اخبار داغ

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی مطرح کرد:

انتقاد از بی توجهی به احکام شرعی ارتباط زن و مرد در بیمارستان ها/پزشکان باید درمانگر جسم و روح باشند

انتقاد از بی توجهی به احکام شرعی ارتباط زن و مرد در بیمارستان ها/پزشکان باید درمانگر جسم و روح باشند
رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی با انتقاد از بی توجهی به احکام شرعی ارتباط زن و مرد در بیمارستان ها، گفت: پزشک بیمار را از لحاظ جسمی درمان می کند اما از لحاظ روحی به او صدمه و آسیب می زند؛ فردی که درمانگر جسم است در صورتی که درمانگر روح نیست نباید به آسیب روحی وارد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ابراهیم پور در گفتگو با فرهنگ نگار با اشاره به انتقاد برخی مراجع و علما در خصوص حجاب در مراکز دولتی مخصوصاً بیمارستان ها، اظهار داشت: برای این موضوع باید در بیمارستان ها و مجموعه های این چنینی اصلاحاتی صورت بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ نگار,

وی افزود: برای اصلاح فضای بیمارستان و درمانگاه باید بیمار و موقعیت آنجا را در نظر بگیریم تا بتوانیم اصلاحاتی را انجام دهیم.

,

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی با اشاره به اضطرارهای فقهی ،بیان داشت: قطعاً مراجع هم در فتواهای خود به اضطرارها توجه داشته اند؛ وقتی جان شخصی در خطر باشد طبیعتاً در مواقع اضطراری مجوزهایی هم داده شده است.

,

وی ابراز داشت: بسیاری از دغدغه های این علما و مراجع  در بی توجهی نسبت به غیر موارد اضطراری می باشد به عنوان مثال در بیمارستان ها در موارد غیر اضطراری که ساده ترین آن ویزیت و یا یک جراحی خیلی پیشرفت می باشد که می بینیم که نگاه به بدن نامحرم رعایت نمی شود در حالی که در بیمارستان ها پرستار مرد و زن حضور دارد و می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که پرستار زن به بیمار زن و پرستار مرد به بیمار مرد رسیدگی کند.

,

حجت الاسلام ابراهیم پور با اشاره به اینکه این موضوع در برخی مراکز رعایت می شود اما همه جا نه، اضافه کرد: نمونه بعدی که می توان به آن اشاره کرد تزریقات و یا برخی موارد دیگر می باشد.

,

وی افزود: بخشی از این موارد به دلیل بی توجهی به حکم شرعی از سوی آن مجموعه است، یعنی همین مقدار که به بهداشت جسم بیمار واکنش و توجه می شود که این فضا تمیز و استریل باشد آلودگی ایجاد نباشد باید به بهداشت معنوی بیمار هم توجه کرد و این مسئله را پیگیری کنیم.

,

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی ادامه داد: در مسئله بهداشت معنوی باید به بحث حجاب، پوشش و ارتباط هایی که در این مکان ها برقرار می شود توجه کرد.

,

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر این مسئله نبود دانش افزایی است، خاطرنشان شد: پرستار و پزشکی که در این مجموعه در حال فعالیت می باشد طبیعتاً در حوزه کاری خود آن تخصص و مهارت لازم را دارد که در این مجموعه و سِمت در حال فعالیت می باشد و همچنین باید این فرد که در حال ارتباط گیری با دیگران است در موضع مسئله شرعی و بحث ارتباط محرم و نامحرم حداقل احکام شرعی را بدانند.

,

حجت الاسلام ابراهیم پور ادامه داد: این گونه مسائل نیازمند آموزش می باشد و باید در محیط ایجاد شود البته در این مجموعه ها باید مجموعه های آموزشی وارد شوند و برنامه های آموزشی را فراهم کنند.

,

وی با اشاره به اینکه مسئله بعدی بحث علمی و تخصصی مسئله حجاب، عفاف، حیا و روابط مرد و زن  می باشد، گفت:ما در این بخش و قسمت آمادگی داریم که آموزش های لازم را به کادر و پرسنل مورد نظر در حوزه کاری خود بدهیم و به آن‌ها کمک کنیم تا نسبت به فلسفه حجاب و مسائل علمی حجاب و شبهاتی که در این زمینه وارد می شود علم پیدا کنند.

,

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی با اشاره به اینکه ما می توانیم سطح آگاهی هر شخصی را بالا بریم، بیان داشت: هر پزشکی همین اندازه که به درمان بیماری کمک می کند باید به درمان معنوی او هم کمک کند، به عنوان مثال اگر سیستم ایمنی بدن یک بیمار خانمی دچار مشکل می شود و پزشک مردی تمام تلاش خود را برای درمان سیستم ایمنی این بیمار بکار می‌گیرد که این خیلی ارزشمند است اما نباید این به شکلی همراه باشد که حیای درونی این زن از بین برود یعنی در اثر این ارتباطاتی که ایجاد می شود، نگاهی و لمسی که صورت می‌گیرد طبیعتاً آن مقدار حیای این زن که یک سرمایه درونی و ملکه نفسانی او می باشد از بین خواهد رفت.

,

وی ادامه داد: در این مواقع این پزشک این بیمار را از لحاظ جسمی درمان می کند اما از لحاظ روحی به او صدمه و آسیب می زند؛ فردی که درمانگر جسم است در صورتی که درمانگر روح نیست نباید به آسیب روحی هم به بیمار وارد کند که دچار مشکلاتی بعدی شود.

,

حجت الاسلام ابراهیم پور با اشاره به بحث زنان و زایمان، گفت: وقتی خانم بارداری در مواقع اضطراری به پزشک مراجعه می کند که با پزشک مرد مواجه می شود و او را ویزیت می کند، در این هنگام این خانم به اندازه زیادی با فشار روانی روبرو می شود در حالی که پزشکان تاکید می کنند نباید مادر باردار به استرس و آسیب های روحی دچار شود؛ حال آیا این شرعاً درست است؟

,

وی اضافه کرد: این گونه مسائل مورد بحث مراجع می باشند و همچنین برخی پزشکان و پرستاران به این‌گونه موارد بی توجهی می کنند چراکه درمان بیمار را دراولویت می بینند.

,

رئیس مرکز حجاب ریحانه النبی  ابراز داشت: مسئولینی که دغدغه دارند باید در برای این‌گونه مسائل توجه جدی تری به بحث درمان روحی  و یا حتی جلوگیری کردن از آسیب های روحی به بیمار و روابط محرم و نامحرم و پوشش شود تا در آینده دچار مشکلات بعدی نشویم.

,

 وی با اشاره به اینکه مریضی که درد دارد نمی تواند به این مسائل توجه کند در حالی که باید پرستار و پزشک به این مسائل شرعی توجه داشته باشد ، خاطر نشان شد: لذا دغدغه مراجع هم در همین راستا می باشد که باید توجه شود.

, ,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه