اخبار داغ

از شکوه تا فراموشی؛

حکایت روزهای پررونق در کوچه پس کوچه‌های کاهگلی روستا+ عکس

حکایت روزهای پررونق در کوچه پس کوچه‌های کاهگلی روستا+ عکس
روستای نظام آباد فراهان در مسیر قدیم کربلا و عراق قرار داشته، عبور کاروانیان از این روستا تا اواخر قاجاریه که جاده کربلا دایر بود، تجارت این روستا را رونق می بخشید و به این روستا موقعیتی ممتاز از نظر تجاری داده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ روستای نظام آباد فراهان در حد فاصله ۳۴ کیلومتری شمال اراک و ۱۰ کیلومتری جنوب فرمهین قرار دارد و از روستاهای تاریخی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

پا که بر ورودی بافت قدیمی روستا می گذاری و گوش دلت را به تاریخ می‌سپاری، صدای زنگ شتران و آواز دلنشین کاروانیان را از لابه‌لای خشت و گل‌هایش می‌شنوی، مخروبه ای از کاروان سراهایی که مرکز اتراق کاروانیان بوده و در و دیوار آن غبار خستگی را از تن زائران می زدوده است.

,

, ,

لمس دیوارهای کاهگلی تداعی روزگار دور و درازی را می کند که کاروان های زیارتی، تن خسته خود را به این روستا می رساندند تا شبی بیاسایند و دوباره خورشید نزده، راهی مسیر عاشقانه خود شوند. گویی هنوز نجوای شبانه زائران را در کنج های این کاروانسرا می شنوی که چگونه با شور و شوق سفر به عتبات، با خدای خود راز و نیاز می کردند. 

,

در بازار قدیمی این شهر تاریخی که قدم می زنیم، در و دیوارش دنیایی پر از حرف دارد، آن سال‌ها صدای زنگ شتران و حرکت آرام کاروانیان نویدبخش حیات و زندگی بود اما امروز در گذر زمان گرد فراموشی به خود گرفته است.

,

شهر تاریخی نظام آباد در مسیر قدیم کربلا و عراق قرار داشته است و به همین دلیل کاروان های زیادی را به خود دیده است. عبور کاروانیان از این روستا تا اواخر قاجاریه که جاده کربلا دایر بود، تجارت این روستا را رونق می بخشید و به این روستا موقعیتی ممتاز از نظر تجاری داده بود.

,

باستان‌شناسان احتمال هم‌پیوندی ویرانه‌های باستانی شهر تاریخی در شمال شرقی این روستا را با شهر تاریخی ذلف آباد فراهان داده اند.

,

امامزاده شاهزاده حسین(ع) یک بنای تاریخی متعلق به دوران ایلخانی است که در این روستا واقع شده و از جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که مورد بی مهری سازمان میراث فرهنگی واقع شده است.

,

, ,

این بنا مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و بنا به گفته قدیمیان روستا ساختمانی ۷ طبقه بوده است که یکی از مراکز حکومتی سلسله‌های پیشین بوده (که تا به حال چندین بار مورد کند و کاو سودجویان قرار گرفته است)، این مکان مقدس دارای سه ایوان بزرگ، یک حسینیه و گنبدخانه‌های دو پوشه بر فراز بخش اصلی است.

,

درب چوبی در فضای ورودی به گنبد اصلی نصب شده که دارای اهمیت و ارزش بسیار بالایی است و با طرح‌های گره‌کاری شده، در میان آن نام مبارک امام علی (ع) حک شده است. با توجه به سلامت نوع چوب، آن هنوز مشخص نیست که جنس آن از کدام نوع چوب است.

,

, ,

آثار باقی مانده در سر درب جنوبی سال ساخت بنا و نام بانی را نشان می‌دهد که متاسفانه قسمتی از کاشی‌های میانی آن به مرور زمان ریخته و از بین رفته است.

,

کارشناسان میراث فرهنگی استان مرکزی با توجه به نوع معماری و سال ساخت الحاقات، احتمال می‌دهند که ایجاد ایوان‌ها، بعد از سفر ناصرالدین‌شاه به عتبات و به دستور وی بوده است.

,

, ,

بیشترین مصالح بنا آجر قدیمی، خاک،گچ و مقداری هم سنگ و چوب جهت کلاف‌کشی است که نقل می‌کنند به دستور بانی بنا در نزدیکی بقعه، کوره آجرپزی دایر بوده که آثاری از آن باقی نمانده است. الحاقات و ایوان‌ها مربوط به دوره قاجار است. در ایوان شرقی و سر درب آن که با کاشی خشتی تزیین شده است، یادگاری از محمود یا محمد رجب که گویا معمار بوده به صورت کتیبه موجود است.

,

در کتاب معتبر تاریخ قم نامی از این روستای نظام آباد نیست، البته تپه باستانی مزرعه احمد آباد که در فاصله کمی از این روستا قرار دارد قدمت این روستا را توسعه می دهد.

,

در سفرنامه عضد الملک به عتبات که در سال ۱۲۸۳ه.ق شروع و در سال ۱۲۸۴ پایان یافت، اشاره مختصری به مزرعه حلت آباد و به بقعه شاهزاده حسین(ع) این روستا شده است.

,

, ,

سالخورده های فراهان و شهرستان های اطراف فراهان از جمله سالخورده روستای آمره از بخش وفس هنوز خاطراتی از خرید در این روستا را دارند و خاطراتی از سفر به این روستا برای خرید مایحتاج خود را بیان می کنند، دکان های کنار هم و بازار قدیمی که امروز ویرانه هایی با درهای چوبی قفل خورده حکایت از بازار داغ آن روزها دارد.

,

با شکل گیری اراک و رونق این شهر در زمان پهلوی، این روستا از رونق تجاری افتاد و امروز این روستا در حوالی کویر میقان در سکوتی عجیب فرو رفته  است و با رونق مجدد فاصله زیادی دارد.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه