اخبار داغ

پس لرزه های اقتصادی یک زلزله؛

صدای درهم شکستن زندگی در روستای نردین/ آوارگان بی خانمان

صدای درهم شکستن زندگی در روستای نردین/ آوارگان بی خانمان
پنجاه و چهار روز از وقوع زلزله در روستای نردین می گذرد اما هنوز زلزله زدگانی در این روستا هستند که با وجود برودت هوا سرپناهشان چادر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، این میهمان بی وجدان، ناخوانده وبی صدا می اید که سوغاتی اش بی خانمانی  وصدایش صدای درهم شکستن زندگی  است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

رد پایش تاراج دسترنج یک عمر عرق جبین؛ آنهم برای مردمانی ساده وقانع، کسانی که بی ادعایند وشکرگذار. کسانی که سرپناهشان خشت وگل وچوب است وچه سقف نا امن وبی اعتباری دارند برای حفظ جانشان وچه پناهگاه غیرقابل اعتمادی که با کوچکترین تلنگری برسرشان خراب می شود  وچه دردناک است که این بی خانمانی همزمان شود با فصل سرما وبرف وبوران.

,

در هشتم دی ماه سال 95 زلزله ای به بزرگی 4/9 درجه در مقیاس ریشتر ، روستای نردین در 110  کیلومتری شمال  شهرستان میامی را لرزاند. این زمین لرزه گرچه خسارت جانی نداشت اما خسارتهای فراوان به واحدهای مسکونی این روستای یک هزار و 400 خانواری وارد کرده است.

,

آنچه در ذیل می آید حاصل گفتگوی خبرنگار مرآت با دهیار روستای نردین در پنجاه و چهارمین روز وقوع زلزله است

,

علی اکبر محمدی دهیار روستای نردین  شهرستان میامی در گفتگو باخبرنگار مرات در تشریح وضعیت روستا بعد از وقوع زلزله گفت:از زمان وقوع زلزله در روستا مسؤلان استانی و کشوری از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفته ونتایج بازدیدها تاکنون مثبت بوده است.

,

وی بابیان اینکه در زلزله روستای نردین  800 منزل مسکونی آسیب دیده و غیر قابل استفاده شدند، افزود: 200 واحد مسکونی هم نیاز به تعمیر اساسی برای سکونت دارند.

,

دهیار روستای نردین تصریح کرد: طی بازدیدهای به عمل امده از میزان خسارت ها ،مسؤلان مصوب کردند 20  میلیون تومان وام بابهره  4درصد و 4 الی 5 میلیون تومان  هم وام بلا عوض برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی به خسارت دیدگان پرداخت شود.

,

وی در خصوص  ضامن برای گرفتن وام گفت:بانک های عامل قبلا برای پرداخت وام ضامن کارمند می خواستند ولی باوجود عدم توانایی مردم در این زمینه، باتلاشهای مسولین مقرر شد تا ضامن ها به صورت تخته زنجیری تعیین شوند ، یعنی اهالی هم دریافت کننده تسهیلات باشند وهم ضامن هم شوند.

,

محمدی با بیان اینکه کار تخریب واحدهای خسارت دیده طی 3ـ2 هفته اینده توسط بنیاد مسکن آغاز می شود ، اظهار کرد: در صورت پرداخت تسهیلات کار باز سازی هم بلافاصله بعد از تخریب شروع می شود

,

وی در خصوص وضعیت فعلی اسکان  زلزله زدگان گفت: کسانی که در روستا خویشاوندی داشته اند در خانه های انها به طور اشتراکی سکونت کرده اند ، برخی خانه اجاره کرد ه اند وبضی که شرایط زندگی اشتراکی را نداشته وتوان اجاره واحد مسکونی را هم نداشته اند ، هم اکنون در چادرها مستقر هستند

,

محمدی در مورد وضعیت جوی فعلی نردین بیان کرد: هم اکنون دمای هوا در این روستا منفی 10 درجه سانتی گراد است و طی هفته گذشته 21 سانتی متر برف باریده است.

,

دهیار نردین ازتلاش مسؤلان کشوری واستانی بخاطر فراهم نمودن تسهیلات  و روند اسان سازی مقررات قانونی برای ضامن برای زلزله زدگان این روستا تشکر کرد و خواستار تسریع در روند پرداخت تسهیلات شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه