اخبار داغ

رئیس انجمن ژنتیک ایران:

90 درصد محصولات وارداتی کشور ترا ریخته است/ منابع ملی ایران صرف توسعه اقتصاد و اشتغال چین و ترکیه شده است

90 درصد محصولات وارداتی کشور ترا ریخته است/ منابع ملی ایران صرف توسعه اقتصاد و اشتغال چین و ترکیه شده است
رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: تنها 35 تا 45 درصد از مواد سبد غذایی در کشور از طریق کشاورزی متداول تامین می شود و 55 درصد باقی مانده با واردات تامین می شود که 90 درصد محصولات وارداتی تراریخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در همایش سم، ارگانیک، تراریخته که از سوی پارک علم و فناوری استان سمنان در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد با بیان اینکه هیجانات اجتماعی ناشی از محصولات تراریخته زمانی شروع شد که صحبت تولید ملی این محصولات آغاز شد در حالیکه محصولات ترا ریخته 20 سال است که در سبد غذایی خانواده های ایرانی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود,

هیجانات سوء کشت محصولات تراریخته ناشی از تبلیغات بیگانگان است

, هیجانات سوء کشت محصولات تراریخته ناشی از تبلیغات بیگانگان است,

وی اظهار کرد: آمریکا یقین دارد که اگر محققان ایرانی به دانشی دست یابند نه تنها کشور خود را از نیاز به سایر کشورها و واردات آن محصول بی نیاز می کنند بلکه محصولات خود را به کشورهای جهان دوم و سوم نیز منتقل می کنند.

,

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه بخشی از هیجانات سوء کشت محصولات تراریخته در کشور ناشی از تبلیغات بیگانگان است افزود: روش آمریکا این است که علاوه بر ممانعت از انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه از درون کشور نیز به آنها فشار وارد شود و تا حد ممکن جلوی دستیابی آنها به فناوری های جدید گرفته شود.

,

آمریکا باید رهبر کشاورزی و غذای جهان در دهه های پیش رو باشد

, آمریکا باید رهبر کشاورزی و غذای جهان در دهه های پیش رو باشد,

تولایی با اشاره به مطلب منتشر شده در ماهنامه شورای شیکاگو در مسائل جهانی که اعلام کرده است آمریکا باید رهبر کشاورزی و غذای جهان در دهه های پیش رو باشد بیان کرد: در ادامه این مطلب آمده است در قرن گذشته بخش کشاورزی و غذای آمریکا به دستاوردهای قابل توجهی در تولید غذا و کاهش اثرات زیست محیطی رسیده است و در زمینه ایمنی غذا و کیفیت مواد غذایی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشت است لذا باید ایده جدیدی برای باقی ماندن در رقابت و پیشرفت در امنیت غذایی به کار بندد.

,

وی تاکید کرد: در میانه دهه چهارم انقلاب اسلامی شواهد بیانگر تلاش جبهه استکبار برای متوقف سازی روند پیشرفت و موفقیت های چشم گیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه های علمی، اقتصادی، نظامی و سیاسی از طریق گشودن جبهه مبارزه اقتصادی و افزودن بر شدت آن بر علیه ایران در سال های اخیر است.

,

حداقل از 22 کشور جهان واردات کالا به ایران داریم

, حداقل از 22 کشور جهان واردات کالا به ایران داریم,

رئیس انجمن ژنتیک ایران یادآور شد: در حال حاضر حداقل از 22 کشور جهان واردات کالا به ایران داریم و بخش زیادی از منابع ملی ما صرف توسعه اقتصاد و اشتغال در چین، ترکیه و ... شده است.

,

تولایی در ادامه صحبت های خود بهره گیری از زیست زنده برای تعریف علم را می توان بیوتکنولوژی نام داد بیان کرد: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بیولوژیک را هرگونه به کار گیری علم و فناوری در خصوص موجودات زنده تعریف می کند همچنین بخش هایی از آن و یا محصولات حاصل از موجودات و یا حتی مدل های الهام گرفته شده از آن ها را برای ایجاد تغییر در مواد زنده و یا غیر زنده در زمره بخش های این علم برمی شمارد که هدف آن  تولید دانش و منتهی شدن آن به کالا و خدمات بیوتکنولوژی در پزشکی، دارویی، کشاورزی و غذا، صنعتی و محیط زیست است.

,

وی با طرح این سوال که مهندسی ژنتیک همان اهداف اصلاح نژاد سنتی و کلاسیک را به صورت دقیق تر و سریع تر میسر می سازد گفت: تغییرات در ژن گیاه در کشاورزی هسته ای با چشم بسته و غیر قابل کنترل است ولی در مهندسی ژنتیک آگاهانه، هدفمند و قابل رصد است.

,

تاثیر بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی

, تاثیر بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی,

رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: محصولات تراریخته نیز محصولاتی هستند که با استفاده از پیشرفته ترین فناوری های زیستی روز، صفات مفیدی در آنها افزایش پیدا کرده یا صفات مضر آنها کاهش یافته است.

,

تولایی با اشاره به تاثیر بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی عنوان کرد: محصول تراریخته یا تغییر یافته ژنتیکی محصولی است که با استفاده از مدرن ترین تکنیک های ژنتیک مولوکولی، ژن یا ژن های محدودی را از موجودات دیگر دریافت کرده و آن ژن را در زمان مشخص، در بافت مشخص و به میزان مشخص و با هدف مشخص بروز می دهد.

,

90 درصد محصولات وارداتی کشور ترا ریخته است

, 90 درصد محصولات وارداتی کشور ترا ریخته است,

وی بیان اینکه در افق سند چشم انداز توسعه ایران در سال 1404 باید به تولید سالانه 300 میلیون تن مواد غذایی برسیم در حالیکه این میزان در شرایط فعلی کمتر از 90 میلیون تن در سال است بیان کرد: تنها 35 تا 45 درصد از مواد سبد غذایی در کشور از طریق کشاورزی متداول تامین می شود و 55 درصد باقی مانده با واردات تامین می شود که 90 درصد محصولات وارداتی تراریخته است.

,

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه از لیست ده کالای دارای بیشترین حجم واردات حداقل 6 مورد مرتبط با غذا و کشاورزی است و تنها از بیست کشور بذر صیفی جات وارد می کنیم تصریح کرد: شرکت های بزرگ وابسته به استکبار جهانی امروز بازار و اقتصاد کشاورزی و غذا و به عبارتی امنیت غذایی جهان را در دست دارند و ما در اسارت آنها هستیم.

,

واردات سالانه 900 میلیون دلار سموم کشاورزی به ایران

, واردات سالانه 900 میلیون دلار سموم کشاورزی به ایران,

تولایی با اشاره به واردات سالانه 900 میلیون دلار سم به کشور گفت: به دلیل کاهش ظرفیت باروری و قابلیت خاک، وجود آقات و بیماری های گیاهی 5 برابر سرانه مصرف سم در اروپا همراه با غذا سم مصرف می کنیم.

,

وی با بیان اینکه بروز سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر از طریق سموم کشاورزی اثبات شده است یادآور شد: سم زیادی از طریق محصولات کشاورزی و یا آب همراه در مزارع شالیکاری به سفره های آب زیرزمینی راه می یابد و از طریق پای شالیکاران، سم جذب بدن کشاورز در مزرعه می شود و از طرف دیگر تبخیر سم هم هوا را آلوده می کند.

,

رئیس انجمن ژنتیک ایران بیان اینکه اولین محصولات تراریخته مورد استفاده در خوراک دام سال 1996 وارد بازار شد گفت: بررسی ها در سال 2013 در آمریکا نشان می دهد که بیش از 95 درصد از سطح زیر کشت چغندر قند، 93 درصد از سطح زیر کشت سویا، 90 درصد از سطح زیر کشت تخم پنبه و ذرت به کاشت محصولات تراریخته اختصاص یافته است.

,

خطر محصولات تراریخته متوجه محصولات وارداتی است

, خطر محصولات تراریخته متوجه محصولات وارداتی است,

تولایی در ادامه صحبت های خود اذعان کرد: اگر خطری متوجه محصولات تراریخته است این خطر باید متوجه محصولات تراریخته وارداتی باشد نه محصولاتی که به وسیله محققان و متخصصان داخلی کشور و تحت قانون ایمنی زیستی تولید می شود.

,

وی با اشاره به طرح ابلاغی به تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در سه عرصه صنعت، کشاورزی، محیط زیست و پزشکی اعلام کرد: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با بیوتکنوژی با توجه به اقلیم و آمایش سرزمین خود باید یکی از سه عرصه را داوطلبانه انتخاب کرده و برای انجام نامزد شوند.

,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه