظارت دارد یا نه؟ سوالی است که ازرئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهدیشهر جویا شدیم.

,

برون در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار نیزوا، گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت هیچ دخالتی در فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در شهرستان ها نداشته و نظارت مستقیمی بر نحوه فعالیت این شرکت ها ندارد.

,

وی تصریح کرد: اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان تنها می تواند شکایات مردمی از این شرکت ها را پیگیری و به مراجع ذی ربط گزارش دهد که البته تاکنون شکایاتی از فعالیت این شرکت ها در مهدیشهر نداشته ایم.

,

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت افزود: مردم می توانند در خصوص نحوه فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای، فهرست شعب و نام محصول مورد تایید و سایر مقررات ناظر بر آن را از طریق وبگاه  www.networkmarketing.mimt.gov.irمورد بررسی قرار دهند.

,

رئیس اتاق اصناف شهرستان مهدیشهر نیز در خصوص فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به خبرنگار نیزوا، گفت: در قانون نظام صنفی فروشگاه های مجازی داریم که اینها در کلان شهرها مجوزی را به عنوان فروشگاه مجازی می گیرند و سپس شروع به فعالیت کردن می کنند.

,

ذوالفقار جباری با بیان اینکه ضربه این فعالیت را اصناف می خورند، افزود: عده ای نشسته اند و راحت مجازی خرید و فروش می کنند و سودش را می برند و فعالیت این شرکت ها در شهرهای کوچک به اصناف ضربه می زند و فروش آنها پایین می آید.

,

وی تصریح کرد: البته مصرف کننده نیز ضربه می خورد چرا که هر چند این شرکت ها قانونی شده ولی اگر کالاهای غیر استاندار و قاچاق نیز داشته باشند کسی نیست به آن صورت بر این شرکت ها نظارت کند. 

,

مجزا از اینکه مسئولین چه نظری در خصوص فعالیت شرکت های بازاریابی  شبکه ای دارند، نوع  کسب درآمد در قبال بازاریابی این شرکت ها از بعد شرعی نیز مهم است.

,

حال بماند اینکه این شرکت ها از وزارت خانه مجوز دریافت کرده و دارند فعالیت می کنند اما نظر مراجع عظام تقلید در خصوص شرکت های بازاریابی شبکه ای چیز دیگریست و فعالیت چنین شرکت هایی را تایید نمی کنند که به بررسی فتوای برخی از مراجع می پردازیم.

,

طبق رفتوای حضرت آیت الله خامنه ای، چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد.

,

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در خصوص این شرکت ها می فرماید: اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد.

,

حضرت آیت الله نوری همدانی هم فرمودند: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.

,

طبق فتوای حضرت آیت الله وحید خراسانی، بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید.

,

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی هم چنین فتوا دادند:  به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.

,

با این اوصاف فتوای مراجع به خوبی همه چیز را برای ما روشن کرده است که باید از فعالیت اینگونه شرکت ها هر چه سریعتر جلوگیری شود چرا که هم از نظر شرعی دارای اشکال است و هم ظاهرا فعالیت در این شرکت ها چنان توجیه اقتصادی ندارد و وعده پولدار شدن در این شرکت ها سرابی بیش برای جوانان نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه